ترک همدانی خبر داد که با گذشت یک ماه و نیم از بازداشت فعالان محیط زیست هنوز با پذیرش وکالت آن‌ها از جانب او موافقت نشده است.

به گزارش جماران، مصطفی ترک همدانی وکیل پایه‌یک دادگستری که از زمان بازداشت فعالان محیط‌زیستی پیگیر پذیرش  وکالت آن‌ها بود  اعلام کرد که باوجود پیگیری‌هایی که داشته هنوز هم  با درخواست وکالتش موافقت نشده است.

 

این وکیل دادگستری درباره فرایند پیگیر پذیرش وکالتش از طرف بازپرس پرونده فعالان محیط‌زیستی بیان کرد: هفته گذشته به دادیاری ناظر زندان رفتم و منتظر بودم و درنهایت گفتند هنوز وکالت‌نامه‌ها را ارسال نکرده‌اند.

 

او در ادامه افزود: امروز صبح هم تماس گرفتم و گفته شد که هنوز چیز جدیدی نیامده است. بنابراین تا الآن که صحبت می‌کنم متأسفانه هیچ اتفاق قضایی از ناحیه وکیل و وکلا صورت نگرفته است.

 

ترک همدانی همچنین درباره دلایل موافقت نشدن با درخواست وکالتش برای فعالان محیط‌زیستی که اتهام آن‌ها امنیتی اعلام‌شده است، به«اعتمادآنلاین» گفت: در فرایند دادرسی به‌جز آن پرونده‌هایی که مجازات قانونی آن سلب حیات یا حبس‌های طولانی‌مدت است حضور وکیل الزامی است.

 

او بابیان اینکه عدم حضور وکیل موجب می‌شود که در دیوان عالی کشور این آرا نقض شود، ادامه داد: وجود وکیل موجب قوام پیدا کردن آراء می‌شود.

 

این وکیل دادگستری درباره مشکلاتی که برای متهمان امنیتی وجود دارد، گفت: ما تابه‌حال دراین‌باره تلاش خود را کرده‌ایم؛ در مراجع دادسرا، در تجدیدنظر می‌گوییم و در رسانه‌ها هم منتشر می‌کنیم؛ منتظر هستیم که این قسمت از قانون اصلاح شود یا اینکه فهرست مربوط به ماده 48 تهیه شود و متهمان پرونده‌های این‌چنینی از حق داشتن وکیل استفاده کند تا خدای‌نکرده مورد سوءاستفاده برخی مقامات قضایی یا ضابطان دادگستری قرار نگیرد.

 

ترک همدانی در ادامه با اشاره به روند پیگیری پرونده فعالان محیط زیستی بیان کرد: علی‌رغم اینکه هفته گذشته اعلام‌شده بود که دست نگهداریم الان دیگر من پرهیزی برای منتشر نشدن اخبار ندارم. هفته گذشته منتظر بودم تا ببینم چه اتفاقی روی می‌دهد اما الان باید بگویم که یکی از حقوق مسلم هر متهمی حتی بدترین متهم‌ها این است که بلافاصله بعدازاین که تحت نظر قرار می‌گیرند (مفهوم رایج این تحت نظر قرار گرفتن این است که همین الان پلیس بگوید که شما بازداشت هستید) حق این را دارد که وکیل در کنار او حضورداشته باشد.

 

این وکیل دادگستری با تاکید بر مواد قانونی عنوان کرد: ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید به‌محض بازداشت باید وکیل در کنار متهم حضورداشته باشد. دلیل این وکیل داشتن چیست؟ وکیل می‌تواند کمک‌های خاص به متهم کند، مانند این‌که به او بگوید که شما حق سکوت کردن دارید، حق این را دارید که سؤالات تحمیلی را پاسخ ندهید و به‌طور کل حقوقی دارید.

 

او در ادامه تاکید کرد: این متهم هرچقدر که متهم بدی بوده و اتهامات یا اعمال مجرمانه سنگینی داشته است اما قانون باز هم از او حمایت می‌کند.

 

ترک همدانی در ادامه افزود: وقتی قانون‌گذار این قانون را می‌گذارد، حساب بعد آن را هم می‌کند؛ یعنی چرا می‌گوید وکیل باید در کنار متهم حضورداشته باشد؟ ذات کار وکیل، شیوه کار او این است که ممکن است به عقیده برخی در فرایند دادرسی ایجاد خدشه و مزاحمت کند، چه نوع دادرسی؟ وکیل در خلال دادرسی‌ای خدشه و مزاحمت ایجاد خواهد کرد که به زیان متهم و غیرقانونی باشد.

 

این وکیل دادگستری گفت: پست سازمانی من به عنوان وکیل متهم این است که اگر مقام قضایی دستوردهنده امور غیرقانونی، یا ضابط دادگستری که به‌صورت غیرقانونی اقداماتی انجام می‌دهد من وکیل مطلع شوم و به‌صورت تئوری در نوشتن لایحه، درخواست و ... اقدام کنم. تا چه اتفاقی بیفتد؟ تا در فرایند دادرسی این امور صورت‌جلسه شده باشد.

 

او افزود: بنابراین یکی از دلایل اینکه قانون‌گذار فردی را به‌عنوان وکیل دادگستری پیش‌بینی کرده است، این بوده تا بتوانند نواقص دادرسی را به دست آورند، تا در دادگاه موارد را به سمع و نظر قاضی دادگاه برسانند و درخواست رسیدگی‌های بهتر داشته باشند.

 

این وکیل پایه‌یک دادگستری در ادامه با اشاره به اتهام امنیتی که متوجه فعالان محیط‌زیست است، بیان کرد: ماده 48 آیین دادرسی کیفری درباره موارد امنیتی یک تبصره دارد که مطابق قانون در این تبصره تاکید می‌شود که فهرستی را رئیس قوه قضاییه پیشنهاد می‌کند تا از این وکلا استفاده شود.

 

ترک همدانی در ادامه تاکید کرد: در این مورد فعالان محیط زیستی و درباره پرونده‌های دیگری که من خودم داشته‌ام متاسفانه چنین فهرستی وجود ندارد.

 

او افزود: همین امر مستمسک شده است تا برای پرونده‌های امنیتی که نهاد قضایی وثیقه نمی‌پذیرد و زمانی هم که مراجعه می‌کنید می‌گویند چون فهرستی وجود ندارد نمی‌توانیم کسی را بپذیریم.

 

این وکیل عنوان کرد: البته که ما تاکید می‌کنیم که اصل بر وجود وکیل است. حالا اگر من همدانی را قبول ندارید وکیلی را که خود آن را قبول دارید در مرحله ابتدایی پرونده معرفی کنید. متاسفانه چنین فهرستی وجود ندارد و نتیجه آن‌هم مشخص است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 881801
  • منبع: اعتماد آنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.