چیزی نمانده که تعطیلات تابستانی به نیمه برسد و فرصت برای فعالیت‌های خلاق کودکان و نوجوانان تمام شود. چون با فرا رسیدن ماه مهر، آموزش رسمی مدارس آغاز می‌شود و دانش‌آموزان باید بیشترین وقت خود را صرف مدرسه و آموزش‌های چارچوب‌مدار آن کنند. اما تابستان فرصتی است تا دانش‌آموزان با دنبال‌کردن علاقه‌مندی‌های خاص خود، در کنار آموزشی که در طول سال از مدرسه دریافت کرده‌اند، مهارت‌های دیگری نیز کسب کنند.
آنچه در این میان موجبات نارضایتی کودکان و نوجوانان را فراهم کرده، اصرار والدین به حضور کودکان در کلاس‌های متعدد و الزام نوجوانان به شرکت در فعالیت‌هایی که چندان مورد علاقه‌شان نیست.
در این رابطه با چند تن از کودکان و نوجوانان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
مبینا دختر 12 ساله‌ای ست که علاقه زیادی به مطالعه دارد و چند داستان کوتاه کودکانه هم نوشته است. او می‌گوید: من دوست دارم تابستانم را با مطالعه بگذرانم. در حال‌حاضر مطالعه و نوشتن داستان برای من لذتبخش‌ترین کار است. اما متاسفانه مادرم اصرار دارد من در تعطیلات تابستان به کلاس‌های مختلف برم، آن‌هم کلاس‌هایی که مادرم انتخاب کرده است؛ از تقویتی ریاضی گرفته تا موسیقی. در حالی که حضور در این کلاس‌ها، آن‌هم در تابستان گرم برایم خوشایند نیست و خستگی ناشی از آن من‌ را از علاقه‌مندی خودم که مطالعه و نوشتن است، دور می‌کند.
اما ملیکا که نوجوان است و آزمون تیزهوشان پایه نهم به دهم را در پیش رو دارد، حرف دیگری می‌زند. او می‌گوید: خسته‌ام! نه‌تنها در طول سال تحصیلی، بلکه در تعطیلات تابستان هم باید درس بخوانم، کلاس تقویتی بروم و تست بزنم تا بتوانم در آزمون تیزهوشان موفق شوم؛ چون پدر و مادرم از من انتظار قبولی دارند و به خاطر آن خیلی هزینه کرده‌اند. من چند سال پیش نقاشی رنگ روغن کار می‌کردم. حالا دلم لک زده برای اینکه دستی به کار ببرم و طرحی نو بزنم.
گویا علاقه‌مندی پسرها متفاوت از خواسته‌های دخترهاست. حامد که پسری 16 ساله‌ است، می‌گوید: پدر و مادرم دوست دارند که من همه وقتم را برای درس خواندن اختصاص دهم چون کنکور در پیش است. اما من علاقه خاصی به هنر قلم‌زنی دارم و دلم می‌خواهد این هنر را به‌طور حرفه‌ای بیاموزم و به آن بپردازم. با خانواده صحبت کردم و قرار شد ضمن اینکه به کلاس آموزش قلم‌زنی می‌روم، مطالعه برای کنکور را هم از دست ندهم. حالا من به قولم پایبندم و طبق برنامه، هم درس می‌خوانم و هم به هنر مورد علاقه‌ام می‌پردازم.
محسن 10 ساله اما می‌گوید: راستش من در روزهای مدرسه آنقدر خسته نمی‌شدم که در تعطیلات تابستان خسته می‌شوم. چون پدر و مادرم هر دو شاغل هستند و من تنها فرزند خانواده‌ام، پدر و مادرم من را در کلاس‌های مختلف ورزشی و هنری ثبت‌نام کرده‌اند تا در طول روز تنها نباشم و حوصله‌ام سر نرود. از صبح تا عصر کوله‌ام را بر دوش دارم و از این کلاس به آن کلاس می‌روم. من حتی زمان آزاد برای یک دست بازی فوتبال با دوستان هم‌محله‌ام ندارم. راستش را بخواهید، هر روز چند بار با خودم می‌گویم که کاش تابستانم مال خودم بود و می‌توانستم آن‌را طبق علایق خودم سپری کنم.
توجه به علایق کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت آن‌ها امری است که مورد تاکید کارشناسان امر قرار دارد. در این خصوص یک کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است: تعطیلات تابستان می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان باشد. اگر از جنبه منفی برخی کلاس‌های تابستانی بگذریم، شرکت بچه‌ها در این کلاس‌ها مزایای غیرقابل انکاری دارد و از همه مهم‌تر اینکه از درگیر شدن در فضای اینترنت، رایانه، تلگرام و... بهتر است. اما نکته مهمی که والدین باید مورد توجه قرار دهند، این است که کودکان و نوجوانان باید در برنامه‌ریزی تابستانی خود نقش اساسی داشته باشند. یعنی اگر قرار است بچه‌ها در سه برنامه تابستانی مشارکت داشته باشند، باید دو مورد آن‌را خودشان انتخاب کنند. البته والدین باید نظارت کامل داشته باشند، اما نظارت غیرمستقیم تا آسیبی متوجه اعتماد به نفس و کرامت انسانی کودک و نوجوان نباشند.

*روزنامه مردم نو، 1397،4،30.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.