به گزارش ایرنا، توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در تیر 1394 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) منعقد شد و اجرای آن از دی ماه همان سال کلید خورد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام تاکنون بارها پایبندی کامل ایران را به این توافق هسته ‌ای تائید و اعلام کرده که هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای مرتبط با جنبه های غیرصلح آمیز را در ایران شاهد نبوده است.
این توافق رویکرد جهانی را نسبت به ایران تحت تاثیر قرار داد و فرصتی ایجاد کرد تا کشورهای و ملت های جهان بتوانند واقعیت های جمهوری اسلامی را درک کنند و تحت تاثیر تبلیغات سوء قرار نگیرند.
پس از انعقاد این قرارداد بود که از یکسو، صدها هیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از نقاط مختلف جهان بویژه اروپا برای همکاری و تعامل با ایران روانه کشورمان شدند و از سوی دیگر با افزایش ورود جهانگردان خارجی، صنعت گردشگری کشور و به تبع آن بازار صنایع دستی در مسیر رونق و توسعه قرار گرفت.
توافق هسته ای از نگاهی دیگر با رفع تحریم ها راه را برای گشایش دوباره مناسبات اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور هموار کرد و نه تنها سایه تهدید و تحریم علیه کشورمان را کنار زد، بلکه رویکرد بین المللی را به سمت همکاری با ایران هدایت کرد.
لغو 6 قطعنامه شورای امنیت، متلاشی شدن ائتلاف جهانی علیه ایران، برافراشته شدن دوباره پرچم میهنمان بر فراز کشتیهای بزرگترین ناوگان خاورمیانه، کاهش چشمگیر هزینه های انتقال ارز، از بین رفتن شرکتهای دور زننده تحریم، جمع شدن بساط کاسبی تحریم، افزایش سه برابری تولید نفت، بازگشت قدرت ایران در اوپک و افزایش قدرت چانه زنی ایران در مسائل بین المللی از جمله دستاوردهای این رخداد مهم جهانی بوده است، به همین جهت رژیم صهیونیستی از همان ابتدا مخالفت خود را با برجام نشان داد و ترامپ نیز تلاش دارد تا این معاهده بین المللی را بی اعتبار و درنهایت تعلیق کند.
مردم و مسئولان که همواره نسبت به موضع گیری های خصمانه آمریکا و تحریم های ناعادلانه علیه ایران انتقاد و اعتراض داشتند از برجام استقبال کردند و به این پیمان بین المللی اعتماد کردند، اما سیاست های رئیس جمهور آمریکا باز هم ثابت کرد که دیوار بی اعتمادی نسبت به آمریکا همچنان پابر جاست.
هدف سیاست ها و موضوع گیری ترامپ نسبت به معاهده برجام از یکسو نادیده گرفتن جایگاه امضا کنندگان این پیمان است و از دیگر سوی محروم کردن یک ملت از حقوق و دانش هسته ای محسوب می شود، حقوقی که مورد تاکید آحاد مردم و مسئولان بوده و هم اکنون به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا، اظهارکرد: دانش هسته ای در حال حاضر به عنوان دانش بومی ما به شمار می رود و دانشمندان و متخصصان کشورمان با تلاش خود به این علم دست یافته اند.
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک اضافه کرد: تقویت و توسعه دانش هسته ای بطور مستقیم و غیر مستقیم، پیشرفت سایر علوم را رقم می زند و سرعت این پیشرفت را نیز دو چندان می کند، بنابراین حمایت از این علم و در ابعادی وسیع تر از توافق هسته ای، کاملا منطقی و عقلانی است.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به حمایت هر ایرانی از دانش بومی و توسعه همه جانبه آن خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایرانیان مردمی آگاه هستند، از همین رو از هر آنچه که به توسعه و پیشرفت جامعه بیانجامد، حمایت و نسبت به ادامه آن تاکید می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سالک با بیان اینکه اصلی ترین رمز موفقیت ایران در عرصه های گوناگون، یکپارچگی و انسجام اقشار مختلف مردم با یکدیگر بوده است، گفت: تحقق پیروزی در جنگ تحمیلی و دیگر عرصه های داخلی و خارجی با وحدت کلمه مردم رقم خورده و بی شک هموطنان در زمینه انرژی هسته ای نیز متفق القول نسبت به توسعه این علم تاکید می کنند.
وی وحدت سران سه قوه و دیگر مسئولان در پرونده هسته ای ایران را نیز با اهمیت برشمرد و تصریح کرد: وحدت مسئولان اقتدار ایران در منطقه و مجامع بین المللی را افزایش داده است.
همچنین دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان در گفتگو با ایرنا با اشاره به حمایت همه جانبه از حقوق هسته ای ایران، گفت: این دانش از جمله مقوله هایی به شمار می رود که بطور مستقیم در تولید و صنعت موثر است، به همین دلیل در استفاده از آن هیچگونه چشم پوشی مجاز نیست.
اصغر بُرشان افزود: جامعه کارگری و بازنشستگان کشورمان همچون سایر اقشار، حامی استفاده صلح آمیز و علمی از دانش هسته ای هستند، زیرا کاربرد علوم نوین در چرخه تولید را به خوبی درک می کنند.
وی با بیان اینکه پیشبرد اهداف هسته ای ایران بیش از هر چیز نیازمند عقل گرایی و دیپلماسی است، گفت: موفقیت در هر نوع مذاکرات بین المللی با تدبیر، خردورزی و گفت و گو سازنده محقق می شود.
دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان اضافه کرد: برای افزایش تولید و اشتغال ناگزیریم که با جهان ارتباط مفید برقرار کنیم و تعامل سازنده داشته باشیم و این موضوع مورد تاکید جامعه کارگری است.
برشان تصریح کرد: شعار قدیمی 'انرژی هسته ای، حق مسلم ماست'، هم اکنون نیز ارزش خود را حفظ کرده است، اما احقاق آن جز در سایه دیپلماسی و خردگرایی امکانپذیر نیست.
دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان افزود: جامعه کارگری همچون سایر آحاد ملت بر این دستیابی به علوم نوین و دانش هسته ای استوار است.
همچنین رئیس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی استان اصفهان در ارتباط با اینکه جامعه روستایی چه میزان مدافع پرونده هسته ای و این دانش نوین است، گفت: روستاییان همواره نسبت به کاهش وابستگی ها به خارج کشور و افزایش تولید ایرانی تاکید و در همین راستا استفاده از دانش های نوین را نیز ضروری عنوان می کنند.
مهدی اسدی با بیان اینکه دانش هسته ای بطور مستقیم در صنعت کشاورزی و زندگی روستایی تاثیرگذار است، اظهارکرد: روستاییان در پرونده هسته ای کشورمان همچون سایر موضوع ها، حامی و با سایر اقشار جامعه همدل هستند.
وی ادامه داد: استفاده از علوم نوین و انرژی های نو، حقی است که همگان باید از آن بهره گیرند.
گ / 6020 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.