به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان سه شنبه شب در نشست فرهنگی - معنوی نخبگان و استعدادهای برتر استان افزود: اگر مراکز پژوهشی از حیث وجود نخبگان خالی و همه آنان جذب دستگاه های دولتی شوند، مراکز پژوهشی از بین خواهند رفت.
وی اظهار کرد: در 2 برنامه پنجم و ششم توسعه بر کوچک سازی دولت تاکید شده است لذا دانشگاه نباید دانش آموختگانی تربیت کند که تنها جذب دستگاه های دولتی شوند بلکه باید هسته های اشتغال را تربیت کند تا فعالیت های دانش بنیان برای اشتغال افزایی انجام دهند.
وی بیان کرد: هر سال در حوزه پژوهش ردیف مستقلی در بودجه سالانه استان اختصاص می یابد و با حمایت مالی و دولتی رشد علمی و ابتکارات و ابداعات استان طی سال های قبل رشد قابل ملاحظه ای بویژه در حوزه پزشکی داشته است.
استاندار خراسان رضوی گفت: شبکه دانشگاهی استان در چند سال اخیر شکل گرفته و در این راستا هر دانشگاه مسئولیت بررسی و ارائه راهکار در خصوص یکی از مشکلات و مسائل جدی استان را برعهده گرفته که به عنوان مثال دانشگاه فردوسی مسئولیت مسائل مربوط به آب و کارگروه این حوزه با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط را برعهده دارد.
رشیدیان اظهار کرد: برای رسیدن به رشد و پیشرفت باید سه حوزه بخش خصوصی، بخش مدنی و بخش دولتی استان در کنار یکدیگر تعامل نظام مندی داشته باشند تا بتوانند جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهند.
وی با بیان اینکه شبکه مدنی نخبگان جوان در استان شکل گرفته، افزود: مجمع مشورتی جوانان در 28 شهرستان خراسان رضوی شکل گرفته که در کنار آن میزگردهای گفتمانی قرار می گیرد تا با بهره گیری از نخبگان ظرفیت های بالقوه استان به فعلیت درآیند.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: نخبگان باید بتوانند در موضوعات آینده پژوهی، ارائه راهکار برای حل مشکلات و ایجاد ظرفیت برای بهره گیری از مزیت های استان کارساز باشند، لذا دولت نیز در این راستا تلاش نموده از ظرفیت های نخبگان برای افزایش بهره وری سود ببرد.
وی بهره گیری از نخبگان برای جذب حداکثری اعتبارات 12 هزار میلیارد تومانی طرحهای اقتصاد روستایی و مناطق محروم به منظور شکل گیری زنجیره های ارزش افزوده متناسب با مزیت های اقتصادی استان، بازآفرینی بافت های فرسوده و افزایش بهره وری گیاهان دارویی را مورد تاکید قرار داد.
رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست گفت: در گذشته برخی افراد تلاش کردند علم سکولار را اصل قرار داده و دین را با آن منطبق کنند و پس از گذشت سالها از انقلاب، هنوز سایه سنگین علم سکولار بر حوزه علوم انسانی مراکز علمی کشور سنگینی می کند.
حجت الاسلام علی اکبر نوایی افزود: پارسال شورای علمی تطبیق- نخبگانی در حوزه علمیه خراسان رضوی ایجاد شد و مساله انطباق علم سکولار را در دستور کار خود قرار داد و تاکنون موفق شده ایم اساس نامه این شورا را تهیه کنیم.
مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان نیز در این نشست گفت: 9 ماه است که مجمع مشورتی جوانان استان در حال تدوین اساسنامه ای است تا میزهای نخبگانی گفتمانی شکل گیرد که کلیات این اساسنامه تا ماه آینده به اتمام می رسد.
علی باغدار دلگشا، با اشاره به وجود پنج کمیته آموزشی و توانمندسازی، علمی و پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، اجرایی و ایده پردازی ذیل میزگرد نخبگانی گفتمانی، خواستار حمایت استاندار از این طرح شد.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اقدامات خوبی در سال گذشته در حوزه رسیدگی به نخبگان استان رخ داد که شکل گیری شبکه دانشگاهی استان برای افزایش جذب نخبگان در دانشگاه ها از جمله این اقدامات بود.
