گزارش جی پلاس؛

پشه‌ها چه زمانی ما را بیمار می‌کنند؟

محققان دستگاهی ساخته‌اند که ابتلا به ویروس انتقال یافته از پشه‌ها را به سرعت تشخیص می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، نیش‌ پشه‌ها همیشه بی‌خطر نیست بلکه گاهی، یک نیش کافی است تا افراد به یک بیماری خطرناک و لاعلاج مانند زیکا یا تب دنگ مبتلا شوند. در چنین شرایطی، هر چه سریع‌تر متوجه ویروس شوید، سریع‌تر می‌توانید اقدام لازم را انجام دهید.

معمولا نتایج آزمایش‌هایی که برای تشخیص احتمال ابتلا به بیماری ویروسی ناشی از نیش پشه انجام می‌شود بعد از حدود یک هفته مشخص می‌شوند اما محققان دستگاهی ابداع کرده‌اند که مجهز به یک حسگر زیستی است و در کمتر از یک ساعت می‌تواند فرد را از نتیجه آزمایش مطلع کند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه «پردو»، در ایالت ایندیانا دستگاهی ابداع کرده‌اند که از یک الکترود تشکیل شده است. پوشش این الکترود از ماده‌ای با سطح گسترده است و زمانی که نمونه‌ای زیستی مانند پشه آلوده به ویروس روی این ماده می‌نشیند، DNA یا RNA ویروس به این ماده می‌چسبد. این اتفاق، مقاومت سطح الکترود را تغییر می‌دهد تا از طریق حسگر تعبیه شده در دستگاه تشخیص داده شود. در عوض، این حسگر، کاربر را از وجود ویروس مطلع می‌کند.

این حسگر با تجزیه و تحلیل تغییر در مقاومت سطح الکترود، قادر است انواع ویروس‌ها را تمایز دهد. با وجود این که این دستگاه تنها در مدت یک ساعت ویروس احتمالی را در بدن فرد شناسایی می‌کند، اعمال مداخلات پزشکی و درمانی مورد نیاز در مبتلایان را در مدت زمان کوتاه‌تری امکان‌پذیر می‌کند و بیماران شانس بهبودی بیشتری به دست می‌آورند.

از آنجایی که معمولا بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از طریق پشه‌ها به شدت واگیردار بوده و به راحتی از  فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند، لزوم تشخیص زودهنگام آن اهمیت بالایی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید