• کدخبر: 962962
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

احمدی، وکیل پایه یک دادگستری:

صداوسیما متهم است

نعمت احمدی با تاکید به میزان توانایی قوه‌قضاییه در کشور افزود: به نظر من دستوردهنده و آن فردی که در تلویزیون نشسته و اجازه داده که این برنامه روی آنتن برود،‌ باعث وهن قوه‌قضاییه شد. قوه‌قضاییه ما بسیار قدرتمند است اما این شیوه خلاف بود و با تلویزیون باید برخورد کرد.

به گزارش جماران؛ نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری درباره پخش برنامه‌ای به نام بی‌راهه که در آن اعتراف تعدادی از دخترانی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام رقص خود را به نمایش می‌گذاشتند، منتشر شد، گفت: باید به این مسئله از دو منظر نگاه کرد. اول عملی که این خانم یا خانم‌ها انجام داده‌اند؛ یعنی رقص و گذاشتن آن در فضای مجازی اینستاگرام.

احمدی با بیان اینکه به هر حال رقص در ایران ممنوع است، عنوان کرد: هرچند من ماده قانونی را ندیده‌ام در قانون مجازات اسلامی یا دیگر قوانین که صراحتا از رقص یاد کند اما به هر حال باید دید دادسرا به چه ماده قانونی استناد کرده است و چه راهی را درباره این عمل مجرمانه می‌خواهد پیش بگیرد.

این وکیل دادگستری در دامه تاکید کرد: اگر این عمل را دادسرا به هر نحوی به یک ماده قانونی تطبیق داد آیا انتشار آن می‌تواند فعل مجرمانه باشد؟ یعنی خود رقص به این صورت که کسی نباشد، دوربینی را در اتاقم بگذارم، در مقابل آن برقصم و قصد پخش آن را نداشته باشم، یک بحث است و قصد پخش آن را داشته باشم، بحث دیگری است. در این قسمت دوم آیا می‌توان از قانونی استفاده کرد که انتشار این فیلم را آسیبی به اخلاق جامعه بدانیم و به آن عنوان فساد بدهیم؟

این حقوقدان در ادامه درباره مباحث حقوقی گفت: ببینید حقوق چیزی نیست جز فعل یا ترک فعلی که در جامعه متداول می‌شود یا باید بشود. عرف جامعه مبنای قانون است. تا به حال مبحثی را به این کیفیت نداشته‌ایم. به نظر من در این باره به یک تصمیم حقوقی که راهگشار باشد، نیاز داریم.

احمدی درباره شیوه عملکرد صداوسیما در این موضوع گفت: فقط می‌توانم بگویم که متاسفم. کاری که در این برنامه انجام شد نه اقرار است، (چون اقرار اخبار به حقی است به  نفع دیگری علیه خود) و حتی اعتراف (فعل مجرمانه یا عملی را بیان کنم که این عمل را انجام داده‌ام) هم نیست. صحبت‌‌های این خانم‌ها اعتراف نیست چون این کار انجام شده و سند بیّن دارد و ما با تصویر آن روبرو هستیم. کجای این قصه اعتراف است؟

این وکیل پایه یک دادگستری با استناد به مواد قانونی درباره انتشار صحبت‌های این دختران از طریق صداوسیما، گفت: صحبت‌هایی هم که در تلویزیون پخش شد خلاف آیین دادرسی کیفری است. قانون آیین دادرسی کیفری که ناظر بر رفتار ضابطین، دادسرا، دادیار و بازپرس در بخش تحقیق مقدماتی و دادگاه‌های کیفری هست جزء قواعد آمره است؛ یعنی امری است و ما نمی‌توانیم خلاف آنچه در قانون آمره قانون آیین دادرسی کیفری آمده است، عمل کنیم حتی اگر دادستانی و بازپرس و دادیار باشد. به این منظور که اگر رای قطعی نسبت به یک موضوع صادر نشده نمی‌شود مسائل، مذاکرات، موضوع و فرد آن را در رسانه‌ها علنی کرد به این موضوع تحقیق  مقدماتی می‌گویند. چرا که ممکن است در مرحله دادگاه آن عمل در موارد مشابه و دیگر موارد جرم نباشد. با آبروی رفته این فرد چه باید کرد؟

او با تاکید به میزان توانایی قوه‌قضاییه در کشور افزود: به نظر من دستوردهنده و آن فردی که در تلویزیون نشسته و اجازه داده که این برنامه روی آنتن برود،‌ باعث وهن قوه‌قضاییه شد. قوه‌قضاییه ما بسیار قدرتمند است اما این شیوه خلاف بود و با تلویزیون باید برخورد کرد.

این وکیل دادگستری در ادامه با بیان اینکه صداوسیما مرتکب کار خلاف شده است، عنوان کرد: کاش یک شورای سیاستگذاری و مسئولانی باشند که جلوی این نوع رفتار را در تلویزیون بگیرند. اگر موضوع فساد و فحشاست، این کار خود اشاعه فساد و فحشا است.

احمدی در ادامه افزود: اگر این خانم مجرم است چرا در نگاه مردم اشک او را بیرون آوردید؟ دختری 17، 18 ساله‌ای که در همین نظام به دنیا آمده، با همین رادیو و تلویزیون پرورش یافته و اخلاق اجتماعی را از همین رادیو و تلویزیون یاد گرفته است. بنابراین صداوسیما متهم است نه متهم.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید به این موضوع که مردم ناظر رفتار ما هستند و اتفاقات را رصد می‌کنند، بیان کرد: مهمترین قاضی و داور اذهان مردم است، از هر فردی که بپرسید قبل از اینکه بگویند عمل این خانم خلاف بوده یا نبوده می‌گویند عمل صداوسیما خلاف بوده است. روح جامعه مردم هستند، مردم هیات‌منصفه هستند و عمل صداوسیما را تقبیح کردند. در واقع اتفاقی که رخ داد این بود که این دخترخانم کم سن و سال را که گمنام بود در صدر اخبار ایران و جهان قرار دادند.

او در ادامه درباره نحوه برخورد با این دختر گفت: ضابطی آمده آن فضای مه‌آلود و خوفناک را به وجود آورده است، دختری را در یک فضای خاکستری و تاریک مانند فیلم‌های آلفرد هیچکاک نشانده و خودش پشت به دوربین نشسته و سوالاتی را می‌پرسد که یک دانشجوی سال اول حقوق خجالت می‌کشد به عنوان یک ضابط یا یک بازجو اینگونه سوالاتی را بپرسد. چه چیزی را می‌خواهند نشان دهند؟ سیاهی را یا رافت را؟ دین ما با بسم‌الله رحمن رحیم آغاز می‌شود. حتی اگر این اتفاق فساد یا فحشا باشد، حضرت سجاد (ع) اشاعه فساد را از خود فساد قبیح‌تر می‌دانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 962962
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.