به گزارش خبرنگار ایرنا، عباسعلی نوبخت روز چهارشنبه در جلسهٔ کارگروه راهبری پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی که با حضور 'ان ماریه اسلوت کارلسن' نماینده مقیم سازمان ملل متحد ایران درچالوس برگزار شد، افزود: در این صورت می‌توان امیدوار بود که طرح‌های جدید جنگل‌داری نه تنها هزینه‌ای برای دولت نداشته، بلکه دارای تراز مالی مثبت باشد و به دولت بهرهٔ مالکانه هم بپردازد.
وی تأکید کرد: نتایج مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی، از جمله نداشتن وابستگی مالی به درآمد ناشی از قطع درختان، برای تدوین طرح‌های جدید جنگل‌داری که جانشین طرح‌های قدیمی می‌شود به کار می‌رود.
پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در پی توافق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برنامه عُمران ملل متحد (UNDP) و صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) از اردیبهشت 1392 به صورت آزمایشی در چهار منطقه از شمال کشور و به مدت پنج سال آغاز بکار کرد و مرکز آن در معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع در شهرستان چالوس مستقر است.
این پروژه به صورت آزمونه‌ای (pilot) در جنگل‌های فَری‌رود در شهرستان رودبار و زیلَکی‌رود در شهرستان سیاهکل و همچنین دو هزار و سه‌هزار در شهرستان تنکابن و بَلیران در شهرستان آمل و چهل چای در شهرستان مینودشت اجرا شد.
این مسئول سازمان جنگل‌ها اظهار داشت: یکی از شرط‌ های تحقق این امر آن است که بهرهٔ اصلی و واقعی از طرح‌های جدید جنگل‌داری، نصیب مردم همان محل شود.
نوبخت یادآور شد: در گذشته به مدت چند دهه، مدیریت 950 هزار و 310 هکتار از جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور، در قالب 110 قرارداد به 54 مجری که درآمدشان فقط از طریق بهره‌برداری جنگل و برداشت چوب بود، سپرده شد.
وی ادامه داد: اکنون با توجه به تغییر رویکرد و همچنین الزام برنامهٔ ششم توسعه مبنی بر توقف برداشت چوب از جنگل‌های شمال، می‌توانیم با تلفیق تجربیات چندسالهٔ مدیریت چندمنظوره با دیگر تجارب، برای کل جنگل‌های شمال، طرح جنگل‌داری جدید تدوین کنیم.
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: شرح خدمات این کار تهیه شده و هم اکنون کارشناسان شاغل و بازنشسته با کمک استادان جنگل، در حال تدوین دستورکار اجرایی هستند.
نوبخت گفت: اجرای آزمایشی مدیریت چند منظوره در چهار منطقهٔ شمال کشور، موفقیت خوبی داشت و گذشته از حفظ منابع طبیعی، حتی از جنبهٔ اقتصادی و درآمدزایی برای جوامع محلی نیز شایان توجه بوده است.
جنگل‌های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان، در پهنه ای به طول تقریبی 800 کیلومتر امتداد دارد و یکی از طبیعی‌ترین و ارزشمندترین جنگل‌های جهان محسوب می‌شود.
نمایندهٔ مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز در این کارگروه با ابراز خشنودی از اجرای موفق پروژهٔ مدیریت چند منظورهٔ جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور گفت: پیش‌بینی می‌کنم این پروژه نیز مانند پروژهٔ بین‌المللی منارید (MENARID) که چند سال قبل در ایران اجرا شد، امتیاز بالایی در ارزشیابی بگیرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اِن ماریه اسلوت کارلسن (Anne Marie Sloth Carlsen) افزود: اکنون که در سال آخر این پروژه هستیم، فعالیت‌های انجام شده، بررسی و ارزیابی خواهد شد.
وی ادامه داد: باید برنامه‌ای مشخص و گام به گام برای سال آخر پروژه داشته باشیم و لازم است تعهدات مالی این پروژه محقق شود.
اسلوت کارلسن اظهار داشت: بررسی نحوهٔ اجرای پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی در مناطق آزمونه‌ای نشان می‌دهد که توانمندسازی جوامع محلی در همه جا به صورت یکسان انجام نشده است.
نمایندهٔ مقیم سازمان ملل متحد در ایران در این کارگروه ، این امر را ستود و آن را حاکی از انعطاف‌پذیری پروژه و تناسب آن با وضع هر منطقه و محیط دانست.
مدیر ملی پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی نیز در این جلسه با ارائهٔ گزارشی گفت: توانمندسازیِ چارچوبِ مقررات و سیاست‌گذاری برای مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن بوده است.
داریوش بیات افزود: تهیه و تدوین پیش‌نویس دستورکار مناطق ویژهٔ تنوع زیستی و همچنین تصویب دستورکار جنگل‌داری اجتماعی، از مصادیق این توانمندسازی به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: ارتقای ظرفیت‌های سازمانی و کارکنان و مدیریت یکپارچه و جنگل‌داری اجتماعی از دیگر دستاوردهای پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی است.
بیات، فرصت کم پروژه را برای رسیدن به اهداف تعیین شده، از مشکلات کار ذکر کرد و ادامه داد: در برخی از شهرستان‌ها نیز به دلیل همکاری نکردن مسئولان محلی، پیشرفت مناسبی حاصل نشد.
مدیر ملی پروژهٔ مدیریت چند منظورهٔ جنگل‌های هیرکانی تأکید کرد: سیاست تنفس جنگل باعث توقف رویکردهای تک‌ بخشی و چوب ‌محور در جنگل‌داری شده و نیازمند ابزار و دستورکار و مدل جدیدی برای مدیریت جنگل است.
جنگل‌های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان، در پهنه ای به طول تقریبی 800 کیلومتر امتداد دارد و یکی از طبیعی‌ترین و ارزشمندترین جنگل‌های جهان محسوب می‌شود.
7517/ 1602/ 1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.