گزارش جی پلاس؛

دیدنی های نوشهر در آخرین روزهای تابستان + تصاویر/ توصیه های یک پلاژدار به مسافران

شهرستان نوشهر به دلیل داشتن پهنه ساحلی زیاد، منابع طبیعی و آثار باستانی متعدد، مقصد اصلی مسافران زیادی به خصوص در فصل تابستان است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ با وجود گرانی دلار و ارز و مشکلات اقتصادی رایج در جامعه، سفر همچنان بهترین گزینه برای فرار از دغدغه های روزانه است. هر ساله با فرا رسیدن فصل تابستان بخش زیادی از مسافران مسیر شمال کشور و ساحل دریای خزر و جنگل های سرسبز می شوند.

در این بین استان مازندران حجم زیادی از این مسافران را به خود اختصاص می دهد که این موضوع به خاطر داشتن هتل ، متل، مهمانپذیر ، خانه مسافر ، زائرسرا ، کمپینگ ، مدارس و پلاژهای متعددی است که در این استان وجود دارد.

شهرستان نوشهر یکی از مهم ترین مقاصد استان مازندران است دارای منابع طبیعی و آثار باستانی متعددی است و بخش زیادی از مسافران به این شهرستان می روند. به دلیل فاصله چند دقیقه نوشهر با چالوس و داشتن امکانات رفاهی مناسب، مسافران زیادی راه خود را به سمت این شهر کج می کنند.

همچنین نوشهر دارای روستاهای زیادی است که مسافران علاقه مند به زندگی روستایی و طبیعت گردی این شهر را برای سفر چند روزه خود در طول سال و به خصوص در تابستان انتخاب می کنند.

پهنه ساحلی زیاد نوشهر و وجود پلاژ های متعدد نیز از جذابیت های نوشهر است اما همین جذابیت وظیفه مسئولین و مردم را سخت تر می کند.

شنا در آب های خزر، مهم ترین جذابیتی است که مسافران را به این شهر می کشاند اما گهگاه یک بی غفلتی در رعایت نکات ایمنی می تواند به قیمت جان یک انسان و داغدار شدن خانواده ای منجر شود.

علی زالکانی، یکی از پلاژ دارهای سی سنگان واقع در شهرستان نوشهر در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس؛ نکات متعددی را برای جلوگیری از شکستگی، پیچ‌خوردگی، رگ‌به‌رگ ‌شدگی و کبودشدگی بیان می کند که رعایت این اصول ایمنی به نفع همه خانواده ها و شناگران است.

** هرگز به تنهایی شنا نکنید و نگذارید دیگران به تنهایی شنا کنند.

** کودکان را در هنگام شنا کردن همه اوقات تحت نظر داشته باشید. هر کسی که نزدیک آب مراقب کودکان است، باید احیای قلبی- عروقی را بداند و بتواند یک کودک را نجات دهد.

** هرگز هنگامی که احساس خستگی، سرما یا گرمای مفرط می‌کنید، شنا نکنید.

** همیشه عمق آب را امتحان کنید تا اطمینان حاصل کنید که عمق آن برای شیرجه‌ رفتن مناسب باشد.

** به دقت وضع آب و هوا را در نظر داشته باشید.

** در حین توفان،مه یا بادهای قوی به دریا نروید.

** بعد از توفان برای شنا به دریا نروید، اگربه نظر می‌رسد آب دارد بالا می‌‌آید یا سیلاب رخ می‌دهد.

این پلاژ دار همچنین با اشاره به لزوم حضور ناجیان غریق هوشیار در سواحل، ادامه داد: ناجیان غریق، ناجیان زندگی هستند و یک لحظه غفلت آن ها می تواند یک بی احتیاطی را به سانحه غم انگیزی تبدیل کند. حضور به موقع و هوشیار ناجیان در کنار آب می تواند مانع از هر گونه سانحه و مشکل شود.

به گزارش جی پلاس؛ شهرستان نوشهر در کنار آب های خزر، دارای منابع طبیعی متعددی است که در ادامه به اختصار به بیان برخی از آن ها می پردازیم:

 

** روستای انگاس

 روستای انگاس در ۹ کیلومتری جنوب بخش کجور از توابع شهرستان نوشهر  قرار دارد.

روستای انگاس

 این روستا در ارتفاع حدود ۱۹۰۰ متری از سطح دریا آزاد و در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده سلسله جبال البرز همچون کنگلو (کنگر لو) در سمت جنوب به ارتفاع ۳۶۰۰ متر و شاه‌کوه در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۹۷۴ متر ور دشتان در سمت شرق به ارتفاع ۲۹۱۳ متر و گته چال در سمت جنوب به ارتفاع ۲۸۰۵ متر و حمزه‌چال در سمت شمال غرب به ارتفاع ۲۸۹۵ متر قرار دارد که همچون دیواری عظیم او را احاطه کرده است. از چشمه‌های زیبای این منطقه که آبی گورارا دارند همچون آبشار جناب، آبشار پنجاه چم، آبشار چشمه موزیا، آبشار اوسیاره و بز چشمه می‌توان نام برد.

