به گزارش ایرنا مدیر عامل بانک مهر اقتصاد روز چهارشنبه در آیین آغاز این طرح نهالکاری اظهار کرد : اجرای این طرح زمینه ای برای مشارکت تمام شبکه بانکی کشور بوده و امید می رود با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از تمام ظرفیت های کشور برای مقابله با ریزگردها، سایر دستگاه ها و بانک ها نیز در این عرصه ورود کنند.
سید ضیا ایمانی افزود : خوزستان از نظر ظرفیت های اقتصادی و ذخایر منابع طبیعی ، استان خاصی در کشور است که استقامت و پایداری مردم آن در دوران دفاع مقدس هیچگاه از ذهن ها پاک نمی شود.
مدیر عامل بانک مهر اقتصاد کشور ادامه داد : مردم این استان نباید درمقایسه با سایر استان ها در محرومیت به سر ببرند و شبکه بانکی کشور به عنوان ابزار مهم اقتصادی در راستای فعالیت های پولی و بانکی در بحث مسئولیت های اجتماعی نیز می تواند نقش موثری داشته باشد.
ایمانی تصریح کرد: بانک ها و شرکت ها سالانه میلیاردها تومان برای هزینه چاپ و تقویم ها و سر رسید پایان سال هزینه می کنند که می‌توان این هزینه ها را در جای مهمتری نظیر اقدام برای کنترل کانون های ریزگرد در خوزستان صرف کنند چرا که این استان برای تمام کشور از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است.
وی بیان کرد: شبکه های بانکی کشور در بحث آزادی زندانیان، ساخت مسکن و سایر حوزه های اجتماعی اقدامات خوبی را در دستور کار دارند اما صرفه جویی در این زمینه و اختصاص آن به نهال کاری یکی از اقدامات شایسته در راستای این مسئولیت ها است.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد کشور گفت: امید است با یاری تمامی مسئولان خوزستان، این طرح احداث جنگل با موفقیت پیش برود تا در سال های آینده نیز بتوانیم این رویکرد را ادامه دهیم.

* درس گرفتن از قهر طبیعت ضروری است
همچنین احمد مطیعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در این مراسم اظهار کرد: تمام مردم ایران، خوزستان را وطن دوم خود دانسته و مسئولان کشور نیز از جایگاه و اهمیت این استان برای اقتصاد کشور آگاه هستند.
وی افزود: ریزگردها در خوزستان یک دشمن خود ساخته است که باید با مهربانی با طبیعت این دشمن را شکست دهیم و مقابله با پدیده نیازمند یک عزم جدی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: در حال حاضر 350 هزار هکتار کانون ریزگرد در استان است که به همین میزان نیز شن زار داریم که از دهه 50 اولویت اول کشور در طرح بیابان زدایی، تثبیت این شن زارها بوده است.
وی تصریح کرد: در سال جاری تاکنون در 10 هزار هکتار از کانون های ریزگرد در استان مالچ پاشی و درختکاری صورت گرفته و امید است تا اردیبهشت ماه سال اینده این عرصه را به 15 هزار هکتار برسانیم.
مطیعی ادامه داد: این نهال کاری یکی از اقدامات بی سابقه در کشور بوده چرا که در سال های اخیر هیچگاه کاشت نهال از مرز چهارهزارهکتار نگذشته است.
وی بیان کرد: از این 350 هزار هکتار 113هزار هکتار کانون فوق بحرانی است که از این میزان حدود 42 هزار هکتار بحرانی تربوده که به صورت جدی برای کاشت نهال در آن اقدام شده و این 180 هکتار نیز که توسط بانک مهر اقتصاد نهال کاری شده جزو این 42 هزار هکتار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آخیزداری خوزستان علت اصلی ریزگرد را از بین رفتن رطوبت در طی خشکسالی و بهره برداری های بی رویه از منابع آب برشمرد و گفت: مدیریت آب در سال های اخیر آنگونه که انتظار می رود نبوده و باید تدابیر بهتری برای این مدیریت در دستور کار قرار گیرد.
وی بیان کرد: طرح های عمرانی خوزستان نیز یکی از علت های بروز ریزگرد ها در استان است و انتظار می رود همه از رفتار با طبیعت درس بگیریم.
مطیعی درس گرفتن از قهر طبیعت را یک امر ضروری برشمرد و گفت: متاسفانه هنوز برخی از مسئولان و مردم از این وضعیت پیش آمده درس نگرفته اند و همچنان دست به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی می زنند.

