بنی صدر چگونه از ریاست جمهوری عزل شد؟

به موجب بند پنج اصل 110 قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، عزل رئیس جمهور پس از حکم دیوان عالى کشور یا رأى مجلس شوراى اسلامى از وظایف و اختیارات رهبرى است و امام نیز پس از آرای نمایندگان مجلس، بنی صدر را از رئیس جمهوری عزل کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، پس از اثبات بی کفایتی بنی صدر برای ادامه مسئولیت خطیر ریاست جمهوری، امام خمینی وی را در بیستم خرداد ماه سال 60 از سمت فرماندهی کل قوا عزل کرد و به دنبال آن، مجلس شورای اسلامی نیز در روز سی و یکم خرداد ماه بی کفایتی وی را به آرای نمایندگان مجلس واگذار کرد که بنی صدر از میان 190 رای اخذشده از نمایندگان با 177 رای بی کفایت تشخیص داده شد و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که آن زمان ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، در نامه ای خطاب به امام امت، نظر مجلس را اعلام کرد. متن این نامه به شرح زیر است:

 

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

محضر شریف حضرت آیت اللَّه العظمى امام خمینى- ادام اللَّه ظله. محترماً به عرض مى‌ رساند، رأى مجلس شوراى اسلامى در جلسه مورخ 31/ 3/ 1360 پس از بحث و بررسى با حضور 190 نفر به شرح زیر:

آراى موافق: 177

رأى مخالف: یک نفر

آراى ممتنع: دوازده نفر

در مورد آقاى سید ابوالحسن بنى صدر بر این قرار گرفت که «آقاى ابو الحسن بنى صدر براى ریاست جمهورى اسلامى ایران کفایت سیاسى ندارد» به موجب اصل 110 قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران مراتب براى اتخاذ تصمیم به خدمت امام عظیم الشأن گزارش مى ‌گردد.

رئیس مجلس شوراى اسلامى.

31/ 3/ 60- اکبر هاشمى رفسنجانى»

 

و از آنجایی که به موجب بند پنج اصل 110 قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران، عزل رئیس جمهور پس از حکم دیوان عالى کشور یا رأى مجلس شوراى اسلامى از وظایف و اختیارات رهبرى است، امام نیز در پاسخ نوشتند: 

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

پس از رأى اکثریت قاطع نمایندگان محترم مجلس شوراى اسلامى مبنى بر اینکه آقاى ابوالحسن بنى صدر براى ریاست جمهورى اسلامى ایران کفایت سیاسى ندارد، ایشان را از ریاست جمهورى اسلامى ایران عزل نمودم.

اول تیر ماه 60

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌»

صحیفه امام؛ ج 14، ص 480

 

امام خمینی همچنین در همین روز در دیدار با قشرهای مختلف مردم که در حسینیه جماران به حضور رسیده بودند، در سخنانی خطاب به بنی صدر گفت:

«من بسیار متأسفم از اینکه کوشش کردم که در این دوره اول جمهورى اسلامى این طور مسائل پیش نیاید، و این طور عزل و نصبها نشود؛ لکن با کمال کوششى که کردم اینها نتوانستند بفهمند. من با زبانهاى مختلف آنها را دعوت کردم به اینکه رها کنند این راهى را که در پیش دارند و با ملت ایران این طور نکنند.» (صحیفه امام، ج14، ص 486)

 

در بخش دیگری از سخنان امام آمده: «کراراً من گفتم که بیا برو از این گروهکهاى فاسد، از این منافقین، تبرّى کن؛ حیثیت خودت را از دست نده. بیا برو در ملأ عام و اینها را از خود بران. اینها تو را به تباهى مى‌ کشند. این گرگهایى که اطراف تو جمع شده‌ اند الّا بعض معدود آنها، همه آنها گرگهایى هستند که مى‌ خواهند ترا به تباهى بکشند، اینها را از خود بران. و براى اینکه نتوانست بفهمد اسلام یعنى چه و کشور اسلامى یعنى چه و ملت اسلام یعنى چه و ارتش اسلام یعنى چه و سایر قواى مسلح اسلام یعنى چه، این خودش را به تباهى کشاند.»

(صحیفه امام؛ ج 14، ص 487)

ایشان همچنین به بیان نصیحت خطاب به بنی صدر پرداخته و گفت: 

«من الآن هم نصیحت مى‌ کنم آقاى بنى صدر را به اینکه نبادا در دام این گرگهایى که در خارج کشور نشستند و کمین کردند بیفتید، و این آبرویى که از دست دادید بدتر بشود.

من علاقه دارم که تو بیشتر از این خودت را تباه نکنى‌.»

(صحیفه امام، ج14، ص 492) 

 

دیدگاه تان را بنویسید