جی پلاس؛

رمزگشایی از الاغ‌های 5000 ساله! + تصاویر

دانشمندان با مطالعه روی 4 اسکلت الاغ‌های کشف شده در زیر خانه‌های تجار کنیایی در شهری باستانی، نشانه‌های تازه‌ای درباره تجارت بین‌المللی اولیه بین مصر باستان، کنعان و بین‌النهرین در حدود 5 هزار سال پیش یافتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ گروهی از باستان‌شناسان در سال 2008 اسکلت الاغ‌هایی را یافتند که در زیر خانه‌های تجار کنیایی در شهری باستانی مدفون شده بود. آنها در مطالعات خود دریافتند که تجار آن زمان برای نقل و انتقال کالاهای خود تنها از الاغ‌ها استفاده و آنها را با بستن دهنه، کنترل می‌کردند.

کنعانیان بعد از این که نهایت استفاده را از این حیوانات می‌بردند، الاغ‌های بارکش را قربانی و جنازه آنها را در حفره‌هایی در کف خانه‌هایشان دفن می‌کردند. دفن کردن قربانیان در زیر یا اطراف خانه، کاری معمول در خاور دور به شمار می‌رفت و حتی در مواردی، انسان‌ها را به این شکل قربانی می‌کردند.

در باور مردم آن زمان، این قربانی ها به منظور فرونشاندن خشم خدایان و دور ماندن خانه‌ها از بلایا انجام می‌شد. تجار برای حفاظت از خدایان به قربانی کردن این الاغ‌ها متوسل می‌شدند که حدود 2700 سال پیش از میلاد مسیح زندگی می‌کردند و این مسئله، اهمیت حیوانات را در زندگی روزمره آنها نشان می‌دهد.

باستان‌شناسان، قدمت این یافته‌ها را با روش تعیین سن کربنی، مشخص کرده‌اند. بنابراین، در اوایل عصر برنز، این الاغ‌ها مهم‌ترین وسیله برای جابه‌جایی‌ها محسوب می‌شدند که از آنها در حمل و نقل کالا یا حتی انسان استفاده می‌کردند.

180516144626-large

دانشمندان حدود یک دهه قبل اسکلت‌های این الاغ‌ها را پیدا کردند اما گروهی از باستان‌شناسان بین‌المللی در سه سال گذشته اقدام به مطالعه و بررسی آنها کرده‌اند. محققان نشانه‌های عجیبی روی دندان‌های این اسکلت‌ها پیدا کرده‌اند. تیزی دندان‌های آن شبیه دندان‌های اسب‌ها و سایر بزها بوده است و همچنین، یافته‌ها حاکی از آن است که دندان‌ها به جسمی نرم مانند طناب یا چوبی ساییده شده است که از آن برای مهار  کنترل حیوان استفاده می‌شد.

این یافته‌ها، باستان‌شناسان را شگفت‌زده کرد چرا که تاکنون تصور می‌کردند که این ساییدگی‌ها تنها به هزار سال پیش، به اواسط عصر برنز و بعد از سال 2000 قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. پیش از این، با توجه به نقاشی‌هایی که از بین‌النهرین به جا مانده بود، محققان بر این باور بودند که الاغ‌ها را با استفاده از حلقه‌ای که داخل بینی حیوان می‌انداختند، مهار می‌کردند. مطالعات بیشتر حکایت از آن دارد که این الاغ‌ها در مصر متولد و به شهر دیگری منتقل شده‌اند تا ماه‌های آخر عمر خود را آنجا سپری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید