پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رمز گشایی جماران از لیست سیاه 5 هزار میلیاردی واردکنندگان خودروهای لوکس

اسامی کسانی که در لیست وزیر نبودند/ پای هواپیمایی ماهان و هندی ها در ماجرا باز شد

محمد شریعتمداری با حضور در یک برنامه تلویزیونی اسامی بیش از 100 شرکت و شخصیت حقیقی که در زمان ممنوعیت واردات خودرو با نفوذ در وزارت صنعت اقدام به ثبت سفارشات خود و واردات آنها کرده بودند را منتشر کرد.

 

پایگاه خبری جماران: این شرکت ها و افراد با نفوذ خود در سازمان توسعه تجارت که محسنی اژه ای از بازداشت مدیرکل و معاون آن خبر داد، مبالغ زیادی ارز از کشور خارج و نبض بازار خودروهای خارجی و لوکس در سال گذشته را به دست گرفتند.

از میان تعداد خودروهای که غیر قانونی ثبت سفارش شده اند، 2662 دستگاه انواع خودروی هیوندای، 487 دستگاه انواع خودروی بی ام و، 163 دستگاه انواع خودروی کیاموتور، 24 دستگاه انواع خودروی لوکس کمپانی نیسان، 2648 دستگاه انواع خودروی تویوتا، 48 دستگاه پورشه، 113 دستگاه ولوو سی 90، 106 دستگاه مرسدس بنز و 46 دستگاه انواع خودروی کمپانی رنو وارد کشور شده اند.

محاسبه حجم تخلفات صورت گرفته پیچیدگی های خاص خود را دارد اما برآوردهای تقریبی از رقمی مابین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان حکایت دارد.

رمزگشایی از لیست سیاه

بنابرگفته ی وزیر این لیست مشتمل بر 100 شرکت و شخص متخلف است اما بررسی های جماران، نشان می دهد که اسامی شرکت های متعدد در واقع فریبی بیش نیست و گردانندگان این شرکت ها تعداد معدودی هستند با اسامی مختلف!

نمایندگی ها و متقاضیان!

در لیست منتشر شده از سوی محمد شریعتمداری دو ستون وجود دارد؛ یکی نمایندگی و دیگری متقاضی، پیگیری های خبرنگار جماران از مسولین وزارت صنعت و معدن مشخص نکرد  که در هر ثبت سفارش خودرو هم نمایندگی متخلف شناخته می شود و هم متقاضی یا خیر ! وزیر صمت نیز در برنامه تلویزیونی که حضور یافت از وجود همکاری بین نمایندگی و متقاضی نام نبرد.  البته در برخی موارد نام متقاضی و نام نمایندگی در ثبت سفارشات صورت گرفته یکسان است.

در بین نمایندگی ها نام  10 شرکت دیده می شوند که خیلی از این نام ها از گذشته نیز با حاشیه و سروصدا همراه بوده اند.

نام شرکت

تعداد خودروهای وارداتی

پرشیا خودرو

373

کرمان موتور

265

پاکرو سبز قشم

601

اطلس خودرو

218

آسان موتور

2058

معین موتور

48

جهان نوین اریا

54

ایرتویا

2072

افرا موتور

130

تجارت نگین خودرو

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با جست و جو در سایت روزنامه رسمی کشور می توان نام موسسین و گردانندگان این شرکت ها را به دست آورد.

بررسی های جماران در خصوص این شرکت ها به شرح زیر است:

پرشیا خودرو: عبدالله حقیقت زاده- غلامرضا حاجی زاده - ساسان حریری- سید جواد سلیمانی- سید هادی سلیمانی ملکان- محمود کوشش- نوید نیری نیا

روزنامه سازندگی درگزارش خود تحت عنوان مافیای خودرو می نویسد: این شرکت وارد کننده بی ام و هست که دهه پیش محمد شریعتمداری وزیر فعلی صنعت معدن امتیاز واردات این خودرو را از خاندان نوریانی به شرکت فواد ری متعلق به آستان عبدالعظیم حسنی منتقل کرده بود.

