گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله هاشم زاده هریسی: اقتصاد ما سیاست زده شده است/ جناح بازی ها پدر کشور را در آورده است

باید گروهی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی خارج از جناح بازی روی این مسائل کار کنند. جناح بازی ها پدر این کشور را در آورده است. هیچ اعتمادی به اینها، حتی خوبانشان، نیست. در این گروه و آن گروه، این جناح و آن جناح، آدم های متدین و انقلابی وجود دارد. اما چون ذهنیت دارند و هر جناحی در ذهن خودش آن چیزی که خودش می فهمد را اصل می داند، هرکدام سر کار بیایند نمی توانند مشکل را درست کنند. این می گوید تو برو کنار، من درست می کنم؛ والله نمی تواند درست کند و همه ادعا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی اقتصاد علل و عوامل نامرئی دارد، گفت: آسیبی که به معیشت و اقتصاد ما وارد می شود به دلیل عوامل اقتصادی نیست و عوامل سیاسی است؛ این مسائل واقعا مسائل پیچیده است و با شعار و دستور هم حل نمی شود.

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد ضرورت وحدت در کشور اظهار داشت: الحمدلله در جمهوری اسلامی کارهای خوبی انجام گرفته و با قبل از انقلاب هیچ قابل مقایسه نیست. خدمات و کارهای خوبی انجام گرفته و پیشرفت های خوبی داشته ایم. از طرف دیگر مسئولین درجه بالای ما واقعا در اداره کشور حسن نیت دارند و می خواهند به بهترین وجه اداره و عظمت داخلی و بین المللی ایجاد شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این دو مسأله مثبت قطعا وجود دارد اما حالا مسائل و حوادثی پیش آمده که هر دو عامل داخلی و بین المللی برای آنها وجود دارد و دست به هم داده است؛ یعنی خودمان هم تقصیراتی داشته ایم.این موضوعات باعث شده که از نظر اقتصادی و معیشت مردم واقعا مشکلات اساسی داشته باشیم، البته آسیب های اجتماعی هم وجود دارد و مشکلات مختلف دیگر هم به وجود آمده است؛ اما مسأله اقتصاد و معیشت مردم دیگر قابل اغماض و توجیه نیست.

وی با تأکید بر اینکه اکثریت قاطع مردم مشکلات اقتصادی دارند، تصریح کرد: متأسفانه اختلاف طبقاتی در جامعه ما به وجود آمده و شرایط پیش آمده شرایط رانت خواری است؛ عده ای ثروت اندوخته اند، عده ای هم متوسط الحال هستند و زندگی خود را اداره می کنند ولی گروه سوم، که اکثریت هم هستند، واقعا زندگی قابل توضیحی ندارند. بعضی از آنها خیلی خیلی زیر خط فقر رفته اند و خط قرمز هم پایین تر هستند. برای اینکه کسب و درآمد ندارد و اجاره نشین هم هست.

آیت الله هاشم زاده ادامه داد: اثر بی توجهی به این مسائل این است که عدالت را از بین می برد؛ عدالت از بین برود مشروعیت نظام از بین می رود. اگر شب ها افراد گرسنه بخوابند و ناله کنند، مگر می شود در آن کشور عدالت باشد؟ مگر می شود در آن کشور به فکر مسائل دیگر بود؟ معیشت از اولویت برخوردار است و حل کردن آن برای مسئولین ما واجب عینی است. اگر آن را حل نکنند همه چیز بر باد می شود؛ همه زحمات و خدماتی که در این نظام انجام گرفته بر باد می شود. کارهای خوب و افتخار آمیزی انجام گرفته و در جنگ تحمیلی آن هم ایثار و اقتدار به خرج دادیم؛ همه اینها زیر سؤال می رود و گرد و غبار می گیرد.

وی با اشاره به مشکلاتاقتصادی اخیر همچون نوسانات اخیر قیمت طلا و ارز، اظهار داشت: اینها همه عوارض وضعیت اقتصادی ما است و عوامل مختلفی دارد. یکی از عوامل این است که متأسفانه ما بیش از اینکه درون گرا باشیم و اول بخواهیم کشور خود را درست و ملتمان را راضی و معیشتشان را فراهم کنیم، اول به سراغ دنیا می رویم تا از آنجا اقتصاد و معیشت به داخل ایران بیاوریم. یعنی در واقع برون گرا هستیم و بیشتر توجه به بیرون داریم و می خواهیم عدالت را در دنیا اجرا کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ما اول باید در درون خودمان عدالت و انسجام ملی را ایجاد و اقتصاد، معیشت و آسیب های اجتماعی را درست کنیم و بد اخلاقی ها را از بین ببریم و داخل را آباد و مالامال از اخلاق کنیم. از درون خودمان و حتی گاهی از درون روحانیت می گویند که اصلا «اخلاق» در اسلام مطرح نیست و «قدرت و اقتدار» مطرح است؛ اول باید این نگاهها را درست کنیم و بعد از درست کردن اینها می توانیم در دنیا اوج بگیریم، عظمت پیدا کنیم و در همه عرصه ها پیروز شویم. می شود و می توانیم؛ اما باید از داخل شروع شود.

