به گزارش ایرنا، ورزش همدان در حالی روزهای پایانی سال را سپری می کند که امسال شاهد فعالیت بیش از 70 هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب 50 هیات ورزشی بودیم.
براساس جمع بندی ارزیابی عملکرد هیات های ورزشی استان توسط کارشناسان خبره ورزش می توان به این نتیجه دست یافت که رشته های دو و میدانی، شطرنج، همگانی، تیراندازی، کوهنوردی، سنگنوردی و نابینایان به مراتب بهتر از سایر ورزش ها موفق بوده است و بدون تردید در کنار رشته های رزمی نظیر کاراته، در مدال آوری به ویژه در میادین بین المللی در صدر ورزش استان قرار داشتند.
ورزشکاران این استان از ابتدای امسال تاکنون 842 مدال رنگارنگ از میادین مختلف ملی و بین المللی کسب کرده اند که 70 عنوان از مدال های کسب شده تیمی و 85 نشان نیز در میادین آسیایی، جهانی و تورنمنت های بین المللی به دست آمد.
البته آمار مدال های فراملی به دست آمده در مقایسه با سال های گذشته کم نظیر بوده که در قالب 22 رشته ورزشی نیز کسب شد.
در مدال آوری مسابقات برون مرزی نیز سهم قایقرانی، دو و میدانی، نابینایان و کاراته بیش از سایرین است و در رقابت های داخل کشور نیز ورزش های رزمی که به صورت سبکی اداره می شوند، پرمدال بودند.
در این بین ورزش دو و میدانی همدان نه تنها در حوزه قهرمانی موفق بود بلکه در همگانی شدن این رشته نیز بسیار موثر واقع شد.
برنامه ریزی مدون هیات دو و میدانی همدان طی سال های اخیر باعث شد تا امروزه بیش از هفت هزار ورزشکار در مواد مختلف دو و میدانی فعالیت کنند.

** تداوم پیشتازی همدان در ورزش همگانی
ورزش همگانی همدان همچنان به لحاظ میزان فعالیت بر اساس جمعیت استانی، پیشتاز کشور است.
ورزش همگانی استان همدان در سال 86 در جایگاه 25 کشور بود اما اکنون با فعالیت چشمگیر هیات ورزش‌های همگانی و حمایت‌های صورت گرفته جزو سه استان برتر کشور است.
بر اساس آخرین آمار 23 درصد از جمعیت این استان ورزش همگانی انجام می‌دهند در حالیکه این آمار در کشور 21.7 درصد است که همدان در این زمینه رشد قابل توجهی داشته است.
هیات ورزش های همگانی همدان اگرچه بیش از 20 هزار ورزشکار سازمان یافته را در خود جای داده و پرجمعیت ترین هیات است اما در عین حال که در توسعه ورزش های همگانی موفق بوده، در ورزش قهرمانی نیز این موفقیت حاصل شده است.
هیات همگانی همدان به ریاست هادی سبزواری در سال جاری موفق به کسب 10 مدال طلا، 19 نقره و 7 نشان برنز در رشته های زیر مجموعه شد.
میزبانی 2 مسابقه کشوری، برگزاری 19 کارگاه و مربیگری، انجام 111 همایش، انجام 50 مسابقه استانی، 7 جشنواره، 30 همایش و برنامه کوهروی، دوچرخه و گردشگری از دیگر فعالیت های این هیات در سال جاری بود.
برپایی ورزش صبحگاهی در بیش از 120 ایستگاه در سطح استان بین بانوان و آقایان را از دیگر فعالیت های گسترده ورزش های همگانی همدان در سال جاری می توان برشمرد.

** سال تلخ برای ورزش حرفه ای
اگر چه دستگاه ورزش استان همدان متولی ورزش حرفه ای نیست و باشگاه ها باید در این زمینه فعال و پویا باشند اما ضعف در حمایت های مالی و نبود اسپانسر سبب شده تا همچنان شاهد تیره بختی ورزش حرفه ای در همدان باشیم.
مهمترین اتفاق تلخ و تاریخی ورزش همدان در سال جاری بدون تردید سقوط تیم پاس بود.
پاس برای سومین بار طعم تلخ سقوط را چشید و بی تدبیری در مدیریت تیم و ضعف فنی سبب شد تا به رغم حمایت های صورت گرفته از سوی مسئولان، نتواند حداقل در لیگ 2 باقی بماند.
شهرداری دیگر نماینده فوتبال همدان نیز با درایت بابک صمدیان سرمربی چند بازی پایانی این تیم و کسب نتایج درخشان توانست امتیاز لیگ دویی خود را حفظ کند.
شاید تنها نقطه سفید ورزش حرفه ای همدان کسب سکوی سومی تیم تیراندازی سحر در لیگ برتر کشور باشد که توانست در بخش بانوان به این عنوان برسد.
دیگر رشته های توپی همدان هم به دلیل مشکلات مالی از حضور در مسابقات لیگ محروم ماندند تا سالی کم رقم و ناکام در ورزش حرفه ای استان رقم بخورد.

** موفقیت چشمگیر بانوان
بانوان ورزشکار همدانی بدون تردید سهم بسزایی در موفقیت ها و کسب عنوان های قهرمانی دارند و هم اکنون بیش از 30 هزار تن از جمعیت آمار ورزشکاران همدانی را بانوان تشکیل می دهند که اغلب نیز در رشته های ورزشی موفق بوده اند.
امسال شیما صفایی نابغه تنیس روی میز همدان بدون تردید بهترین ورزشکان همدانی در بخش بانوان بود.
وی نه تنها در رده سنی نوجوانان یکه تاز تنیس روی میز بانوان کشور است بلکه در جوانان و حتی بزرگسالان نیز نتایج درخشانی را امسال کسب کرد.
مه لقا جام بزرگ بانوی المپیکی تیراندازی همدان نیز فعالیت یکنواخت در سطح ورزش قهرمانی به مانند سال قبل داشت و آرزو حکیمی قایقران المپیکی همدان نیز باسپری کردن دوران مصدومیت خود بازهم به اردوی تیم ملی دعوت شد تا باردیگر شانس قهرمانی خود را تکرار کند.
بانوان هاکی باز همدانی نیز امسال توانستند بر سکوی سوم لیگ برتر کشور قرار بگیرند ضمن اینکه بانوان رشته فریزبی نیز در لیگ کشور که برای نخستین بار حضور یافته بودند، مقام چهارم را به دست آوردند.
در مجموع همدان امسال به رغم مشکلات مالی نمره قبولی را در ورزش گرفت و هر چند در ورزش حرفه ای ناکام بود اما باید توجه داشت که طبق ضوابط و قوانین اجرایی، دستگاه ورزش نمی تواند عهده دار ورزش حرفه ای باشد و فقط در رشته های قهرمانی و همگانی باید فعالیت کند.
نبود حامی مالی همچنان بزرگترین مشکل ورزش همدان درحوزه باشگاه داری و حرفه ای است و همین مساله باعث شده تا برغم برخورداری از استعدادهای نخبه نتواند در این بخش موفق عمل کند.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.