کرمان موتور: سامان فیروزکوهی مدیرعامل- صنایع خودرو سازی کرمان- دوو موتور- خودروسازان بم-آرمان موتور ارگ- خدمات و تجارت بم خودرو

نام این شرکت پیش تر نیز در لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی که فهرست واردکنندگان با ارز دولتی را در خود جای داده بود منتشر شد. این شرکت بنا بر لیست مذکور بیش از 4 میلیون یورو دریافتی برای واردات خودرو داشته که باید دید خودروهای وارداتی توسط کرمان موتور با کدام نرخ ارز معامله شده بودند؟ دولتی یا آزاد؟

تابناک در این رابطه می نویسد: «کرمان موتور به مشتری ها و ثبت نام کنندگان خودروی النترای مونتاژ اعلام کرده است که به دلیل اعمال تحریم های آمریکا طی ماه های آینده، قادر به تحویل این خودرو به 5 هزار مشتری و ثبت نام کنندگان آن نیست و آنها می توانند خودروی چینی جک و یا سانتافه را به جای خودروی مذکور دریافت کنند. البته این در حالی است که هیوندای تا کنون اعلام رسمی برای خروج از ایران به دلیل اعمال تحریم ها نداشته است.

 

البته اخیرا فیلمی از یکی از پارکینگ ها و انبارهای کرمان موتور به دست خبرنگار تابناک رسیده است که نشان می دهد، خودروهای النترای زیادی وجود دارد که به دلیل افزایش قیمت آن را به مشتریان تحویل نداده اند و شاید به نوعی به احتکار روی آورده شده است.»

پاکرو سبز قشم:  

 

پیک بادپا- هواپیمایی ماهان- توسعه پیمان تجارت پایدار- تجهیز و تامین منابع آرمان – هورتاش

هم پیک بادپا معروف است هم هواپیمایی ماهان. باید دید اساسا چرا ماهان باید در شرکتی حضور داشته باشد که کارش واردات خودرو است؟ آن هم شرکتی که در لیست منتشر شده شریعتمداری تحت عنوان واردکنندگان متخلف درج شده است . پاکرو سبز قشم تنها در این لیست حضور ندارد و در فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز در ردیف شرکت هایی است که ارز دولتی گرفته اند تا خودرو وارد کنند.

 

اطلس خودرو:

اطلس داران- کشت و صنعت گلداران- صنایع غذایی پردیس-

 شاید مهم ترین نکات این لیست ازین پس خلاصه شود، سه شرکتی که گرچه نامشان در لیست اولیه وزیر صمت نیامده است اما بسیاری از ثبت سفارش کنندگان را مدیران همین چند شرکت تشکیل می دهند که در ادامه مشاهده مشخصات برخی از این چند نفر یعنی: همایون لاهوتی اشکوری، نقی بهره ور، ایرج رسول زاده آبرسی را می بینید. البته در این میان گاهی برخی شرکت های دیگر جایگزین یکی از این سه شرکت شده اند . مثلا شرکت الماس داران که مدیر عامل آن سید مصطفی هاشمی جیردهی است.

معین موتور:

حسین بارانی بهبهانی- علی محمد انصاری چهارسوقی

 

جهان نوین آریا:

سیروس جوکار- پریسا سرمست- عبدالله بخوان موخینی- شرکت آسمان خودرو- سلطان مخینی بهوان- آریا جوکار

این شرکت نیز جزو دانه درشت های لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی هم هست، با 16 میلیون یورو ارز دریافتی دولتی . جالب اینجاست که خودروهای وارداتی کمپانی نیسان که این شرکت وارد کننده انواع آن است در سه ماهه نخست امسال بیش از 25 درصد افزایش قیمت داشتند که بایستی مشخص شود این شرکت که ارز دولتی دریافت کرده در این گرانی ها نقشی دارد یا خیر؟