* در مسئولیت های اجتماعی باید عمل گرا باشیم
همچنین معاون اجرایی سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان گفت: کاشت نهال توسط بانک مهر اقتصاد به جای چاپ سررسید و تقویم در آخر سال ،یک حرکت اجتماعی موثر در راستای حفظ محیط زیست و اجرای صحیح مسئولیت های اجتماعی است.
سرهنگ عبدالرضا حاجتی افزود: امیدواریم که سایر بانک های کشور نیز در زمینه مسئولیت های اجتماعی خود و مشارکت در امر نهال کاری و مقابله با ریزگردها چنین اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهند.
معاون اجرایی سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان گفت: مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس با ایستادگی و مقاومت برابر دشمن اجازه اشغال ذره ای از این خاک را ندادند و اکنون نیاز است که همگی برای رفع این معضل دست به کار شوند.
وی بیان کرد: در حال حاضرکه با پدیده خشکسالی مواجه هستیم، اگر شعار می دهیم باید عمل گرا نیز باشیم.
سرهنگ حاجتی تصریح کرد: دشمن هیچگاه با ما وارد جنگ نظامی نمی شود چرا که آن ها بر روی حوزه های روانی، اقتصادی و اشتغال جوانان ما تمرکز کرده اند و نباید بهانه ای به دست آن ها بدهیم و در این حوزه ها تلاش مضاعفی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: امروزه اقتدار ایران در جهان سرآمد است و صنایع موشکی هوا فضای سپاه بزرگترین هراس دشمنان است و در عرصه های اجتماعی نیز کارهای بزرگی مانند محرومیت زدایی و بیابان زدایی آغاز شده که مدیران انقلابی در این مناطق باید خود را نشان دهند.

* جاده سازی غیر اصولی ومصرف بی رویه آب های زیرزمینی از عوامل بروز ریزگردها
همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در گذشته روش های نادرستی در زمینه بیابان زدایی صورت گرفته و اکنون ما را با مشکلات جدی از قبیل پدیده ریزگردها مواجه کرده که از دلایل اصلی آن می توان به برنامه های توسعه ای اشاره کرد.
احمد رضا لاهیجان زاده افزود: تخریب جنگل ها برای جاده سازی ومصرف بی رویه آب های زیرزمینی به منظور توسعه شهری از اقدامات غیر اصولی بوده که در گذشته انجام شده و برای جبران آن باید همه دستگاه ها و حتی مردم وارد عمل شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در گذشته ها زمان که این دغدغه ها را مطرح می کردیم همگان معتقد بودند که این مشکلات تنها به محیط زیست استان مربوط می شود اما اکنون این مشکلات تمامی دستگاه ها را درگیر کرده است.
وی گفت: در برخی از مواقع مسائل محیط زیستی می تواند آسیب های جدی به جامعه و امنیت یک کشور وارد کند و به همین جهت باید در به حوزه به صورت جدی تر نگاه شود.
لاهیجان زاده ادامه داد: اکنون بانک مهر اقتصاد به عنوان نخستین بانک در عرصه نهال کاری و بیابان زدایی ورود کرده که امیدواریم سایر شرکت ها و بانک ها نیز در این عرضه ورود کنند.
وی تصریح کرد: صرف هزینه سررسید و تقویم های پایان سال که شاید هزینه های میلیاردی را برای یک دستگاه به دنبال دارد، برای نهال کاری یکی از اقدامات موثر است و امید است دیگر درختی برای تولید کاغذ قطع نشود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان یادآور شد : هفته گذشته نیز یکی از خیران تهرانی یکصد هزار نهال نخل به ارزش بیش از 30 میلیارد ریال برای کاشت در کانون های بهرانی استان اهدا کرد که این نیز از اقدامات با ارزش برای مقابله با پدیده ریزگردها است.
7152/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.