توصیه های امام خمینی به حجاج؛

سفر، سفر الى اللَّه است نه سفر به سوى دنیا، آلوده به دنیا نکنید/مدارا با مسلمین و مسالمت را حتى با مأمورین آنجا از دست ندهید

امام خمینی: سفر حج، اجابت دعوت حق است مبادا کاری بکنید که خدای تبارک و تعالی بفرماید که خیر شما را قبول ندارم برای اینکه شما اسلامی نیستید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، از جمله مسائلی که امام در پیام ها و سخنرانی های مختلف بر روی آن توجه و تکیه داشتند و عنوان می کردند، وظیفه حجاج بیت الله الحرام به هنگام سفر حج بود که گوشه ای از این تاکیدات در ادامه می آید:

«توجه داشته باشید که سفر حج، سفر کسب نیست؛ سفر تحصیل دنیا نیست. سفر الى اللَّه است. شما دارید به طرف خانه خدا مى‌ روید. تمام امورى که دارید انجام مى‌ دهید به طور الهیت باید انجام بدهید. سفرتان از اینجا که شروع مى‌ شود وَفْد الى اللَّه است. سفر به سوى خداى تبارک و تعالى است. باید همان طور که مسافرین الى اللَّه، مثل انبیا علیهم السلام و بزرگان از دین ما، مسافرتشان الى اللَّه در تمام زمان حیاتشان بوده است و یک قدم، تخلُّف نمى‌ کردند از آن چیزى که برنامه وصول الى اللَّه بوده است، شما هم الآن «وفود» الى اللَّه دارید مى‌ گویید.

شما در آنجا که مى‌ روید، در میقات که مى‌ روید، «لَبَّیک» به خدا مى‌ گویید؛ یعنى تو دعوت کردى، و ما اجابت. مبادا یک عملى انجام بدهید که خداى تبارک و تعالى بفرماید که خیر، شما را من قبول ندارم براى اینکه شما اسلامى نیستید. مبادا این سفر را سفر تجارت قرار بدهید و امور تجارتى در این سفر مطرح باشد پیشتان، امور معنوى مطرح باشد. چه آقایان اهل علم، و چه کاروانها و رؤساى کاروانها، و چه سایر حُجّاج. سفر، سفر الى اللَّه است؛ نه سفر به سوى دنیا. آلوده به دنیا نکنید.

(صحیفه امام؛ ج 10، ص 175)

  در سخنرانی دیگری بر حضور منظم و طبق برنامه ایرانیان در امور سیاسی تاکید کرده و فرموده اند:                      

«از مسائل دیگرى که باز آقایان روحانیون که در کاروانها هستند به مردم بگویند، [این‌] که باید این امر، امورى که در آنجا واقع مى‌ شود، امور سیاسى که در حج واقع مى‌ شود، روى نظام باشد. اینکه هر کس خودش بخواهد یک کارى بکند، این هرج و مرج همیشه غلط بوده. هر امرى باید یک نظمى داشته باشد. مى‌ خواهند اجتماع کنند براى فلان امر، خوب، یک کسى که متکفل امور حج است باید برنامه بدهد، روى آن برنامه عمل بکنند. هر کسى بخواهد، در هر گروهى بخواهد خودش على حده روى مذاق خودش- که اختلاف هم خیلى هست بین مذاقها- بخواهد چى بشود، هم گرفتارى آنجاها پیدا مى‌ شود و بدتر از آن، این است که گاهى وقتها اسباب وهن مى‌ شود براى جمهورى اسلامى. نباید کارى بکنند که براى جمهورى اسلامى یک بدنامى پیدا بشود.»

(صحیفه امام؛ ج 16، ص 430)

 

امام در پیام دیگری با تاکید بر به جای آوردن آداب حضور در اماکن مقدس مکه معظمه، از حجاج می خواهند تا سعی کنند با انجام حج ابراهیمی با کوله باری از عشق و معرفت به وطن بازگردند، در این قسمت از پیام امام آمده است:

