به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرود روز یکشنبه در جلسه هم اندیشی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه کشاورزی و مجموعه آن از اولویت ها و نیازهای اولیه هر جامعه است، گفت: با خود اتکایی در این بخش، می توان به بهترین شیوه ممکن در برابر تحریم های آمریکا ایستادگی کرد.
وی اظهار داشت: کشاورزی برای کشور ایران از اولویت مضاعفی برخوردار است تا بتوانیم با حفظ استقلال خود در بخش های حیاتی جامعه، آسیب هایی را که به سایر بخش ها از جمله صنعت وارد می شود را خنثی یا احیا کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به تلاش هایی که در کشور برای توسعه کشاورزی صورت گرفته است، افزود: در برخی موارد از جمله توسعه صنایع تبدیلی و همچنین توجه به کشاورزی خرده پا، کم لطفی در حق بهره برادران شده است.
آیت الله حسینی شاهرودی اضافه کرد: برای جبران این کاستی ها زمینه فرآوری و تولید محصول سالم در بخش کشاورزی ایجاد شود تا بتوان ارزش افزوده این صنعت را به نفع اقتصاد کشور و در نهایت معیشت بهره برادران بکار گرفت.
وی همچنین توجه به بخش تعاونی در حوزه کشاورزی استان کردستان را خواستار شد و گفت: در گذشته تمام توجه ها و برنامه ریزی ها به سمت کشاورزی کلان معطوف شده بود که در برحه زمانی فعلی می توان با تمرکز بر کشاورزی تعاونی، باید برنامه های توسعه تولید محصولات زراعی و باغی را در زمین های کوچک دنبال کرد که باعث توزیع ثروت می شود.
وی افزود: این اقدام که در راستای کاهش هزینه تولید در محصولات کشاورزی انجام می شود می تواند بهترین اقدام وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از کالای ایرانی باشد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه افتخار جهادگران اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بدون کم و کاست مطیع فرمایش های امام راحل و رهبر معظم انقلاب هستند؛ گفت: موفقیت جهاد در این است که تمام تلاش ها و فعالیت هایش رنگ و بویی خدایی دارد.
حجت الاسلام علی دوستی نژاد افزود: جهادگران قبل از جنگ تحمیلی در این استان حضور داشته اند و خدمات خود را انجام داده و همیشه توانسته اند خدمات انقلاب اسلامی را به مردم این استان ارائه کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز با بیان اینکه 27 درصد ارزش تولید ناخالص این استان مربوط به حوزه کشاورزی است، تاکید کرد: این میزان دو برابر شاحص کشوری است که نشان از اهمیت این بخش در بین مردم و فعالیت های اشتغالزای آن دارد.
خالد جعفری اظهار داشت: با توجه به این اهمیت، سازمان جهاد کشاورزی استان افزایش شاخص اراضی آبی استان از 120 هزار هکتار فعلی به 350 هزار هکتار در سه سال آینده را در دست انجام دارد.
وی افزود: استفاده از اراضی دیم نیز در راستای کشاورزی حفاظتی از اولویت های دیگری است که طرح ایران ایکاردا برای دومین سال در استان کردستان ارجایی و مقرر شده در افقی پنج ساله میزان تولید محصولات کشاورزی برای ارتقای امنیت غذایی در استان 25 درصد افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، 27 خرداد سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام راحل است و از 21 تا 27 خرداد به همین مناسبت به عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.
در هفته جهاد کشاورزی 73 طرح در این حوزه در مجموع با بیش از 415 میلیارد و 254 میلیون ریال اعتبار در شهرستان های کردستان به بهره برداری رسید.
از این طرح ها 23 طرح در بخش دام و طیور، 19 طرح در بخش آب و خاک، 10 طرح صنایع تکمیلی، 16 طرح در بخش تولیدات گیاهی، چهار طرح در بخش شیلات و یک طرح نیز در بخش منابع طبیعی قرار دارد.
با بهره برداری از این طرح ها در مجموع برای 322 نغر اشتغال جدید ایجاد می شود و شغل یک هزار و 167 نفر نیز تثبیت می شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود البته فقط 110 هزار هکتار از اراضی این استان به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 38 هزار هکتاری دارند و سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.