گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله هاشم زاده هریسی: سخنان امثال آیت الله جوادی آملی از جنس نهیب های حضرت امام به مسئولین است/ اعتراضات مردم به فراموشی سپرده شد

عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است: افرادی که معتقدند پیامبر برای قدرت فرستاده شده، قصد دارند تا به این بهانه بر سر مردم بزنند.

پایگاه خبری جماران: روز پنجشنبه، آیت الله جوادی آملی در دیدار با علی ربیعی«وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی» با انتقاد از وضعیت معیشتی و اقتصادی در کشور گفت: «بدانیم که اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت به همین جهت حواس‌تان باشد. البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم.»

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار داشت: «این بی‌عدالتی‌ها و بی‌عرضگی‌های برخی مسئولان قابل تحمل نیست. کشوری که این همه منابع و آب و خاک دارد چرا باید این همه گرسنه داشته باشد.» در همین راستا، خبرنگار جماران به سراغ آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی«نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری» رفته است و تحلیل را درباره این اظهارات جویا شده است. 

عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش به اظهارات مهم «آیت الله جوادی آملی» در دیدار با وزیر کار گفت: این مطالب را یک عالم برجسته و حکیمی فرزانه به زبان آورده است. بدون شک آیت الله جوادی آملی مملو از علم و فضیلت و دارای تقوا و دلسوزی نسبت به نظام اسلامی هستند. اظهارات چنین فردی باید ما را تکان دهد. زیرا چنین حرف هایی نه از زبان فردی عادی، بلکه از سوی حکیمی فرزانه مطرح شده است. ایشان یک انسان وارسته است که بی حساب حرف نمی زند. 

وی افزود: سخنان آیت الله جوادی آملی به منزله یک هشدار و زنگ خطر است. و شاید بتوان گفت که زنگ خطر را برای نظام و مسئولین به صدا درآورده است. بدون شک گزارش های زیادی به ایشان رسیده و دردهای بسیاری برایشان مطرح شده است که با لمس آنها، لب به سخن گشوده است. ایشان نه تنها از روی گزارش ها و خبرها، بلکه از روی مسائلی که همگان لمس می کنند، حرف زدند.

هاشم زاده هریسی در ادامه گفت: امروز همچنین چنین مسائلی از سوی طرفداران نظام، خانواده های شهدا، جانبازان و جناح های مختلف نیز مطرح می شود. من یک نماینده مجلس خبرگان رهبری هستم. از آنجا که راه های ارتباطی با بنده ساده است، همه جرأت حرف زدن و درددل با من را دارند. از این رو حرف هایشان را بدون سانسور می زنند. مردم حضوری یا تلفنی حرف هایشان را به من می زنند. ما حتی هنگامی که سوار ماشین می شویم، حرف هایی می شنویم که خدا شاهد است از شنیدن آنها خجالت می کشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مردم به هر روحانی که می بینند، حرف هایشان را می زنند و حتی بعضی توهین نیز می کنند. در فضای مجازی هم مسائل تبدیل به توهین و مسخره شده است. در همین راستا می گویند، فضای مجازی را ببندیم. اما این گونه نمی شود، از قدیم هم گفته اند«تا نباشد چیزکی، مردم حرفی نمی زنند.»

وی در ادامه با بیان اینکه، اگر موردی وجود نداشته باشد مردم دیگر نمی توانند در فضای مجازی مسخره کنند، گفت: مشکلات و مسائلی وجود دارد و نباید همه آنها را به گردن فضای مجازی انداخت. فضای مجازی، محیطی است که هم مزایا و خوبی هایی دارد، هم معایب و بدی هایی. این فضایی است که دریچه آن به روی مردم باز شده و نمی توان مانع حضور افراد در آن شد. این فضا یک عالم از عوالمی است که رب العالمین به روی بشر گشوده و تکنولوژی تنها توانسته آن را کشف کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: درست است که در این فضا مقداری دروغ هم هست و بزرگنمایی می شود. اما ما باید تمامی این موانع را با عملکردهایمان هموار کنیم. آیت الله جوادی آملی که هم فضای مجازی را رصد می کنند و افراد نیز گزارش هایی را به ایشان ارائه می دهند، خود مسائل و مشکلات را لمس می کنند. ایشان با زدن چنین حرفی فریاد می کشند، هشدار می دهند و شوخی ای هم در کار نیست.

هریسی افزود: یکی از مشکلات ما این است، که زمانی انتقادات و اعتراضات را می بینیم آنها را متوجه افراد و قوای دیگر  می کنیم. در حالی که مورد خطاب چنین حرف ها و انتقاداتی، همه مسئولین و اجزای نظام هستند.

وی با بیان اینکه، هیچکس در کشور استثنا نیست، اظهار کرد: مورد خطاب انتقادات و هشدارهایی که داده می شود، همگی مسئولین هستند. کدام قدرت و نیرویی می تواند مسائل و مشکلات را به تنهایی حل کند؟ همه قوا و مسئولین مسئولند و در مشکلات به وجود آمده مقصرند. هیچ قوا و فردی مصون از پاسخگویی نیست. مشکل اینجاست، هیچ کس زمانی که یک آشوب و اعتراض در کشور رخ می دهد، خطاب اعتراضات را خود نمی داند. بلکه انگشت اتهام را به سمت دیگری نشانه می رود.

