آیت الله عسگر دیرباز شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افطاری های تشریفاتی گامی به سوی تجمل گرایی بوده و اسراف و تبذیر را در جامعه موجب می شود.
وی ادامه داد: سفره های رنگارنگی که در رستوران های مجلل با انواع غذاها مزین شده و بیشتر آنها حیف و میل می شود، در حالی که خانواده های بی شماری برای نان شبشان محتاج هستند نه تنها مورد قبول اسلام نیست بلکه خلاف دستور اسلام است.
وی با بیان اینکه افطاری دادن یکی از سفارش های نبی مکرم اسلام است، ادامه داد: این عمل پسندیده نباید از مسیر اصلی خود خارج شود و تجمل گرایی را در جامعه ترویج دهد.
رئیس دانشگاه جامع قم با بیان اینکه وقتی در جامعه خانواده های بی بضاعتی وجود دارند که توان مالی آنان اجازه برخورداری از حداقل های مورد نیاز زندگی را نمی دهد، دادن افطاری های تشریفاتی در عرض ارزش های دینی قرار دارد.
وی ادامه داد: ماه رمضان فرصتی برای کمک به نیازمندان و فقرا و دستگیری از محرومان است بنابراین نباید این مهم قربانی اشرافی گری شود.
آیت الله دیرباز به نامه امیرالمومنین(ع) به یکی از فرماندارانش اشاره کرد و گفت: مولای متقیان وقتی شنید یکی از فرماندارانش مهمانی داده و تنها ثروتمندان را دعوت کرده به وی اعتراض کرده و فرمودند ' سرسفره تو نباید تنها ثروتمندان می نشستند'.
وی افزود: سفره های افطاری در ماه مبارک رمضان باید میزبان طبقات محروم جامعه باشد زیرا این دستور و سیره ائمه معصومین و به ویژه امیرالمومنین (ع) است.
نماینده مردم استان پرهیز از اسراف و تبذیر و تجمل گرایی را گامی مثبت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف عنوان کرد و گفت: افطاری های تشریفاتی با غذاهای گران قیمت و حیف و میل آنها برخلاف الگوی صحیح مصرف و اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش ایرنا، یکی از سنت های خوبی که در بین مومنان رایج است و ریشه در ایمان مردم دارد، افطاری دادن و میهمانی کردن اقوام و دوستان در ماه مبارک رمضان است.
توجه داشتن به کسانی که در اداره زندگی شان با دشواری رو به رو هستند، یکی از حکمت های روزه است و در روایت ها چنان به افطاری دادن سفارش شده که از روزه مستحبی اهمیت بیشتر یافته است.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.