به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه که در بیش از 2 دهه گذشته دستخوش کاهش مساحت و میزان آب شده، در 2 سال اخیر به وضعیت ثبات رسیده و رشد هرچند کم سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال های گذشته بارقه امید برای بازگشت زندگی به نگین آبی آذربایجان را در دلها زنده کرده است.
آب این دریاچه که در سال های نه چندان دور معادل 32 میلیون مترمکعب بوده و دایک های مختلف در سواحل آن برای راه نیافتن آب به روستاها و جاده ها تاسیس می شد، قبل از تشکیل ستاد احیا به حدود نیم میلیارد مترمکعب کاهش یافت و زمزمه های خشک شدن ابدی آن به گوش رسید.
با راه اندازی ستاد احیا به وعده رییس جمهوری در سفرهای انتخاباتی دوره یازدهم جامه عمل پوشانده شد و در حال حاضر اقدامات این ستاد با همراهی نهادهای دخیل و بسیاری از مردم حاشیه نشین، زمینه افزایش تراز را فراهم کرده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حساسیت دولت نسبت به تحقق وعده های خود از جمله احیای دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر با سفر به ارومیه گفت: دولت دوازدهم با وجود مشکلات اقتصادی به تزریق اعتبار جهت تکمیل طرح های ستاد احیا ادامه می دهد.
عیسی کلانتری روز گذشته در جلسه بررسی مشکلات طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه در شهرستان نقده در رابطه با طرح انتقال آب از پیرانشهر به دریاچه ارومیه نیز گفت: این طرح در سال 1398 به بهره برداری می رسد و با بهره برداری از آن سالانه بیش از 630 میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه وارد می شود.
وی گفت: قطره ای از آب این طرح انتقال نباید در بخش دیگری صرف شود و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی مسوول حفاظت از آب این طرح است.
وی همچنین از برنامه ریزی برای ورود 300 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: دریاچه ارومیه باید تا پایان سال 1406 شمسی احیا شود و در تلاش هستیم تا مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را نیز 40 درصد کاهش دهیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگاران کشوری که برای بازدید از دریاچه به این استان سفر کرده بودند، گفت: مساحت دریاچه ارومیه در سال های پس از تشکیل ستاد احیا سه برابر شده و به 2 هزار و 250 کیلومتر مربع رسیده است.
پرویز آراسته افزود: تا پیش از اجرای طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه و در سال 1393، مساحت این دریاچه حدود 700 کیلومترمربع بود و این وسعت با تلاش همه نهادهای مرتبط روند رو به رشد را طی کرده است.
وی اضافه کرد: مساحت کل دریاچه ارومیه پنج هزار و 700 کیلومترمربع بوده که در حال حاضر حدود 40 درصد آن دارای پهنه آبی است.
وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه در بهترین زمان خود حدود 30 میلیارد مترمکعب آب داشت، بیان کرد: میزان آب دریاچه تا پیش از احیای دریاچه به حدود 500 میلیون مترمکعب رسید ولی در حال حاضر این رقم افزون بر یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از ابلاغ بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه به استان در سه سال گذشته خبر داد و گفت: حدود 30 درصد از این میزان تخصیص یافته ولی با این رقم نیز اقدامات بسیار خوبی در جهت کاهش مصرف آب، افزایش آب ورودی به دریاچه، اجرای طرح های مقابله با بروز ریزگردهای نمکی و طرح های نظیر آن صورت گرفته است.
وی بیان کرد: با هدف افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه سالانه صدها میلیون لیتر آب از سدهای اقماری به این دریاچه رها می شود که امسال این میزان به بیش از 300 میلیون لیتر رسید.
وی افزود: در حال حاضر بیش از 40 هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که با تلاش نهادهای مربوطه این چاه ها از مدار خارج و زمینه استفاده بهینه از آب های زیرزمینی فراهم شده است.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به امیدواری مردم برای احیای دریاچه ارومیه گفت: ارتفاع دریاچه به یکهزار و 270 متر و 64 سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته سه سانتی متر افزایش یافته است.
فرهاد سرخوش افزود: تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن 60 سانتی متر افزایش یافته که با افزایش آب دریاچه، نمک رسوبی کف آن نیز در آب حل شده و عمق دریاچه افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه مساحت دریاچه ارومیه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، گفت: پس از تشکیل این ستاد مساحت نگین آبی آذربایجان یکهزار و 562 کیلومترمربع افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه قبل از تشکیل ستاد احیا تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 70 سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه روند خشک شدن آن را متوقف کرده است.
معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه نیز که بزرگترین طرح انتقال آب حوضه به حوضه به سمت دریاچه است، در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: 21 کیلومتر از تونل انتقال آب از این سد به سمت دریاچه ارومیه حفاری شده است.
میکاییل بهادری با بیان اینکه طول این تونل انتقال آب 36 کیلومتر است، افزود: حفاری توسط 2 دستگاه مکانیزه /TBM/ از ورودی و خروجی این تونل توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه بخش میانی این تونل نیز در حال حفاری دستی است، ادامه داد: تاکنون 9 هزار و 500 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.
به گفته وی طبق برنامه ریزی ها طرح حفاری تونل برای انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه در سال 1399 به اتمام می رسد و با بهره برداری از آن سالانه 600 میلیون مترمکعب آب به پیکره دریاچه منتقل می شود.
معاون اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، گفت: پیشرفت فیزیکی کل طرح بیش از 50 درصد، تونل 62 درصد و سد کانی سیب 43 درصد است.
بهادری با اشاره به اینکه اعتبار اولیه این طرح 20 هزار میلیارد ریال برآورد شده است، ابراز امیدواری کرد با تامین اعتبار مورد نیاز، مشکلی در مسیر اجرای طرح ایجاد نشود.
وی با اشاره به اینکه کل آورده سد کانی سیب و بند 'بادین آباد' یک میلیارد و 80 میلیون مترمکعب است، بیان کرد: این طرح نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه خواهد داشت.
به گزارش ایرنا و با توجه به امیدواری مسوولان و همراهی مدیران کشوری و استانی، انتظارها برای کاهش مشکلات این دریاچه امسال تا حدودی به بار نشسته و شاهد قایقرانی و حتی کرایه قایق ها به مردم برای دور زدن در داخل دریاچه ارومیه هستیم.
علاوه بر آن روزانه هزاران نفر از مردم آذربایجان غربی و استان های مجاور برای شنا به دریاچه ارومیه می روند و خاطرات گذشته را زنده می کنند.
2093 /3072
گزارش از: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.