محمود تندور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمترین مقصد کوچ عشایر قم، مناطق ییلاقی استان مرکزی است و بیشتر عشایر در منطقه زرندیه و ساوه، مستقر می شوند.
وی بیان کرد: روند کوچ عشایر تا ابتدای مهرماه ادامه می یابد و آن ها همزمان با آغاز فصل پاییز به استان قم، بازخواهند گشت.
وی با اشاره به بحرانی شدن وضعیت تامین آب برای عشایر، ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر و فقیر شدن مراتع، یکی از مشکل های جدی عشایر در قم، نبود آب و علوفه مورد نیاز دام هایشان، است.
تندور با تاکید بر لزوم تشکیل شورای عالی عشایر استان قم به ریاست استاندار و تدوین مصوبه های لازم برای حمایت از عشایر، گفت: مسئولان قم باید تمام تلاش خود را برای رساندن آب و علوفه به عشایر به کار بندند، در غیر این صورت زندگی عشایر و حرفه اصلی آنان که همان دامپروری است با مشکل جدی رو به رو می شود.
وی افزود: اگر امکانات مورد نیاز عشایر تامین نشود، آنان به عنوان تولیدکنندگان اصلی گوشت قرمز نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند و قیمت این فرآورده پروتئینی افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به این که در تخصیص منابع مالیات بر ارزش افزوده، سهم کمی برای عشایر درنظر گرفته شده است، ادامه داد: عشایر سهم قابل توجهی در ایجاد ارزش افزوده اقتصادی استان قم دارند و باید این مبلغ به طور کامل تخصیص یابد و در مسیر خدمت رسانی به خود آنان استفاده شود.
بر اساس آخرین سرشماری 305 خانوار عشایری در قم حضور دارند؛ هرخانواده عشایر به طور متوسط 6 عضو دارد، با این حساب می توان گفت در این استان حدود 2 هزار تن از عشایر کشور مشغول زندگی و فعالیت هستند.
عشایر حاضر در استان قم بیش از 6 هزار نفر شتر و 22 هزار دام سبک در اختیار دارند و در زمینه تولید گوشت قرمز و محصول های لبنی فعالیت می کنند.
هر فرد عشایر به طور متوسط پروتئین مورد نیاز 16 تن را تولید می کند و بر اساس آمار 25 درصد تولید گوشت قرمز کشور توسط عشایر انجام می شود.
عشایر استان قم همچنین در تولید انواع صنایع دستی و همچنین قالی بافی دارای سبک و مهارت خاصی هستند.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.