وی ادامه داد: سیاست ما برون گرا است و می خواهیم همه چیز را از بیرون تأمین و افتخارات، عدالت و همه چیز را از خارج وارد ایران کنیم؛ در صورتی که اول باید به مردم، مخصوصا معیشت آنها، برسیم. مسأله معیشت واجب عینی و واجب اولیه است. یعنی باید از امروز شروع کنیم و فردا دیر است. البته تا مادامی که سیاست ما درون گرا نباشد نمی توان این مسأله را درست کرد.

آیت الله هاشم زاده با بیان اینکه الآن اقتصاد ما سیاست زده شده، گفت: آسیبی که به معیشت و اقتصاد ما وارد می شود به دلیل عوامل اقتصادی نیست و عوامل سیاسی است. مانند اینکه کسی دستگاه گوارشش درد می کند و هرچه به دستگاه گوارش او دارو می دهند بدتر می شود؛ برای اینکه ریشه آن در روح فرد و بیماری روان تنی است. یعنی روانش مریض است و بدنش مریض شده است؛ بیماری روان تنی، پیچیده و حل آن مشکل است. انسان روی بدن کار می کند اما بیماری ریشه در روح دارد.

وی با تأکید بر اینکه الآن ریشه مشکلات اقتصادی ما در سیاست است و باید آن را درست کنیم، افزود: خدا می داند ما ولایت، اسلام و این انقلاب را دوست داریم و جانمان فدای او و عزت دنیا و آخرتمان بسته به او است. از سر دلسوزی فریاد می کشیم و از سر اینکه این انقلاب و این نظام قوی، بهتر و زیبا بماند. با این وضعیت اقتصاد و معیشت ما نمی توانیم کارهای دیگر انجام دهیم. این حل شود چیزهای دیگر هم حل و امید در زندگی مردم ایجاد می شود؛ با صبر و حوصله مسائل دیگر هم حل می شود و در سطح جهان هم می توانیم پیروز شویم. اما با این وضعیت اقتصادی نمی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بسیاری از مردم ما شب ها گرسنه بخوابند و بیکار باشند و اجاره خانه نداشته باشند و دارو و درمان نتوانند برای بچه های خود تهیه کنند، آن وقت ما شعار دهیم، خدا قبول می کند؟

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر وحدت مردم در حل مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: اتحاد و انسجام ملی و مهربانی مردم با یکدیگر و اعتماد مردم به مسئولین اثرگذار است؛ ملت و دولت باید دست به دست هم دهند. اما وضعیت فعلی اقتصاد علل و عوامل نامرئی دارد و مربوط به عوامل اقتصادی نیست. البته عوامل اقتصادی هم مؤثر است ولی اثر آنها زیاد نیست. چیزی که آثار قوی و شکننده دارد عواملی خارج از عوامل اقتصادی است.

آیت الله هاشم زاده تأکید کرد: واقعا مسائل پیچیده است و با شعار و دستور هم حل نمی شود. اقتصاد و معیشت مردم را درست کنید. هرچیزی بستر دارد. ما بستری پهن کرده ایم که در آن بستر فقر تولید می شود و پرورش می یابد. آیا ما می توانیم بهترین تخم گندم را تهیه کنیم و بهترین مهندس ها را بگماریم و در دریا گندم کشت کنیم؟ یا اگر بهترین مهندس ها را هم فراهم کنیم از خاک ماهی نمی روید. باید بستر را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: اگر بستر درست نشود شاید حتی اقتصاد مقاومتی ارزشمند که روی آن کار می کنیم نیز به نتیجه نرسد. اگر فرافکنی کنیم و گردن همدیگر بیاندازیم یک دعوای دیگر هم به وجود می آید. اقتصاد مقاومتی درمان درد ما بود ولی به آن عمل نکردند. عمل نکردن به اقتصاد مقاومتی را هم گردن همدیگر می اندازند و یکی می گوید در اجرا اشکال داشته و دیگری می گوید در برنامه اشکال داشته است. در صورتی که هیچ کدام گناه نداشته اند، بلکه بستر لازم فراهم نبوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: باید گروهی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی خارج از جناح بازی روی این مسائل کار کنند. جناح بازی ها پدر این کشور را در آورده است. هیچ اعتمادی به اینها، حتی خوبانشان، نیست. در این گروه و آن گروه، این جناح و آن جناح، آدم های متدین و انقلابی وجود دارد. اما چون ذهنیت دارند و هر جناحی در ذهن خودش آن چیزی که خودش می فهمد را اصل می داند، هرکدام سر کار بیایند نمی توانند مشکل را درست کنند. این می گوید تو برو کنار، من درست می کنم؛ والله نمی تواند درست کند و همه ادعا است.