اما نکته جالب دیگر حضور 4 فرد خارجی در این شرکت است که با توجه به اسامی آن ها گمان می رو که تبار هندی داشته باشند، دیویندو کومار، سوجیت نهی، ساهادب ساهو، ویکاس کابرا از جمله ی این افراد هستند که باید توضیح داده شود رابطه شان با این شرکت به چه خاطر بوده است؟

 

ایر تویا، شرکتی که پیش تر نیز مشهور شده بود

 

شاید برای علاقه مندانی که این روزها اخبار مربوط به شفافیت را پیگیری می کنند ایرتویا نامی آشنا باشد. این شرکت در پی انتشار لیست بانک مرکزی در ماه گذشته که اسامی ارز بگیران دولتی را منتشر کرد، مشهور شده بود . ایر تویا در وبسایت خود خبر شکایت از روزنامه سازندگی داده که طی مطلبی آن ها را یکی از مافیای بازار خودرو خوانده بود. در قسمت نام شاکی، شکایت از فردی به نام ناصر حداد زاده نام برده شده.

سازندگی طی مطلبی شرکت ایرتویا را متعلق به خانواده حدادزاده دانسته اما در روزنامه رسمی کشور نام علیرضا حاجی محمدی - جعفر نقی زاده به عنوان مدیران آن دیده می شوند.

ایرتویا هم چنین در وبسایت خود چندین نامه نگاری به بانک مرکزی را منتشر کرده و از حضور نام خود در لیست ارزبگیران بانک مرکزی آن هم بدون ارائه توضیحات لازم، انتقاد کرده است. ایر تویا در نامه ای ابتدا به بانک مرکزی می نویسد که مبلغ 1200000 یورو تخصیص یافته به مقدار واردات 50 دستگاه خودرو کفاف می دهد و ان را معادل 4 درصد واردات خود می داند. سپس این شرکت در نامه ای دیگر به سازمان توسعه تجارت توضیح می دهد که ارز مذکور برای واردات 80 دستگاه خودرو هزینه شده است. گرچه مراد اصلی این شرکت از این نامه نگاری ها تعیین تکلیف نحوه تامین ارز برای واردات خودرو در دیگر ایام سال است. رونوشت کردن نامه های این شرکت به دفاتر مقامات ارشد نظام نیز از دیگر نکات جالب توجه این نامه ها می باشد.

صبح امروز نیز این شرکت در اطلاعیه ای اعلام کرد: 

«این شرکت پس از اطلاع از دستورالعمل داخلی سازمان توسعه و تجارت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش علیرغم قانونی بودن مراحل ثبت بطور داوطلبانه درخواست ابطال هر 4 فقره ثبت سفارش فوق را طی نامه ۹۶/۴۶۰۷مورخ ۹۶/۶/۱۲ تسلیم وزارت صمت نموده است و عملاً بجز ۱۰ دستگاه که اصالت ثبت سفارش آنها اخذ شده است هیچ خودروئی با استفاده از این ثبت سفارشات ترخیص نشده است.»

ایرتویا همچنین در پاسخ به این ابهام که نام این شرکت به صورت مکرر در ستون نمایندگی ها در فهرست مذکور وجود دارد گفته است که تنها خود را در قبال لیست متقاضیان پاسخگو می داند و در برابر درج نام این شرکت به عنوان نمایندگی مسولیتی را نمی پذیرد.

ایرتویا همچنین ادعا کرده است که بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو در تاریخ های مذکور، اعلام نشده است. 

حال نوبت وزیر صنعت معدن و تجارت است که ابتدا توضیح دهد اگر تخلفی صورت نگرفته چرا باید نام شرکتی در این لیست حضور داشته باشد.

افرا موتور :

محمدعلی بصروی- احمد سلیم آبادی- فرید ابراهیمی- زهرا صدقی- درسا بصروی

 

خدمات تجارت نگین خودرو: انوش کوگیر چگینی- سید رضا فاطمی فرد نگین خودرو نیز برای مخاطبان اخبار این روزهای صنعت خودرو  غریبه نیست، نام این شرکت هم در لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی حضور دارد و گفته می شود. در گزارش روزنامه سازندگی نام این شرکت نیز به عنوان وابستگان خاندان حداد زاده ذکر شده است که صحت و سقم آن از سوی منبع دیگری تایید یا رد نشده است.

