بیانیه پلیس پس از آن صادر شد که فیلم هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که تیراندازی در منطقه الخزامی را نشان می دهد؛ امری که باعث گمانه زنی های زیادی درباره وقوع درگیری ها در این منطقه به وجود آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که نیروهای امنیتی عربستان یک کوادکوپتر را که از دور هدایت می شد بر فراز یکی از مناطق ریاض که در آن کاخ های پادشاهی وجود دارند سرنگون کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از سخنگوی رسمی پلیس منطقه ریاض گزارش داد که در ساعت 19 و 50 دقیقه به وقت محلی یکی از نقاط امنیتی در منطقه «الخزامی» در شهر ریاض پرواز یک کوادکوپتر تفریحی کوچک که از دور هدایت می شود را مشاهده کردند. این کوادکوپتر از نوع «درونز» بود.

این خبرگزاری افزود که این مساله باعث شد که نیروهای امنیتی در این نقطه امنیتی بر اساس دستورات و آموزش ها در این زمینه به آن رسیدگی کنند و نهادهای مربوطه تحقیقات درباره این حادثه را پس از سرنگونی کوادکوپتر آغاز کردند.

بیانیه پلیس پس از آن صادر شد که فیلم هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که تیراندازی در منطقه الخزامی را نشان می دهد؛ امری که باعث گمانه زنی های زیادی درباره وقوع درگیری ها در این منطقه به وجود آورد.

دولت عربستان وقوع هر گونه اتفاق امنیتی را رد کرد و اعلام کرد که تحقیقات پس از حادثه آغاز شده است.

هیچ کدام از مسئولان رسمی درخواست برای اظهار نظر درباره مکان حضور پادشاه عربستان و ولیعهد در زمان حادثه را رد کردند.

این در حالی است که تدابیر امنیتی طی ماه های اخیر در اطراف کاخ های پادشاهی عربستان افزایش یافته و افزایش این تدابیر در سایه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی توسط «محمد بن سلمان» ولیعهد صورت گرفته است که قصد دارد وابستگی عربستان به نفت را کم کند و آزادی های بیشتری به مردم این کشور به ویژه زنان بدهد. این اصلاحات به ویژه اصلاحات اجتماعی خشم دینداران تندرو را برانگیخته است و این خطر وجود دارد که این تندروها به اصلاحات بن سلمان واکنش نشان دهند.

بن سلمان 32 ساله همچنین تغییرات گسترده ای در نهادهای نظامی و امنیتی انجام داد که شامل پاک سازی های گسترده مخالفان خود و روی کار آوردن افراد وفادار می شود به گونه ای که پایه های حکومتش را در مقایسه با حاکمان سابق قوی تر کند.

خبرگزاری رویترز نیز در این زمینه به نقل از یک مسئول بلندپایه گزارش داد که نیروهای امنیتی عربستان به سمت یک کوادکوپتر در نزدیکی کاخ پادشاهی در ریاض تیراندازی کردند.

این مسئول عربستانی تأکید کرد که نیروهای امنیتی یک کوادکوپتر کوچک را بر فراز منطقه الخزامی که در آن کاخ های پادشاهی وجود دارند سرنگون کردند.

 این مسئول بلندپایه تصریح کرد که ملک سلمان در زمان حادثه سرنگونی کوادکوپتر در کاخ نبوده است.

این مسئول عربستانی گفت که این حادثه تلفاتی نداشته است.

مسئول بلندپایه عربستانی تأکید کرد که در زمان وقوع این حادثه«پادشاه در مزرعه اش در الدرعیه بوده است».

رویترز همچنین تأکید کرد که فیلم هایی در شبکه های اجتماعی پخش شد که تیراندازی به مدت حداقل 30 ثانیه را نشان می دهد امری که گمانه زنی هایی در اینترنت درباره احتمال وقوع کودتا و سوال هایی درباره مکان پادشاه و ولیعهد به وجود آورد.

برخی رسانه های قطری نیز خبر از کودتا در عربستان سعودی داده بودند.

یکی از فیلم ها خودروهای پلیس را نشان می دهد که در وسط خیابان نزدیک به کاخ مستقر هستند.

این مسئول یاده شده درباره فیلم های منتشر شده نیز گفت که کوادکوپتر سرنگون شده  است و دولت سیستمی را برای سازماندهی استفاده از پهپادهای تفریحی کوچک تدوین خواهد کرد.

عربستان سعودی طی سال گذشته شاهد تغییرات سیاسی بزرگی در دوران شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد بوده است که تأکید کرد هدف از اصلاحاتش تغییر در اقتصاد این کشور، گشایش فرهنگی و اجرای تفسیر اسلام میانه رو در جامعه  محافظه کار عربستان است.

در تابستان سال گذشته ملک سلمان پسرش شاهزاده محمد را به عنوان ولیعهد انتخاب کرد و برادر زاده اش(بن نایف) را از ولیعهدی برکنار کرد.شاهزاده جوان نیز مبارزه با فساد در این کشور را آغاز کرد و طی این مبارزه ده ها شاهزاده، تاجر و مسئول را از جمله شاهزاده«ولید بن طلال» میلیاردر و شاهزاده «متعب بن عبدالله» رئیس سابق گارد ملی بازداشت کرد.

بیشتر این بازداشت شدگان پس از توافق و زد و بند  با حکومت آزاد شدند.

همچنین طی ماه های اخیر روحانیون و فعالان برجسته ای دستگیر شدند که به نظر می رسد این اقدام تلاش برای ساکت کردن مخالفان است.

این اقدامات به شاهزاده محمد بن سلمان کمک کرد تا جایگاه خود را در کشوری تقویت کند که شاهزاده های برجسته از دهه ها پیش تا کنون قدرت را میان خود تقسیم کرده اند و روحانیون نیز نفوذ زیادی در سیاست دارند. اما این وضعیت باعث گمانه زنی های زیادی درباره واکنش های احتمالی علیه ولیعهد شده است که همچنان در میان قشر جوان در عربستان از محبوبیت برخوردار است.

شاهزاده بن سلمان چندی پیش از سفر دوره ای خارجی که آمریکا را شامل شد بازگشت.وی در این سفر دوره ای تلاش کرد که سرمایه گذاری ها را جذب و غرب را برای کاهش نفوذ ایران در منطقه با خود همراه کند.

از سوی دیگر، در ماه اکتبر گذشته نیز یک فرد مسلح به دو محافظ کاخ آتش گشود و سه فرد دیگر را نیز در نزدیکی ورودی کاخ پادشاهی در شهر« جده» زخمی کرد.محافظان توانستند این فرد مسلح را بکشند و پس از آن وزارت کشور عربستان اعلام کرد که مهاجم 28 سال دارد و به همراه خود یک تفنگ کلاشینکوف و سه بمب داشت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی عربستان سعودی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.