سیدسعیدرضا احمدی زاده اظهار کرد: بی تردید راه توسعه خراسان رضوی از مسیر نخبگان می گذرد و مدیران ارشد این استان نیز به واقع نخبه باور هستند و برای رسیدگی به حوزه کاری نخبگان و جذب آنان در دانشگاه ها تلاش زیادی می کنند.
وی با اشاره به اقدامات بنیاد نخبگان خراسان رضوی طی یک سال گذشته گفت: خوشبختانه در این مدت جوایز نخبگان حوزوی نیز تعریف شد و در کنار جوایزی که برای نخبگان دانشگاهی تعریف شده است، بستر لازم برای ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه شکل گرفت.
وی بیان کرد: طی یک سال و سه ماه گذشته 581 نشست توسط بنیاد نخبگان خراسان رضوی برای احصای توانمندی های استان برگزار شد که این نشست ها 2دستاورد مهم داشت که یکی از این دستاوردها جذب 10 نفر از نخبگان در دانشگاه های خراسان رضوی بود.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: دومین دستاورد حوزه نخبگان خراسان رضوی بررسی 15 درخواست بنگاه اقتصادی برای جذب 50 نفر از نخبگان در طرحهای تولیدی این بنیاد و فراهم شدن زمینه حضور نخبگان برای به نتیجه رسیدن طرحهای اقتصادی بوده است.
احمدی زاه اظهار کرد: طی یک سال گذشته طرح شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی در مدارس استان تحت عنوان طرح 'شهاب' کلید خورد تا دانش آموزان دارای استعداد برتر توسط معلمان آموزش دیده ، شناسایی شده و مورد هدایت قرار گیرند.
وی اضافه کرد: تاکنون 105 دانش آموز زیر پوشش طرح شهاب قرار گرفته و 9 هزار و 686 معلم در 12 منطقه آموزش و پرورش برای استعدادیابی این دانش آموزان از سوی بنیاد نخبگان استان آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
وی اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی انجام گرفته، بتوان طی 2 سال آینده کل مدارس خراسان رضوی را زیر پوشش طرح شهاب قرار داد.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: طی یک سال گذشته 43 برنامه برای نخبگان استان در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی و تربیتی برگزار شد، استارتاپ های مختلف در حوزه های اقتصادی بویژه سوغات به وجود آمد، طرح شهر ریاضی مورد حمایت این بنیاد قرار گرفت، اساتید برتر و نخبه دانشگاهی به نخبگان استان معرفی شدند، بانک اطلاعاتی نخبگان استان به روزرسانی شد.
احمدی زاده برگزاری اردوهای جهادی توسط نخبگان، برگزاری جشنواره فناوری آب و بازچرخانی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و به روزرسانی و تکمیل بانک اطلاعاتی نخبگان خراسان رضوی را از دیگر برنامه های این بنیاد طی یک سال گذشته برشمرد.
وی آغاز اجرای طرح 'شهید احمدی روشن' را از برنامه های مهم امسال بنیاد نخبگان خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: در این طرح 120 نفر از دانشجویان نخبه شناسایی و به اساتید دانشگاه که علاقه مند به اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی هستند، معرفی می شوند.
وی افزود: در این طرح، چند پروژه تحقیقاتی با اعتبار لازم از سوی استاد به دانشجویان نخبه ارائه می شود تا دانشجویان با اجرای هدفمند آن بتوانند ضمن مهارت آموزی، خود را توانمند سازند.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: در طرح 'شهید احمدی روشن' به هر استاد 50 تا 100 میلیون تومان اعتبار داده می شود تا با عرضه آنها به دانشجویان نخبه برای اجرای پروژه های تحقیقاتی بتوان شبکه سازی در حوزه کار اقتصادی را با حضور نخبگان شکل داد.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.