مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی گفت: 520هزار خانوار مشمول بیمه روستایی این استان هستند که 27 درصد جمعیت روستایی این استان در قالب 140هزار خانوار کشاورز روستایی و عشایری زیر پوشش این بیمه قرار دارند.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان از سال 1384 زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شد و به روستاییان کشاورز ساکن و غیرساکن در روستا و عشایر خدمات بیمه ای ارایه می دهد.
این در حالیست که در بهمن ماه سال گذشته محمود کاظمی گفته بود ، از مجموع 520 هزار خانوار مشمول، 134 هزار خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که این رقم معادل 26 درصد جمعیت مشمول است.
وی چهارشنبه در اولین جلسه شورای توسعه راهبردی بیمه روستایی و عشایری کشاورزان شهرستان مه ولات اظهار داشت: صندوق بیمه کشاورزان؛روستائیان وعشایریکی از چهار صندوق بیمه اجتماعی عمومی کشور است که باتوجه به تکالیف قانونی که به آن محول شده است خدمات تامین اجتماعی را برای جامعه هدف ارایه می دهد.
وی باتاکید بر اینکه جامعه هدف کشاورزان؛ روستاییان وعشایر کشور است افزود: شرایط عضویت در این صندوق براساس آخرین تغییرات؛ کلیه افراد بین 18 تا 50 سال ساکن در روستا؛ مناطق عشایری و همچنین کشاورزان ساکن در شهرها می باشد.
وی تصریح کرد: حق بیمه پرداختی در این صندوق 15% سطح درآمدی است که براساس آن بیمه پرداخت می شود، 10% آن را دولت پرداخت می کند و 5% آن را به میزان 20هزار تا 50هزار تومان را بیمه شده پرداخت می کند که در مجموع سالی حداقل 240هزار تومان و حداکثر 540هزار تومان می رسد، دو برابر آن را دولت تعهد کرده است.
کاظمی گفت: خدماتی که درقبال عضویت در این صندوق ارایه می شود بازنشستگی با 15سال سابقه و سن 65 سالگی است که فرد می تواند درخواست بازنشستگی بدهد.
وی خاطرنشان کرد: در سال84 در کل استان خراسان رضوی 50نفر مستمری از کار افتادگی دریافت می کردند که الان این عدد به بیش از 550نفر رسیده است که هدف مد نظر پوشش 100درصدی واجدین شرایط می باشد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی تصریح کرد: جامعه هدف سازمان تامین اجتماعی با بیمه اجتماعی روستاییان کاملا متفاوت است و تاکید ما بر این است فرد به هر شکلی بیمه شود لذا اتفاق خاصی که در سطح استان افتاد با نگاه ویژه استاندار ودیگر مسئولین استانی به مقوله توسعه روستایی داشتند، افق 40 درصدی برای پوشش بیمه اجتماعی روستاییان برای استان ترسیم شده است.
فرماندار شهرستان مه ولات نیز ضمن اشاره به لزوم تحت پوشش قرار گرفتن روستاییان و عشایر شهرستان، هدف از فعالیت های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، کاهش اختلافات طبقاتی و بالا بردن سطح زندگی روستاییان و عشایر، تامین امنیت اجتماعی و همچنین باز توزیع عادلانه درآمد عنوان کرد.
مسعود رنجبر گفت: مراجعات مردم و صحبت های آنان نشان از محرومیت و مظلومیت خانوارهای روستایی دارد و بایستی از حداکثر ظرفیت های قانونی برای رفع مشکلات و کمک به این اقشار تولید کننده نهایت استفاده را برد.
فیض آباد، مرکز شهرستان 50 هزار نفری مه ولات در 207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
9878/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.