«این جانب امیدوارم که حجاج عزیز- ایّدهم اللَّه تعالى- از خود و دوستان خود مراقبت نمایند که این عبادت با عظمت الهى، آلوده به گناه و خطایا نشود. در میقاتهاى الهى و مقامات مقدس، در جوار خانه پر برکت خداوند تعالى، آداب حضور محضر مقدس خداوند عظیم، مراعات و قلوب حجاج عزیز از تمام وابستگیهاى به غیر حق، آزاد و از آنچه غیر دوست هست، تهى و با انوار تجلیات الهى منور گردد، تا اعمال و مناسک این سیر الى اللَّه با محتواى حج ابراهیمى و پس از آن، حج محمدى آراسته گردد. و با سبکبارى از افعال طبیعت، همگان سالم از وزرهاى منى و منیت، با کوله‌ بارى از معرفت حق و عشق محبوب، به اوطان خود بازگردند، و به جاى سوغاتهاى مادى فانى، دستاوردهاى باقى ابدى براى دوستان به سوغات آورند. با مشتى پر از ارزشهاى انسانى- اسلامى که پیغمبران بزرگ از ابراهیم خلیل اللَّه تا محمد حبیب اللَّه- صلى اللَّه علیهم و آلهم اجمعین- به انگیزه آن مبعوث شدند، به دوستان عاشق شهادت بپیوندند. این ارزشها و انگیزه‌ هاست که انسان را از اسارت نفس اماره به سوء و وابستگى به غرب و شرق، نجات و به شجره مبارکه زیتونه لا شرقیه و لا غربیه مى‌ رساند. و اگر مسلمانان جهان به انگیزه انبیا- علیهم السلام- که عصاره آن در آخرین کتاب انسان‌ ساز، قرآن کریم، این کتاب هدایت- که از مبدأ نور اللَّهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْارْضِ به مشکات قلب نورانى خاتم الرسل- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- تابش نمود تا قلوب انسانها را از حجابهاى ظلمت و نور برهاند و عالم را نور على‌ نور کند- پى‌ برند و به اقیانوس نور متصل شوند، هرگز در اسارت شیطان و شیطان زادگان در نمى‌ آیند؛ و براى چند روز مسند توهّمى و ریاستهاى تخیلى، داغ ننگ و ذلت را بر جبین خویش نمى‌ پذیرند.».

(صحیفه امام؛ ج 16، ص 515)

 

خمینی کبیر همچنین به نوع نگاه های دیگر برادران اسلامی که از سراسر دنیا برای انجام مناسک حج می آیند به اعمال ایرانیان مسلمان اشاره کرده و خطا در رفتار را مایه وهن جمهوری اسلامی دانسته و در پیام خود می افزایند:

«حجاج محترم ایران و زائران حرمین شریفین بدانند که آنها از کشورى که براى اهداف اسلامى و بیرون راندن ستمگران از کشور عزیز خویش [قیام کرده است‌] به سوى خانه خدا و حرم شریف رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- و قبور معظّم و فرزندان پیامبر- علیهم صلوات اللَّه- مى‌ روند، تحت مراقبت برادران اسلامى سراسر جهان هستند؛ و خبرگزاریها و دروغپردازان بوقهاى تبلیغاتى و دشمنان اسلام در کمین نشسته و مراقب اعمال و اقوال آنان هستند، و در صددند که از کاهى کوهى بسازند و سرتاسر جهان را از شایعه‌ هاى خود پر نمایند. در این صورت جزیى انحراف و خطا و لغزش آنان علاوه بر آنکه در پیشگاه خداوند بزرگ و رسول عظیم الشأنش مى‌ باشد، در حضور سایر زائران حرمین شریفین است، که به واسطه پیامد آن گناهى بزرگ و خطایى عظیم است؛ زیرا علاوه بر آنکه بعض اعمال و گفتارْ خلاف حرمت حرمین شریفین است، موجب وهن جمهورى اسلامى است.»

(صحیفه امام؛ ج 18، ص 96)

امام خمینی حجاج ایرانی را حامل پیام انقلاب اسلامی دانسته و به آنها سفارش می کند که در برخوردهایشان روش مسالمت را در پیش گیرند در این بخش از پیام آمده است: 

«به حجاج محترم ایرانى، که حامل پیام اسلام و قرآن کریمند و حامل پیام انقلاب اسلامى مى‌ باشند، سفارش کرده و مى‌ کنم که در آن مواقف شریفه- چه در مکه معظمه و چه در مدینه منوره- مدارا با مسلمین و مسالمت را حتى با مأمورین آنجا از دست ندهید؛ و در آن مراکز، که محل امن است، به مقابله برنخیزید و با همه با اخلاق انسانى- اسلامى برخورد کنید؛ و با نصیحت برادرانه و موعظه حسنه، همه مسلمانان را از اعمال خشونت بازدارید، و به دستور خداوند تعالى با جاهلان مدارا نمایید؛ و با دقت متوجه حرکات و سکنات خود و دوستانتان باشید. و اگر مخالفان شما بر خلاف دستورات قرآن کریم با شمار رفتار کردند، مقابله به مثل نکنید، تا در پیشگاه خداوند تعالى آبرومند و مطیع باشید.».

صحیفه امام؛ ج 19، ص 29

 

 

دیدگاه تان را بنویسید