 

** تالاب ارواح

این دریاچه که به تالاب ارواح نیز شهرت دارد، در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر واقع است. دریاچه در میان جنگل انبوه پهن‌برگ در منطقه ملا کلا قرار گرفته است. طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است. در درون دریاچه درختان خشک‌شده‌ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کرده‌اند. برای دسترسی به این دریاچه در کیلومتر ۱۲ مسیر نور به نوشهر پس از جاده ونوش، باید وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح‌الدین کلای سفلی شد و بعد از عبور از روستا به محیط بانی خواهید رسید.

تالاب ارواح

بعد از انجام اقدامات اداری لازم در محیط‌بانی جاده شمالی را به طول ۱۰ کیلومتر ادامه دهید. پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز وارد جاده فرعی شوید. این جاده فرعی شما را به دریاچه بند ممرز (تالاب ارواح) خواهد رساند. توجه داشته باشید عبور از جاده فرعی نیاز به خودروهای کمک‌دار دارد و به دلیل بکر بودن منطقه امکان مواجهه با حیات وحش بسیار زیاد است.

** سد آویدر

سد آویدر

سد آویدر سد خاکی آویدر در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سی‌سنگان در استان مازندران قرار دارد. این سد و دریاچه پشت آن دریاچه در فاصله‌ای دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که این امر سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شده‌ است. سد خاکی آویدر در حقیقت متعلق به اداره آبیاری منطقه است و دریاچه پشت سد نیز جهت تامین آب مورد نیاز زمین‌های زراعتی منطقه ایجاد شده است.

 

** پارک جنگلی سی سنگان

سی سنگان

این پارک علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و توریستی، سیاست حفظ و حراست از گونه‌های نادر و حفاظت‌شده گیاه شمشاد را به طور جدی دنبال می‌کند. این پارک یک جنگل نمونه و طبیعی از جنگل‌های جلگه‌ای شمال ایران است که ترکیب و تنوع گونه‌های درختی آن جذابیت دارد. در این پارک جنگلی درختان بلوط با قطر بیش از دو متر و همچنین گونه‌های شمشاد و افرا دیده می‌شود و مساحت قابل توجه و در کنار دریا بودن، به آن زیبایی کم‌نظیری داده است.

تنوع گونه‌ای و طبیعی بودن در پارک جنگلی سی‌سنگان، در مقایسه با پارک جنگلی نور و موارد مشابه بیشتر است و اشکوب بندی بالاتری دارد. این پارک که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به دریای خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به روستای صلاح‌الدین کلا محدود می‌شود. مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است.

پارک جنگلی سی‌سنگان در نوشهر واقع است و از نظر پوشش گیاهی و جذب گردشگر، از پارک‌های شاخص کشور محسوب می‌شود. این پارک دارای آب‌وهوای مرطوب، با زمستان ملایم و میانگین بارندگی سالانه ۱۱۰۰ میلی‌متر است. پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از بهترین و با ارزش‌ترین پارک‌های جنگلی شمال کشور است که بخشی از آن ذخیره‌گاه و بخش دیگر تفرجگاه در نظر گرفته شده است. قسمت جنوبی این پارک بکرتر است و هیچ نوع مداخله پرورشی و قطع درخت در آن انجام نشده است. به طور کلی محوطه پارک از نظر توزیع گیاهی به سه بخش ساحلی، جنوبی و غربی تقسیم می‌شود.

 

** دیو چشمه

دیوچشمه

عمق چشمه نیم متر، طول آن پنج متر و عرض چشمه حدود سه متر است و کمی پایین‌تر از چشمه، سنگ‌فرش منقش و زیبا به صورت پلکانی موزائیک‌کاری شده که جلوه این چشمه را دو چندان کرده است. این چشمه زیبا و پرجاذبه به دلیل آب بسیار فراوان و گوارا، اهالی منطقه از دیرباز، دیو چشمه یا چشمه بزرگ نامیدند.

برای رسیدن به این چشمه بزرگ پس از طی۲۴ ‪ کیلومتر از ابتدای دو راهی چالوس (دوب آب) به کجور در حاشیه راست جاده ییلاقی بخش کجور این چشمه زیبا و دیدنی رخ می‌نمایاند. آب چشمه در فاصله حدود یکصد متری از طریق یک نهر سنگ چین شده به سمت توربینی هدایت و آن را به حرکت در می‌آورد که دیدن این صحنه خاطره آمیز و جذاب است

 

** دریاچه خضرنبی

خضرنبی

این دریاچه در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن کم‌تر از نیم هکتار، عمق آن حدود ۵ متر و آب آن شیرین است. از آنجایی که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته است، مأمن انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی این ناحیه شده است که معمولا برای غذایابی و خوردن آب به سوی این دریاچه می‌آیند. به لحاظ ویژگی‌های فوق‌الذکر و فضای بسیار طبیعی، چشم‌اندازهای زیبا، دلنواز و فرح‌بخشی دارد که هر بیننده‌ای را به‌ویژه در ایام بهار و تابستان و پاییز شیفته خود می‌سازد.

دیدگاه تان را بنویسید