گزارش جی پلاس/ یافته اخیر باستان شناسان نشان می دهد؛

هنرمندان دوران ماقبل تاریخ "اوتیسم" داشته اند!

یافته اخیر باستان‌شناسان نشان می‌دهد که بخش عظیمی از هنر بدیع در دوران عصر یخبندان به دست انسان‌هایی کشیده شده‌اند که مبتلا به اوتیسم بوده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویسی علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان معتقدند شرایط دشوار عصر یخبندان ژن‌هایی را برای بقاء انتخاب کرده که به برخی انسان‌ها اجازه تمرکز روی کارهایی را می دهد که در درازمدت و با جزئیات بیشتری انجام می‌شوند.

دانشمندان بریتانیایی بر این باورند که بخش اعظم هنر بدیع که در زمان‌های اولیه شکل گرفته، هدیه انسان‌های نخستین مبتلا به اوتیسم بوده است. باستان‌شناسان با همکاری متخصصان بیماری اوتیسم دریافتند از آنجا که در شرایط عصر یخبندان، انتخاب ترکیبی از ژن‌های خاص حاکم بوده، انسان‌ها از حدود 33 هزار سال پیش قادر بودند نخستین هنر واقعی را خلق کنند.

شرایط دشوار آن زمان با انتخاب طبیعی ژن‌هایی همراه بود که برخی انسان‌ها را قادر می‌کرد در درازمدت روی کارهایی با جزئیات زیاد کار کنند؛ موقعیت‌های خود را در شرایط سه‌بعدی به شکلی ارتقاء یافته درک کنند؛ توانایی بیشتری برای حفظ  تصویر و تمایل بالاتر برای شناسایی و تجزیه و تحلیل الگوهای جغرافیایی و حرکت داشته باشند.

تمام این تمایلات اغلب در افرادی مشاهده می‌شد که در طیف مبتلایان به اوتیسم قرار می‌گرفتند و به انسان‌های عصر یخبندان اجازه می‌داد تا از هر فرصتی برای شکار استفاده کنند، جزئیات را در لحظه به خاطر بیاورند و مسافت‌های بسیار زیادی را برای شکار طی کرده و الگوهای رفتاری حیوانات را تجزیه و تحلیل کنند.

در واقع، این توانمندی‌های جدید تکامل‌یافته، امکان خلق هنر واقعی، شامل تصاویر شگرف و پویا از حافظه حیوانات را ایجاد می‌کرد و آنها را برای تقلید از چشم‌اندازهای واقعی متشکل از واقعیت سه‌بعدی در ترکیبات هنری جذب می‌کند که الگوهای طبیعی را منعکس می‌کنند.

محققان دانشگاه «یورک» با تحقیق روی دانشجویان دانشگاه دریافتند که 4 درصد آنها در  طیف بیماران مبتلا به اوتیسم قرار دارند. البته بیشتر آنها از بیماری خود بی‌اطلاع بودند و بعضی توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را به شرایط مدیون‌اند. بالاترین میزان اوتیسم که به صورت ارثی به بیماران منتقل می‌شود مربوط به جمعیت اروپای شمالی است و بسیاری از اجداد آنها به نوعی با عصر یخبندان دچار چالش بوده‌اند.

آنها بر این باورند که رشد اولیه ابتلا به بیماری اوتیسم به دلیل وراثتی بودن آن است که بخشی از واکنش تکاملی نسبت به شرایط دشوار آب و هوایی در عصر یخبندان بوده است. بدون رشد توانمندی‌های مرتبط به اوتیسم در برخی افراد، انسان‌ها در عصر یخبندان قادر به زنده ماندن در آب و هوای یخبندان نبودند. این نوع آب و هوا مستلزم آموختن مهارت‌های پیشرفته‌ای بود که انسان‌ها به این واسطه بتوانند شکار کنند.

به گزارش جی پلاس؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهند که تحول در انسان‌های مدرن بعد از ظهور آنها در حدود 250 هزار سال پیش ادامه یافت. این مسأله بیانگر آن است که تحول هرگز متوقف نمی‌شود. محققان، نمونه‌های کلیدی از هنر پویا و واقعی عصر یخبندان را در فرانسه و اسپانیا یافته‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید