نشست ناتو که از امروز چهارشنبه آغاز خواهد شد، به طور کامل تحت تاثیر اظهارات تحریک آمیز ترامپ علیه این پیمان و جنگ میان این کشور و متحدانش در اروپا خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: رئیس جمهور آمریکا با پیام واضحی وارد بروکسل پایتخت بلژیک شد: زمان آن است که آمریکا تامین بودجه نظامی اروپا را متوقف کند. انتقادات او برای رهبران اروپایی که بیش از یک سال است با حملات ترامپ علیه «سیستم تجاری دو سوی اطلس» مواجهند، موضوع تازه ای نیست اما این موضوع به تدریج ناراحت و ناراحت کننده تر می شود.

نشست ناتو که از امروز چهارشنبه آغاز خواهد شد، به طور کامل تحت تاثیر اظهارات تحریک آمیز ترامپ علیه این پیمان و عدم توانایی و یا عدم تمایل بسیاری از اعضای آن برای تنظیم بودجه نظامی این نهاد بر اساس 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد بود. ترامپ پیش از ورودش به بروکسل بار دیگر انتقاداتش را تکرار کرد. 

ترامپ در پیامی در توییتر نوشت: «برای سفر به اروپا آماده می‌ شوم. اولین ملاقات اجلاس ناتو. آمریکا خیلی بیشتر از هر کشور دیگری برای حفاظت از آنها هزینه می‌ کند. برای مالیات دهندگان آمریکایی عادلانه نیست. علاوه بر این ما در تجارت با اتحادیه اروپا 151 میلیارد دلار ضرر می‌ کنیم. از ما تعرفه می‌ گیرند و برای ما مانع گذاشته‌ اند.» دونالد ترامپ در پیام دوم نوشت: «کشورهای ناتو باید بیشتر بپردازند. آمریکا باید کمتر بپردازد. خیلی ناعادلانه است.»

ناظران اروپایی نگران این هستند که ترامپ این دو موضوع متفاوت را به هم ربط می دهد. «استفانو استفانینی» نماینده سابق ایتالیا در ناتو به واشنگتن پست گفت: «اگر واقعا تهدیدی است که امنیت را به تجارت متصل می کند، می تواند اساس ناتو را نابود کند.»

در سرمقاله واشنگتن پست نیز در این خصوص آمده بود: «نگرانی ها تنها از این نیست که ترامپ وحدت «نشست را قبل از پرواز به هلسینکی برای دیدار بسیار دوستانه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خراب می کند. بلکه نگرانی از این است که حمایت قوی از ناتو را در میان تیم امنیت ملی خود از بین می برد.»

در همین حال، ترامپ همچنین عادت کرده است که با متحدان خود مانند «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، در مورد مسائل مربوط به تجارت، تغییرات آب و هوایی و توافق با ایران دست به گریبان باشد. به نظر می رسد که تعرفه هایی که او به فولاد و آلومینیوم اروپایی وارد کرده و از روز جمعه به اجرا درآمده است، احتمالا موجب جنگ تجاری می شود.

چنین حرکت هایی بر روابط با متحدان که به طور فزاینده ای معتقدند که ترامپ - در تجارت، ناتو و دیپلماسی - به دنبال بر هم زدن نظم پس از جنگ جهانی دوم و کسب پیروزی های کوتاه مدت است، تاثیر منفی ای می گذارد.

«نوربرت روتگن» رئیس کمیته امور خارجه در پارلمان آلمان ماه گذشته به مجله نیویورکر گفت: «این کار همانند این است که والدینتان به دلیل عشقی که به شما می ورزند، بازخواست شوند.»

پس از بروکسل، ترامپ برای دیدار با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس به لندن می رود؛ این سفر در حالی صورت می گیرد که دولت ترزا می به دلیل اختلافات داخلی بر سر برگزیت با خطر فروپاشی  روبرو است. او سپس برای برگزاری اولین جلسه رسمی خود با پوتین به هلسینکی سفر خواهد کرد؛ جلسه ای که ترامپ آن را «ساده ترین دیدار» می داند.

نیویورکر می نویسد: به رغم اینکه دولت ترامپ تلاش دارد این گونه القا کند که شعار «آمریکا را عالی کن» به راستی به معنای «آمریکا را منزوی کن» نیست، اما به طرز روز افزونی این چنین است.

«راشل رییزو» از موسسه امنیتی «نیو امریکا» در واشنگتن می گوید: در ماه های آینده، توقف ترامپ در بروکسل تنها به عنوان یک پاورقی برای ملاقات با پوتین قابل یادآوری خواهد بود. از آنجا که این دیدار پس از نشست ناتو اتفاق می افتد، هر گونه دستاوردی در بروکسل می تواند به راحتی توسط وعده های ترامپ به پوتین خاتمه یابد. با توجه به سبک مذاکره ترامپ، متحدان به درستی نگران هستند که او ممکن است به پوتین بگوید که او برای نشان دادن حسن نیت خود، شماری از نیروهای ایالات متحده را از شرق اروپا خارج خواهد کرد یا مشارکت آمریکا در رزمایش های ناتو را متوقف خواهد کرد. این کار او، متحدان اروپایی اش را به مرز دیوانگی خواهد کشاند.

برخی از متحدان آمریکایی سعی کرده اند پیش از برگزاری نشست کمی از احتمالات این چنینی پیشگیری کنند. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو پیش از ورود ترامپ سعی کرد اوضاع را آرام کند و در همین راستا مطلبی نوشت که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده است.

او گفت: «پس از سال ها از کاهش بودجه نظامی، متحدان روند کاهش را متوقف کرده و شروع به افزایش هزینه های دفاع ملی کرده اند. سال گذشته اعضای ناتو به طور کلی بودجه دفاعی خود را در مجموع 5.2 درصد افزایش دادند که بیشترین رقم افزایش در 25 سال گذشته محسوب می شود. سال 2018 چهارمین سال افزایش بودجه نظامی محسوب می شود.»

«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا هم در پاسخ به توییت رئیس جمهور آمریکا گفته است واشنگتن باید قدر متحدانش را بداند چرا که دوست چندانی ندارد.

در حقیقت ترامپ آمریکا را به سمت «انزوا» پیش می برد، نه درجات عالی!

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.