گزارش جی پلاس؛

ابزار جدید ناسا استرس گیاهان را تشخیص می‌دهد!

ناسا به منظور پیگیری مصرف آب توسط گونه‌های گیاهی کره زمین، آماده می‌شود که ابزار جدیدی را در ایستگاه بین‌المللی فضایی نصب کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، ناسا قرار است به زودی ابزار جدیدی را در ایستگاه بین‌المللی فضایی نصب کند که بتوانند از این طریق میزان مصرف آب را در گونه‌های گیاهی پیگیری کند. ابزار ECOSTRESS به طور آزمایشی روی ایستگاه بین‌المللی فضایی نصب می‌شود و تغییرات دمایی گونه‌های گیاهی را در سطح کره زمین اندازه‌گیری می‌کند.

در واقع، این ابزار مانند سیستم تعریق بدن انسان عمل می‌کند و از گرم شدن بیش از حد گیاهان جلوگیری می‌کند. تعریق، فرآیندی است که در آن، آب را از طریق سیستم ریشه‌‌ای جذب و آن را از راه منافذ گیاه آزاد می‌کند. این روند، دمای گیاه را پایین می‌آورد. زمانی که آب گیاهان کافی نباشد، منافذ خود را می‌بندند تا مانع از خشک شدن آب شود. اما منافذ نیز برای جذب CO2 نقش مهمی ایفا می‌کنند که به این فرآیند، فتوسنتز اتلاق می‌شود و طی آن، گیاهان از این گاز برای تولید سوخت سلول‌ها استفاده می‌کند.

اگر گیاه در معرض استرس آبی طولانی مدت قرار گیرد، دچار کمبود آب شدید یا بالا رفتن بیش از حد درجه حرارت آن می‌شود و می‌میرد. وقتی گیاهی آنقدر تحت استرس قرار می‌گیرد که رنگ آن به قهوه‌ای تغییر می‌کند، دیگر برای نجات آن دیر شده است. اما اندازه‌گیری دمای گیاه به شما اجازه می‌دهد که قبل از رسیدن به آن نقطه، استرس ایجاد شده را شناسایی کنید.

دانشمندان و آژانس‌های کشاورزی با استفاده از ابزار ECOSTRESS قادرند نشانه‌های محاسبه استرس آبی یا شروع خشکسالی را با مشاهده افزایش دما در زمین‌های کشاورزی مشخص کنند. شناسایی زودهنگام استرس آبی به کشاورزان و دیگران اجازه می‌دهد راه‌حل و طرحی را ابداع کنند.

دانشمندان پیش از این هم با استفاده از حسگرهای برگ الکتریکی، میزان آب مصرفی گیاه را کنترل می‌کردند. در واقع، ابزار ECOSTRESS به شما امکان می‌دهد که تغییرات سریع ایجاد شده در استرس مواد کشاورزی را در سطح زمین کنترل کنند. حتی قرار گرفتن کوتاه‌مدت در در برابر استرس رطوبت و همزمان شدن آن با مرحله‌ای حیاتی از رشد محصولات، تأثیر به سزایی در تولید محصولات ایفا می‌کند.

این ابزار جدید، تصاویری از مجاری ادراری باریک را با رزولوشن بالا ایجاد و تغییرات دمایی را نیز تحت کنترل بگیرد. از آنجایی که منابع آبی برای رشد جمعیت‌ها حیاتی‌تر هستند، به پیگیری دقیق این موضوع نیاز داریم که محصولات کشاورزی به چه مقدار آب نیاز دارند. ما باید بدانیم چه زمانی گیاهان در معرض کمبود آب و خشکسالی قرار می‌گیرند و این که کدام قسمت‌های این اکوسیستم به دلیل استرس آبی بیشتر مستعد این حالت هستند.

در واقع، این ابزار جدید ناسا به دانشمندان کمک می‌کند که درک بهتری از الگوهای آب‌وهوایی مختلف داشته باشند که استرس آبی منطقه‌ای را تحت تأثیر قرار داده است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید