به گزارش ایرنا، استاندار همدان که توجه ویژه ای به این حوزه دارد، چندی پیش بر جلوگیری از عرضه محصولات سفالی خارجی به ویژه چینی در لالجین تاکید کرد و گفت: در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، فروش اجناس خارجی در شهر جهانی سفال ممنوع می شود.
محمد ناصر نیکبخت با بیان اینکه لالجین دیگر یک شهر معمولی نیست و شهره جهانی یافته است، افزود: در شان این شهر نیست که در آن سفال خارجی و یا چینی به فروش برسد.
وی با بیان اینکه همدان در سال 2018 پایتخت گردشگری آسیا و میزبان 2 اجلاس فرا ملی گردشگری است، یادآوری کرد: باید لالجین بهترین شرایط گردشگری را برای این 2 اجلاس مهم داشته باشد و از آنجا که سفال لالجین در جهان حرفی برای گفتن دارد باید به دور از اجناس خارجی، زمینه را برای جذب گردشگر فراهم کند.
لالجین در شهرستان بهار و 24 کیلومتری شهر همدان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری این استان و مرکز سفال و سرامیک خاورمیانه شناخته شده است.
لالجین شهری که تاریخ سفالگری در آن بر اساس مستندات موجود به بیش از 700 سال می ‌رسد، امروزه نه فقط پایتخت سفال ایران بلکه به عنوان شهر جهانی سفال لقب گرفته است.
همدان در سال جاری میزبان اجلاس جهانی گردشگری است و وجود سفالینه های ساخت چین در شهر لالجین که لقب 'شهر جهانی سفال' و 'پایتخت سفال ایران' را یدک می کشد، مسئولان و فعالان این حوزه را برای اعتبار و مالکیت این صنعت بومی مکدر و نگران کرده است.

** دستور استاندار همدان به جمع آوری سفال های چینی
بر این اساس نیکبخت روز پنجشنبه در ستاد اقتصاد مقاومتی بار دیگر از وجود کالاهای چینی در شهر لالجین انتقاد کرد و گفت: مهلت قانونی برای جمع آوری این کالاها به اتمام رسیده است و فرمانداری شهرستان بهار، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به خارج کردن کالاهای چینی از این شهر اقدام کنند.
وی بیان کرد: شهرهای مشهد، اصفهان و تبریز در کشور به عنوان شهر جهانی معرفی شده اند و لالجین در کنار این سه شهر بزرگ توانست عنوان شهر جهانی را کسب کند و نباید هویت خود را از دست دهد.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت همدان نیز گفت: از آذرماه سال گذشته مجوز واردات هیچگونه کالای چینی در شهر جهانی سفال داده نشده است.
حمیدرضا متین اظهار داشت: در 2 دوره به اصناف این شهر مهلت جمع آوری و انتقال کالاها داده شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه سفال لالجین مشابه خارجی ندارد، گفت: عرضه تولیدات خارجی در لالجین می ‌تواند تهدیدی برای بازار لالجین باشد.
علی مالمیر در مورد عرضه سرامیک و کالاهای خارجی و چینی در لالجین اظهار داشت: سفال چینی و عرضه اجناس چینی 2 موضوعی است که باید از یکدیگر تفکیک شوند.
وی با اشاره به اینکه سفال خارجی نداریم، افزود: بخشی از تولیدات لالجین با شبیه‌ سازی از کالاهای چینی تولید می ‌شود.
وی اظهار داشت: لالجین در حوزه صنایع ‌دستی به‌ عنوان شهر جهانی سفال ثبت شده است و اگر به دنبال حفظ این مزیت، منافع مثبت شهر، تولیدکنندگان و فروشندگان هستیم باید نسبت به حفظ مزیت سفال لالجین تلاش کنیم تا مصنوعات دیگری که از خارج کشور وارد و عرضه می ‌شود شرایط جهانی شدن لالجین را تحت شعاع قرار ندهد.
وی گفت: عرضه سرامیک و کالاهای خارجی در لالجین عنوان شهر جهانی سفال را از آن سلب نمی ‌کند اما عرضه تولیدات کشورهای خارجی در لالجین می ‌تواند تهدیدی برای بازار لالجین باشد.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، لالجین نوزدهمین شهر جهانی است که 700 سال سابقه اشتغال به سفال دارد و با این قدمت و تلاش و حمایت هنرمندان و رسانه‌ ها جهانی شد.
وی با بیان اینکه جهانی شدن لالجین در جذب گردشگر به این استان بسیار اثرگذار است افزود: لالجین با بافت قدیمی و کارگاه‌ های قدیمی سفال گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند که مزیتی برای استان همدان است.
مالمیر اظهار کرد: جهانی شدن شهر لالجین نشان دهنده ظرفیت بالای استان همدان در زمینه صنایع دستی و پشتیبانی و سیاستگذاری درست دولت تدبیر وامید در حمایت از تولید است.
19 شهر دنیا به عنوان شهر جهانی معرفی شده اند که چهار مورد از این شهرها در دولت تدبیر و امید سهم ایران شد و لالجین یکی از این چهار شهر جهانی است که در این دولت به عنوان شهر جهانی سفال ثبت شد.
لالجین در شهرستان بهار و 24 کیلومتری شهر همدان واقع است و یک هزار کارگاه سفال و سرامیک با حدود چهار هزار نیروی کار شاغل در این شهر فعال است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.