سردرگمی در تعیین قیمت خودروهای داخلی چند وقتی باعث کم شدن خرید و فروش خودرو در بازار شده است.

به گزارش جماران، افزایش قیمت در محصولات کارخانه های داخلی دلایل درونی و بیرونی دارند. افزایش نرخ دلار و هیجانات اخیر بازار ارز و همچنین تورم از یک طرف و از طرف دیگر افزایش هزینه های تولید و پایین بودن بهره وری و نیروی مازاد و عدم جذب سرمایه در این صنعت از عواملی است که باعث افزایش قیمت خودرو می شود.

افزایش قیمت ها در شرایطی اتفاق می افتد که نه تنها بازار کشش افزایش قیمت را ندارد بلکه جامعه نیز پذیرای این جهش قیمتی نیست.در حالی که وضعیت اقتصادی کشور و متوسط درآمد مردم و به خصوص اقشار کم درآمد در شرایط نامطلوبی است، افزایش قیمت ها در حالی که رقابتی هم در این صنعت وجود ندارد می تواند باعث  ایجاد نارضایتی در بین مشتریان بازار خودرو گردد.

تمام اینها در شرایطی که زمزمه های احتکار خودرو برای افزایش قیمت ها هم به گوش می رسد، ناخودآگاه ذهن مخاطبین و مردم را گمراه می کند. درخواست افزایش ۲۴ درصدی قیمت خودرو از سوی خودروسازان در جلسه با نمایندگان مجلس رقمی غیر متعارف را در شرایطی مطرح می کند که این افزایش ها هیچ تاثیری در کیفیت خودروهای تولیدی داخلی ندارد. تنها دلیل این افزایش ها شاید رشد قیمت دلار و تورم باشد و سایر دلایل درونی از سوء مدیریت خود خودروسازان است.

در شرایطی که باید بهره وری کارخانه های خودروسازی بالا رود و قیمت تمام شده محصولات پایین باشد، افزایش قیمت خودرو چه منطقی می تواند داشته باشد؟ خبر احتکار خودرو چند روزی است که مطرح می‌شود. برخی‌ها خودروسازان را به این امر متهم کردند که آن‌ها با هدف افزایش قیمت خودرو و ایجاد حاشیه بازار، به صورت قطره‌چکانی خودرو وارد بازار می‌کنند. اخیراً هم یکی از نمایندگان مجلس این نقد را بر خودروسازان وارد دانسته و گفته بود طبق منابع موثقی که دارد، بیش از ۹۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است و آن‌ها برای آنکه به سود بیشتری برسند سراغ احتکار رفتند.

کنار هم قرار دادن اخبار بازار خودرو از خودروسازان گرفته تا کف بازار خرید و فروش برخی شایعات را تقویت می کند هر چند مسئولین این مسئله را تکذیب کنند و بهانه هایی مانند نقص قطعات و سایر مسائل را در انبار کردن خودروها مطرح کنند.

آن چیزی که برای مصرف کننده مشخص است اینجاست که یک خودروی تولید داخل با همان ویژگی هایی که داشته و دارد چرا باید گران شود؟ چه اتفاقی از نظر کیفیت و سایر شاخصه ها برای این خودرو اتفاق افتاده است که این خودرو باید گران شود.

چرا خودرویی مانند پژو ۲۰۷ حدودا در بازار ۶۳ میلیون تومان قیمت دارد؟ تغییر قیمت این محصول با سال گذشته بسیار چشمگیر است. چه چیزی در این خودرو یا سایر خودروهای تولیدی باعث این افزایش قیمت شده؟ متاسفانه باید گفت هیچ تغییری نه در کیفیت و نه حتی آپشن های کمی دراین خودروها دیده نمی شود و تنها افزایش قیمت چند میلیونی در این خودروها دیده می شود.

افزایش قیمت ارز و نرخ تورم و همچنین افزایش دستمزدها می تواند باعث گران شدن قیمت خودروها گردد اما این گران شدن باید بر اساس یک منطقی صورت گیرد تا حق مصرف کننده و به عبارت دیگر مردم در اینجا ضایع نشود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.