به گزارش ایرنا، روزگاری بچه های همین کوچه پس کوچه های دل شهر، به دور از دغدغه های زندگی، با حداقل انتظارهای مادی در کف خاک خورده محله ها به صد بازی، صبح ها را به شب می سپردند.
در آن زمان یاد داریم که خانه نشینی معنایی نداشت و کوچه ها مملو از شور و هیجان بازی کودکان و نوجوانان بود و شادی کودکان بیشتر از آنکه در خانه ها تقسیم شود، در کف کوچه ها و بازی های کودکانه خلاصه می شد و غروب ها از فرط خستگی روزانه تن به بالین سپرده و به خواب می رفتند.
چاق ها جایی در ترکیب اصلی بازی ها نداشتند و همواره سایر بچه ها به کنایه و مزاح با آنها شوخی می کردند.
اما تصویر امروز از کوچه ها، سکوت محض و عاری از هرگونه هیجان کودکانه است. هیچ اثری از بازی های کودکانه نیست و حتی معدود کودکی که رهگذر کوچه ها است، سرگرمی هایی دیگر را ملکه ذهن خود کرده و بازی با تبلت و گوشی همراه، سوگلی او است.
حتی توجه به بد و خوب جریان ذهنی کودکان در انجام بازی های روزمره هم از حوصله والدین خارج شده و کمتر پدر و مادری است که به همان سبک گذشته کوکان را به بازی ها محلی سوق دهند.
البته تغییر در سبک زندگی و بالا رفتن حساسیت و نگرش والدین به فضای اجتماعی و ترس از نا امنی محله ها، سبب شده تا به هیچ عنوان تمایل به خروج کودک از منزل نداشته باشند.
همین مساله باعث بروز بحران سلامت کودکان از قبیل کم تحرکی، فقر حرکت، چاقی و ده ها بیماری ناشی از افزایش وزن شده است.

** بچه ها نقطه تاریک زندگی
دکتر صالح رفیعی رئیس انجمن بازی ها و ورزش کودکان فدراسیون همگانی کشور در این باره می گوید: خیلی از خانواده تصور می کنند که ظاهر جسمانی کودک نشانه سلامتی اوست و نیاز به بازی ندارد.
وی افزود: همین که فرزند آنها کمی جست و خیز دارد را نشانه ای برای سالم بودن بچه می دانند و این تعبیر درستی نیست.
رفیعی که دارای دکتری رشد، تکامل و یادگیری حرکتی است، اظهار داشت: امروزه بچه ها نقطه تاریک زندگی والدین هستند و پدر و مادرها آنها را پشت اقتصاد خانواده پنهان کرده و مدام تبلت در دستشان است.
وی افزود: این باور وجود دارد که بچه ها را فراموش کرده ایم و محیط بیرون از خانه که فضای گسترده برای شور و هیجان و بازی کودکان است را از آنها گرفته ایم.
دکتر رفیعی خاطرنشان کرد: بچه های دهه 60 و 70 محیط بیرون را به طور کامل درک کردند؛ اما امروزه ویژگی های مهم رشدی را از کودکان گرفته ایم. هر چند شرایط زندگی امروزی هم اجازه نمی دهد تا به راحتی فرزندان بتوانند در کوچه ها بازی کنند.
وی اضافه کرد: با این حال فرزندان را از مهارت های اساسی که عامل رشد فکری و جسمی هستند، سلب کرده ایم.

** کم تحرکی و چاقی تهدید جدی کودکان ایرانی
این مدرس دانشگاه در ادامه ضمن هشدار به وضعیت جسمانی کودکان ایرانی گفت: کم تحرکی و چاقی تهدید جدی کودکان ایرانی است و اکنون شاهد رشد بی رویه در این بخش هستیم.
وی افزود: اکنون کم تحرکی و چاقی کودکان به بالاترین سطح خود در کشور رسیده و این فقر حرکتی به دلیل این است که فعالیت های بدنی را از بچه ها گرفته ایم.
دکتر رفیعی اظهار داشت: زندگی های ماشینی به ویژه آپارتمان نشینی سبب شده تا اجازه فعالیت آزاده به کودک داده نشود و به محض بالا و پایین پریدن، به او تذکر داده می شود.
این مدرس دوره های بین المللی طراحی بازی های رشدی و حرکتی افزود: بچه های ما یک دوره حیاتی دارند که باید بسیاری از مهارت های بنیادی در این سن شکل بگیرد و این دوره خاص سنین سه تا هفت سال است.
وی بیان کرد: در این سن است که یک کودک به رشد فکری و جسمانی خوبی می رسد و مشخص می شود که یک ورزشکار حرفه ای می شود یا خیر؛ این مهارت های بنیادی برای ادامه حیات و زندگی کودکان بسیار مهم است.

** بچه ها را آزاد بگذارید
رئیس انجمن بازی ها و ورزش کودکان فدراسیون همگانی کشور در ادامه تاکید کرد: والدین بچه های خود را آزاد بگذارند تا «لی لی» بازی، توپ بازی و دوندگی کنند و به بالا و پایین پرش داشته باشند.
وی افزود: از مسئولان شهری هم می خواهیم که فضایی را مختص بچه ها اختصاص دهند تا بتوانند با حس امنیت لازم، به راحتی بازی کنند.
دکتر رفیعی بیان داشت: نقش بازی در هوش و خلاقیت بچه ها بسیار موثر است ضمن اینکه منجر به رشد شناختی، حرکتی، عاطفی و اجتماعی کودکان می شود.

** کمبود معلم پیش دبستانی و فضای بازی در مهد کودک ها
وی با بیان اینکه در حوزه معلم پیش دبستانی در سطح کشور با مشکل مواجه هستیم، گفت: امیدوارم وزارت آموزش و پرورش نسبت به حل این موضوع اقدام کند چرا که سنین کودکی مهمترین دوره برای رشد مناسب آنها به لحاظ جسمی، روحی و شناختی است.
وی بیان کرد: متاسفانه امروزه شاهد محدودیت فضای بازی در مهدکودک ها نیز هستیم و در این مکان ها کمتر بازی حرکتی در اختیار کودکان قرار می گیرد و بیشتر شاهد بازی های کم تحرک و نشستنی هستیم.
دکتر رفیعی یادآور شد: اگر فرهنگ حاکم بر وضعیت کنونی عوض نشود تا چند سال آینده شاهد بچه های تپل، با مزه اما با فقر حرکتی خواهیم بود که حتی در روند زندگی عادی خود دچار مشکل می شوند.
وی خواستار استفاده بهینه از بازی های هدفمند شد و افزود: از خانواده ها می خواهم سفیران سلامت روح و جسم کودک در جامعه باشند و همکاری لازم را با انجمن بازی ها و ورزش کودکان فدراسیون همگانی کشور در راستای پیشبرد اهداف یاد شده، داشته باشند.
وی همچنین از مسئولان هیات ورزش های همگانی همدان در برگزاری سمینار نقش بازی در هوش و خلاقیت کودکان قدردانی کرد و افزود: در شهرهای خراسان رضوی و اصفهان نیز شاهد این چنین برنامه هایی بودیم که باید الگوی کشوری باشند.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.