 

لیست بلندبالای متقاضی ها:

 

در ستون دیگری از فهرست منتشر شده نام افراد و شرکت هایی است که به عناون متقاضی پس از نام نمایندگی ها در جدول مذکور ثبت شده است. گاها نام متقاضیان و نمایندگی ها یکی است ولی در برخی موارد قابل توجه هم هستند افرادی که یک تنه بسیاری از این سفارشات را درو کرده اند. مانند فردی به نام محمد اذر مهر که نام و نشانی از وی در دسترس نیست تا جایی که برخی رسانه ها اورا با یک عضو شورای روستایی محقر در خوزستان اشتباه گرفته بودند. باید منتظر توضیحات بیشتر مسولین بود تا دید اسامی حقیقی حاضر در لیست مذکور قربانی طمع در پی سواستفاد از هویتشان بوده اند یا دستی بر اتش 5 هزار میلیاردی واردات خودرو دارند.

محمد اذر مهر نامش در ثبت سفارش بیش از 1681 خودرو دیده می شود.که حدود 20 درصد از میزان خودروهای وارد شده است.

ملینا تجارت آرکا با مدیریت ابوطالب محمدی ترک آباد- مهمدمهدی محمدی ترک آباد، هم در لیست منتشر شده از سوی وزیر صنعت حضور دارد هم در لیست بانک مرکزی که برای واردات خودرو ارز دولتی دریافت کرده است.

 ساینا آرشام  آروند با مدیریت: شهرام بحرینی- مرجان چهارلنگی.

کوشا خودرو نگین نیز که از قضا عضو انجمن وارد کنندگان خودرو هستند هم در لیست وزارت صنعت به عنوان متخلف در ثبت فارش خودرو دیده می شوند هم در لیست بانک مرکزی به عنوان شرکتی که ارز دولتی نصیبشان شده!

ایمن تجارت جام جم جزو شرکتی هایی است که این روزها نامش زیاد شنیده می شود. این شرکت بر خلاف شرکت هایی که پیشتر در این گزارش از حضورشان در لیست دوگانه بانک مرکزی و وزارت صنعت در بحث واردات خودرو نام برده میشد در لیست دیگری نیز شرف حضور دارد و ان لیست 1500 شرکتی بود که بانک مرکزی به تقاضای شریعتمداری به عنوان شرکت های ارز بگیر معرفی شدند اما نه با نام واردات خودرو بلکه واردات ذرت!

این شرکت در گزارشی که روزنامه شرق نوشت به صداوسیما منتسب شده بود، که بعدها مسولین آن تکذیبیه ای خطاب به شرق صادر کردند. اما باید پرسید در این میان چرا صداوسیما سکوت کرده است؟ چرا که جام جم برند ثبت شده به نام این سازمان است.

دیگر افراد و شرکت هایی که در ستون متقاضیان دیده می شوند به شرح زیر است:

بازرگانی آریتا

برین خودرو آریان

مجید نوروزی

علی رضا باتمان قلیچی فر

جهان یدک رایان خودرو

احمد گلابیان فرد

آفتاب خودرو ماهان

قاسم ملازاده

خدمات مرزبان بندر

حمید صفایی فرد

دنیز کالا گستر پارسیان

الماس تجارت طبرستان

امین جاوید بوشهر

آرتا تجارت کوشا

آسان کار پادرا

آرا تجارت بین المللل ورنا

آلوارس موتور

علوم پرشکی استان فارس

کار گلزرا ایرانیان

پندار خودرو رایکا

توان دیزل سازگار

تولیدی صنعتی پرواز موتور شیراز

تجارت نیما نگین پاسارگاد

مهر فروزان

رضا جعفری زاده

علی شجاعی

سید عباس شاه صاحبی

سعید الله قلی شهربایکی

معتمد تجارت گناوه

نگین تندیس الماس

فولاد گستر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.