وی تأکید کرد: باید افراد بی طرفی که سیاست زده و جناح باز نباشند و در بازی های سیاسی حضور نداشته باشند و افراد کارشناس در برنامه ریزی و اجرا و کارشناسان رشته های مختلف جمع شوند و به آنها جرأت و شهامت دهند و اجازه دهند که هر حرفی را بگویند و به هر نظر کارشناسی رسیدند آن را ارائه دهند و نترسند، علل و عوامل را کارشناسی و هرچه زودتر تمام کنند. در غیر این صورت ما پیش خدا خجل می شویم.

آیت الله هاشم زاده هریسی ادامه داد: به خدا، خدا راضی نیست که بندگانش گرسنه باشند و خانه و درآمد نداشته باشند. پناه بر خدا، اگر کسی مریض شود باید از بین برود؛ مگر می تواند هزینه بیماری را تأمین کند؟ مردم دردشان را به کجا و به چه کسی بگویند؟

وی تشکیل کمپین را همانند دستورها و سفارش های غیر قابل اجرا دانست و گفت: مردم اگر نخرند چه کار کنند؟ معمولا برای کسی هم که آنها را تولید می کند گران تمام می شود. تنها گران فروختن نیست؛ گران تولید می شود. حتی بد هم هست؛ ما نشسته ایم و نفسمان از جای گرم در می آید و می گوییم این طور بخرید و این طور بخورید و این طور بپوشید. مگر با دستور می شود؟ مردم از این همه دستور خسته می شوند. به جای اینکه دستور دهیم، مشکلات را حل کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کارهای خوب زیادی داریم و خدمات زیادی در نظام اسلامی شده و جنبه های مثبت زیادی داریم. این طور نیست که ما سیاه نمایی کنیم و بگوییم همه چیز خراب است و هیچ کاری نکرده ایم. من می خواهم بگویم این مسأله معیشت مردم و اقتصاد همه خوبی ها و خدمات داخلی و خارجی را زیر سؤال قرار می دهد. برای اینکه این مسأله اول است. اول آدم باید غذا داشته باشد که بخورد و آب داشته باشد که بیاشامد و بعد دنبال این برود که یک خورشت خوشمزه پیدا کند و یا یک لباس فاخر بپوشد و بعد دنبال کارهای دیگر برود.

وی تأکید کرد: خود ما داریم؛ ای کاش ما هم نمی داشتیم و با مردم همدرد می شدیم و می دانستیم مردم چه می کشند. مردم ندارند و متأسفانه همه ما داریم و بعضی ها زیاد هم داریم. گاهی می شنویم که مردم مشکل دارند؛ «شنیدن کی بود مانند دیدن؟!» ما می شنویم که مردم مشکل دارند؛ آن هم مقداری را می شنویم. اما لمس نمی کنیم که مردم چه می کشند.

آیت الله هاشم زاده هریسی ادامه داد: به خدا این فریاد را برای خدا و حفظ نظاممان می کشیم تا این نظام حفظ شود. این نظام بی بدیل، اسلامی و ولایی و نظامی است که بر روی عدالت استوار شده و پایه مشروعیتش عدالت است. کدام نظام دیگری در جهان هست که پایه مشروعیتش عدالت باشد؟! این نظام حیف است؛ آن را مفت و مجانی از دست ندهیم. من خودم بیشترین شهید را از خانواده ام داده ام. قبل از انقلاب زجر و سلول های ساواک را دیدیم. الآن برای این فریاد می کشیم که نظام حفظ شود.

وی با بیان اینکه بداخلاقی خیلی زیاد داریم، تصریح کرد: تهمت، افتراء، بدبینی، بی اعتمادی، دادن نسبت ناروا، انقلابی ندانستن یکدیگر و چیزهایی به هم می گوییم که در هیچ جای جهان نیست. آسیب های اجتماعی خیلی زیاد است که معیشت و اقتصاد هم در  آن تأثیر دارد. حتی اخلاق و معنویت را به حاشیه می زنیم. اینها در درجه اول و امور دیگر در مرحله بعدی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.