گزارش جی پلاس؛

گرما فعالیت مغز را آهسته می‌کند

تحقیقات جدید حاکی از آن است که گرما علاوه بر این که بدن انسان را سست می‌کند، فعالیت مغز را نیز آهسته می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان در مطالعات خود نشان داده‌اند که فشار گرما می‌تواند فرآیندهای تفکر و حتی یافتن راه‌حل‌های ساده را آهسته‌تر کند به حدی که حتی فرد هم متوجه آن نشود. برخی شواهد بیانگر آن است که مغز مستعد ابتلا به ناهنجاری‌های دمایی است.

محققان برای ارزیابی چگونگی تأثیر گرما روی جوانان و افراد بالغ سالم، تعدادی دانش‌آموز را مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از آنها در محیطی با دمای 22 درجه سانتی‌گراد و نیمی از آنها نیز در محیطی با دمای 26 درجه سانتی‌گراد بودند و محققان به مدت 12 روز و روزی دو بار آنها را مورد آزمایش قرار می‌دادند.

محققان در یک تست، جمع و تفریق و سرعت عملکرد  شناختی و حافظه و در تست دوم، تمرکز و سرعت پردازش مغزی شرکت‌کنندگان را آزمایش می‌کردند. آنها دریافتند دانش‌آموزانی که در ساختمان‌هایی بدون گردش هوا و دمای بالاتر حضور داشتند، در تست‌های انجام شده 13 درصد عملکرد کندتر و 10 درصد کاهش در تعداد واکنش‌های صحیح به ازای هر دقیقه داشتند.

به طور کلی، گرمای هوا روی عملکرد مغزی در محیط مدرسه و کار تأثیر می‌گذارد. زمانی که دمای اداره‌ها بالا می‌رود، عملکرد کارکنان شروع به کاهش می‌کند. کارمندان بالاترین کارآیی خود را در دمای 22 درجه سانتی‌گراد دارند و زمانی که از این حد می‌گذرد، بازدهی کارمندان تا حدود 9 درصد افت می‌کند.

آنها با مقایسه عملکرد کارمندان در ساختمان‌های اداری بسته و ساختمان‌هایی که در فضای باز و سبز قرار دارند، دریافتند که عملکرد شناختی کارمندانی که در محیط‌های بسته کار می‌کنند، به دلیل بالاتر بودن دمای محیطی، پایین‌تر است.

دیدگاه تان را بنویسید