سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: تخلفات احتمالی که ممکن است نمایندگان داشته باشند در مرحله بعدی مدنظر شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

به گزارش جماران، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت بابت درگذشت یمین مردوخی، خبرنگار پیشکسوت حوزه مطبوعات گفت: در سالروز تاسیس شورای نگهبان هستیم. از ۲۰ تیر سال گذشته تا ۲۰ تیر امسال، ۶۲ مصوبه را از مجلس دریافت کردیم که ۲۸ مصوبه در مرحله اول و ۲۰ مصوبه پس از رفع ایراد به تایید رسیده و ۱۴ مورد هم در دست بررسی است.

وی ادامه داد: ۱۵ اساسنامه از سوی هیات دولت ارسال شده است که ۱۴ اساسنامه تایید و ۱ مورد ایراد دارد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: ۱۴۰ نامه از سوی دیوان عدالت به عنوان خلاف شرع ارسال شده که ۸۰ مورد از این نامه‌ها خلاف موازین شرع شناخته نشد و ۱۸ مورد و شش مورد دارای ابهام و ۳۶ نامه در دست بررسی است.

کدخدایی درباره مخالفت وکلا با تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری و نظر شورای نگهبان در این باره اظهار داشت: ما نسبت به مصوبات مجلس پس از تصویب اعلام می‌کنیم. در این مورد مجلس فقط درباره تمدید اعلام نظر کرده و اگر تشخیص دهند می‌تواند نسبت به اصلاح قانون اقدام کند.

وی درباره پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم تصریح کرد: ما براساس قانون اساسی و شرع مقدس اعلام‌نظر خواهیم کرد. اگر این قانون با شرع مقدس و قانون اساسی مغایرت داشته باشد، به آن ایراد گرفته شده مگرنه تایید خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر ادعای کریمی قدوسی درباره رد صلاحیت حسن روحانی توسط شورای نگهبان در انتخابات سال ۹۶ خاطرنشان کرد: همه مواضع شورای نگهبان از طریق بنده یا روابط عمومی اعلام می‌شود و هر خبری غیر از این مساله مورد تایید نیست.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا این اظهارات کذب در تایید صلاحیت این نماینده اثرگذار خواهد بود، ابراز داشت: این مساله در آینده بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با تایید طرح مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان با بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد موافقت خواهد کرد، بیان کرد: در مورد مصوبات اختلافی، نظر مجمع صائب خواهد بود. این مصوبه هم موصول خاص یک نفر نیست بلکه یک موضوع کلی است. که به عنوان موضوع اختلافی شورای نگهبان و مجلس به مجمع رفت.

این حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به اینکه رهبری در دیدار با نمایندگان در مورد اف ای تی اف نظراتی بیان کردند. آیا نظرات ایشان در مورد چهار لایحه‌ای که در این رابطه مطرح است، تاثیرگذار خواهد بود، یادآور شد: نظر رهبری برای همه دستگاه‌ها صائب و حاکم است و این مانع از این نمی‌شود که دستگاه‌ها وظیفه خودشان را انجام ندهند.

کدخدایی درخصوص اینکه یکی از نمایندگان مجلس گفته است در زمان تحقیق و تفحص از شهرداری تعدادی از نمایندگان پول گرفته‌اند که از تحقیق و تفحص منصرف شوند و آیا این موضوع در تایید صلاحیت آنها موثر خواهد بود، عنوان کرد: قطعا تخلفات احتمالی که ممکن است نمایندگان داشته باشند در مرحله بعدی مدنظر شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که هجمه‌هایی به شورای نگهبان در بحث رد صلاحیت‌ها همواره وارد می‌شود آیا شورای نگهبان دفاعی از خود در این زمینه دارد، گفت: ما همواره مورد هجمه هستیم، هر جایی که دستگاهی وظیفه‌اش را به درستی انجام می‌دهد از طرف دشمن مورد هجمه است، قطعا شما به عنوان رسانه باید ورود پیدا کنید و از ما دفاع کنید.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که در مصاحبه‌ای گفتید که اگر قرار است مذاکره‌ای با آمریکا انجام شود و خلاف وضعیت حاکم کشور باشد شورای نگهبان ورود پیدا می‌کند، اظهار داشت: این سوال بنده نبود بلکه سوال خبرنگار بود و بنده پاسخ دادم اگر اینگونه باشد بله، شورای نگهبان ورود پیدا می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در واقع هرگونه فعالیت افرادی که مورد نگاه انتخاباتی برای ادوار آینده هستند قطعا مورد رصد شورای نگهبان طبق قانون هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.