آسیب به نقاشی معروف "ایوان مخوف و پسرش"

نقاشی معروف «ایوان مخوف» اثر ایلیا رپین که در موزه‌ای در مسکو قرار دارد، بر اثر حمله فردی ناشناس به شدت آسیب دید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس، تابلو «ایوان مخفوف و پسرش» که یکی از گران‌بهاترین و معروف‌ترین آثار نقاشی در کشور روسیه است و در گالری هنری ترتیاکوفسکی مسکو نگهدای می‌شود، پس از حمله فردی با یک میله فلزی از سه بخش پاره شد و شدیدا آسیب دید.

این نقاشی در ۱۶ نوامبر ۱۸۷۰ توسط نقاش معروف سبک رئالیسم روس، ایلیا رپین تکمیل شده و تصویرگر یکی از تزارهای امپراطوری روس معروف به ایوان مخفوف است که پسرش را که ضربه‌ای مرگبار خورده را روی دست‌هایش قرار داده است.

مسئولان گالری هنری ترتیاکوفسکی مسکو که محل نگهداری این نقاشی ارزشمند است اعلام کردند این فرد با استفاده از یک میله آهنی مردم را از نقاشی دور کرده و چندین بار با میله روی شیشه محافظ این اثر نقاشی ضربه زده است و بر اثر شکستن این شیشه آسیب‌های جدی به نقاشی وارد شده و بوم آن در سه نقطه مرکزی سوراخ شده است. اما خوشبختانه ارزشمندترین بخش‌های این تابلوی نقاشی که چهره و دستان تزار و پسرش هستند سالم باقی مانده است.

فرد مهاجم دستگیر شده و به جرم آسیب زدن به آثار هنری و فرهنگی محاکمه می‌شود. برخی از رسانه‌های روسی به نقل از این فرد انگیزه حمله او به این اثر نقاشی را ارائه تصویری اشتباه از تاریخ روسیه عنوان کرده‌اند.

پیش از این نیز ملی‌گرایان روسی که مخالف این نقاشی و اعتبار آن هستند نیز از گالری ترتیاکوفسکی خواسته بودند این اثر را از دید عموم بردارد اما این درخواست مورد موافقت قرار نگرفته است. این نقاشی در سال ۱۹۱۳ نیز توسط فرد بیمار ذهنی مورد حمله قرار گرفت و بر اثر اصابت چاقو سه شکاف خورد اما در آن زمان ایلیا رپین خالق این اثر نقاشی زنده بود و آن را ترمیم کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید