گزارش جی پلاس؛

خودروهای الکتریکیِ آینده چه شکلی‌اند؟!

تغییراتی که به تازگی در تولید خودروهای الکتریکی ایجاد شده، خودروسازان را به سمت و سوی تولید خودروهای الکتریکی پرنده برای آینده سوق داده است تا از این طریق بتوان تصادفات را نیز کاهش داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ زمان تولید خودروها و وسایل نقلیه الکتریکی خودران پرنده و پرواز آنها در آسمان خیلی نزدیک نیست اما روزی این آرزو تحقق می‌یابد و خودروهای پرنده‌ای شبیه به خودروی کارتون «جت‌سانز» که از یک حباب شیشه‌ای با کاپوت کشیده ساخته شده و مشخصه خودروهای بنزینی را دارد، دیده خواهد شد.

فناوری متفاوتی که در این خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از موتور الکتریکی، شامل نیروی محرکه متراکم و فشرده است که به سازندگان خودرو امکان حذف کاپوت و محفظه وسیع تحتانی را می‌دهد که برای موتور احتراق داخلی، دستگاه خنک کردن موتور و دنده‌های انتقالی پیچیده مورد نیاز است.

زمانی که فناوری این موتور با پیشرفت‌های خودروهای خودران ترکیب می‌شود، نه تنها خودرو دیگر به کاپوت، بلکه به نقاطی که در صنعت به نقاط تصادف گفته می‌شود، نیازی نخواهد داشت. تغییراتی که در خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شود ممکن است شامل ساخت خودرویی حبابی شکل یا غلاف‌مانند باشد که شباهت زیادی به خودروهای محبوب سریال‌های کارتونی دهه 1960 میلادی مانند «جت‌سانز» دارند.

کریم حبیب - مدیر طراحی شرکت «اینفینیتی»، از زیرمجموعه‌های کمپانی خودروسازی نیسان در این باره به رویترز می‌گوید: «اگر به دنبال دنیایی عاری از هرگونه تصادف هستیم، ساخت خودروهای الکتریکی پرنده گام بعدی خودروسازان است تا با کمک فناوری رانندگی خودکار، بتوانند این قابلیت را در خودروهای جدید ایجاد کنند. برای این که خودروها دیگر تصادف نکنند، شکل نهایی و کارآمدی که برای خودروهای شخصی در آینده باید متصور شد، خودروهایی به صورت مکعب شیشه‌ای است».

زمان تغییر می‌کند!

اگر به دهه 1920 میلادی برگردیم، خودروها به ویژه خودروهای تجملی و لوکس، معمولا کاپوت‌های بسیار بلند و کشیده‌ای داشتند، دقیقا مانند خودروی Model S تسلا. اما این روند تولیدی در حال تغییر است. کمپانی اینفینیتی در نمایشگاه خودرویی که در ماه ژانویه در دترویت برگزار شد از نوعی کانسپت خودرو رونمایی کرد که خودروی الکتریکی مدرنی در مقایسه با سایر مدل‌ها به نظر می‌رسید.

در کانسپت این خودرو که قرار است در نمایشگاه پکن در هفته جاری هم رونمایی شود، کاپوت کوچک‌تر شده، به سقف کوپه‌ مانند آن قوس داده شده و با وجود این که این کانسپت یک خودروی سدان است، داخل آن مانند خودروهای شاسی بلند طراحی شده است.

برند مرسدس بنز دایملر AG یک کانسپتی از خودروی F015 را به نمایش گذاشته است که چرخ‌ها نزدیک به ضربه‌گیر قرار می‌گیرند و فضای داخلی آن در زیر خط سقف خودرو که قوس رنگین‌کمانی منحصر به فردی برای آن طراحی شده، بسیار وسیع است. خودروسازان چینی هم به دنبال ساخت خودروهای الکتریکی‌ای هستند که با باتری کار می‌کنند.

تغییراتی در فناوری تولید و مهندسی صنعت خودرو ایجاد شده است و از آنجا که خودروهای الکتریکی نسبت به سایر خودروها ساده‌سازی شده‌اند و نسبت به خودروهای بنزینی اجزای کم‌تری دارند، فرصت‌های بیشتری را در اختیار خودروسازان قرار می‌دهد که بتوانند به یک سیستم‌عامل یکپارچه خودرو دست یابند.

دیدگاه تان را بنویسید