هاشم زاده هریسی با اشاره به اینکه اظهارات آیت الله جوادی آملی هشدار و حرف بزرگی است، گفت: ایشان از سر ناراحتی و احساس گناه چنین حرف هایی را می زنند. ما در کشوری زندگی می کنیم که نظامش جمهوری اسلامی است. نظامی که مشروعیت آن برگرفته از عدالت است، یعنی اگر عدالت نباشد، مشروعیتی هم نیست. متاسفانه ما در فضایی قرار داریم که تمام نارضایتی ها، بدبینی ها به اسلام و پیامبر اسلام منتقل می شود.

وی افزود: تعجب آور است، برخی روحانیون به نام حمایت از انقلاب و نظام می گویند«در اسلام اخلاق بی خود است و پیامبر نه برای اخلاق، بلکه برای دستیابی به قدرت آمده است.» متاسفانه هیچ کس پاسخ چنین اظهاراتی را نمی دهد. این افراد قرآن را تحریف می کنند. زیرا در این کتاب آسمانی، فلسفه آمدن پیامبر(س) صریحاً در چندین آیه بیان شده است. خداوند پیامبر اسلام را برای تزکیه، انسان سازی، اخلاق، علم و حکمت فرستاده است. افرادی که معتقدند پیامبر برای قدرت فرستاده شده، قصد دارند تا به این بهانه بر سر مردم بزنند.

وی افزود: عدالت نیز مسأله ای اخلاقی است. وقتی که اخلاق نباشد، عدالت معنایی ندارد. ما با شنیدن چنین حرف هایی درد خود را به چه کسی بگوییم؟ برخی افراد با بیان چنین حرف هایی، پیامبر(ص) و قرآن را  به سخره گرفته اند. ما امروز دو راه داریم، راه اول این است که اصلاحات را از بالا شروع کنیم که این بهترین راه است.اصلاحات از بالا بدین معناست که مسئولین دریابند راهی که رفتند، اشتباه بوده و آن را تغییر دهند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: مسئولین نباید راهی که انتهایش به بن بست می رسد، ادامه دهند. بلکه باید به عقب نگاه کنند و اشتباهات خود را اصلاح کنند. آنها باید از مردم عذرخواهی کنند و بگویند ما نوکر شما و خدمتگزار اسلام هستیم. اگر مسائلی هم به وجود آمده، عمدی نبوده است. باید بگوئیم ما می خواهیم مشکلات را رفع کنیم و در این راه از مردم کمک بخواهیم.

وی با بیان اینکه، پس از طلب یاری از مردم، مردم وارد عرصه می شوند و کمک خواهند کرد، اظهار داشت: فضای مجازی نیز در چنین حالتی تغییر خواهد کرد و فضای جامعه هم عوض خواهد شد. ما باید به اصل و هویت خود که همان هویت انقلابی، هویت امام و انقلاب و ولایت است، بازگردیم. اما راه دیگر پیش روی ما، اصلاحات از پایین است که عواقبی ویرانگر به دنبال دارد.

هاشم زاده هریسی تصریح کرد: در واقع نظر آیت الله جوادی آملی این است که نگذاریم اصلاحات از پایین شروع شود و به بالا بیاید. زیرا همه چیز را اعم از دین و روحانیت و نظام را برهم خواهد ریخت. چنانچه اصلاحات از پایین به بالا در جامعه رخ دهد، به برهم ریختگی دین و روحانیت در تاریخ می انجامد و کاری می کند تا دیگر کسی دنبال اسلام و روحانیت نرود.

نماینده خبرگان رهبری گفت: ما عاشق این نظام و انقلاب هستیم و عزت دنیا و آخرت مان به این انقلاب و نظام وابسته است. از این رو تیشه به ریشه خودمان نمی زنیم. بلکه این حرف ها را از روی دلسوزی بیان می کنیم. لذا آیت الله جوادی آملی نیز از روی حکمت و از سر دلسوزی و ولایت مداری سخن می گویند. نهیب های آیت الله جوادی آملی، از جنس نهیب های امام است.

وی افزود: خدا شاهد است، حرف هایی که امثال آیت الله جوادی آملی و ما بیان می کنیم؛ فریادهایی که می زنیم یا هشدارهایی که می دهیم، همه از جنس نهیب های حضرت امام به مسئولین است. من روی نهیب ها و منشورهای حضرت امام زیاد کار کردم. همه این مسائل در منشورهای امام وجود دارد. من از موسسه تنظیم و نشر آثار امام تقاضا دارم که نهیب ها، منشورها و فرمان های ایشان را دربیاورند و اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه نهیب های حضرت امام تنها خطاب به مسئولین بود، گفت: امام هیچ گاه به خود نهیب نمی زد. زیرا هیچ مسئولیت یا کاری به دست نگرفته بود و همه را به دیگران محول کرده بود و از این رو نیازی به نهیب زدن به خود نداشتند. ایشان فریاد می کشید و هراسی از بروز مشکل برای انقلاب نداشت، زیرا راه تربیت نظام و تزریق امید به جامعه همین بود. 

آیت الله هاشم زاده هریسی یا اشاره به اعتراضات دی ماه سال گذشته گفت: با آنکه در این اعتراضات، همه نوع فرد و قشری با هادیان خارجی حضور داشت، اما یک حُسن بزرگ هم داشت. اینکه حتی طرفداران نظام نیز به میدان آمدند و درد دل خود را ابراز کردند. من در آنجا گفتم که پس از این، مسئولین به خود می آیند و سال 97 حتماً با یک تغییراتی شروع خواهد شد. اما بعد دیدم که این اعتراضات به فراموشی سپرده شد و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و آبی از آب تکان نخورده است و در حالی که شاهد بودیم، بار دیگر حرف از عدالت در جامعه زده می شود، اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.