جی پلاس؛

دستگاهی که بیماری شما را با تلفن همراهتان تشخیص می دهد

محققان یک دستگاه تشخیصی بر پایه گوشی هوشمند ابداع کرده‌اند که به پزشکان امکان می‌دهد آزمایش‌هایی را انجام دهند که انجام آنها در مناطق فقیرنشین و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های دوردست امکان‌پذیر نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، برخی مناطق روستایی و دورافتاده در دنیا هستند که امکان دسترسی آنها به آزمایشگاه‌ها وجود ندارد بنابراین ساکنان آن از نظر کیفیت سلامت در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. اما محققان به تازگی یک دستگاه تشخیص ساخته‌اند که نه تنها قادر به تجزیه و تحلیل نمونه‌های فردی است، بلکه 96 نمونه بیماری را در یک زمان بررسی می‌کند.

محققان دانشگاه واشنگتن استیت این دستگاه تشخیصی به نام mReader را که یک دستگاه پرتابل و قابل حمل است طراحی کرده‌اند. این دستگاه از 96 منبع اطلاعات نمونه تشکیل شده که هر کدام از آنها را می‌توان با نمونه‌های مایعات گرفته شده از بیماران پر کرد. کاربران یک معرف یا شناسگر به این نمونه‌ها اضافه می‌کنند که در صورت حضور شاخص زیستی هدف، باعث تغییر رنگ آن به رنگ خاصی می‌شود.  

گوشی هوشمندی که روی این دستگاه تعبیه شده، از تمام نمونه‌ها عکس می‌گیرد و سپس با کمک یک برنامه کامپیوتری، رنگ نمونه‌ها را در عکس‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند و مشخص می‌کند که آیا هر بیمار مبتلا به بیماری خاصی است یا خیر. این برنامه می‌تواند 12 بیماری عفونی ویروسی و باکتریایی را شناسایی کند. این دستگاه را همچنین می‌توان با 12 نمونه جداگانه درمان‌شده از 8 بیمار پر کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گزارش جی پلاس؛ در حالی که پزشکان هم قادرند با نگاه کردن به تغییر رنگ‌ها، این نمونه‌ها را بررسی کنند، اما معمولا دقیق نیستند. اما دستگاه mReader، کار تجزیه و تحلیل نمونه‌ها را با دقت بالای 97.59 تا 99.9 درصد انجام می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید