برخی خانم جلسه‌ای‌ها برای جذب مخاطب در جلساتشان نقل می‌کنند که یکی از مستعمین، خوابشان را دیده و حاجت گرفته است و بدین ترتیب برای خود مرید جمع کرده و خود را نَظَر کرده معرفی می‌کنند و برخی مریدان نیز برای گرفتن حاجت مبلغی نذر خانم جلسه‌ای می‌کنند تا او برایشان دعا کند.

به گزارش جماران، مجالس روضه که اغلب در ایام سوگواری ابا‌عبدالله برگزار می‌شود یکی از مهمترین مکان‌ها برای یادگیری معارف دین و اهل‌بیت(ع) است، محافل و مجالس این چنینی که به صورت زنانه برگزار می‌شود، توسط افرادی با عنوان خانم‌جلسه‌ای اداره می‌شود.

مبلغانی که در این مجالس حضور دارند دو دسته‌اند؛ عده‌ای که تحصیلکرده حوزه یا دانشگاه هستند و مبانی دین را آموخته و در این جلسات ارائه می‌کنند و دسته دیگر کسانی هستند که به صورت سنتی مبانی دین را آموخته‌اند و نسبت به ارائه آن در این جلسات اقدام می‌کنند. متاسفانه گفته می‌شود؛ خرافات و انحرافات در میان مبلغان سنتی بیشتر بوده و اقبال اجتماعی نیز نسبت به برخی از آنها که معتقدند از سوی خدا مورد عنایت قرار گرفته‌اند، بسیار زیاد است.

اعظم فرامرزی، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه به این افراد نمی‌توان سخنران یا مبلغ گفت؛ بلکه آن‌ها مجلس‌گردان هستند، گفت: اداره کنندگان این مجالس مذهبی عموما به صورت سنتی پیش رفتند و اکثر مجالس خود را به صورت دلی پیش برده‌اند، اما گاهی اوقات این افراد از آنجا که در میان مخاطبانشان مرید پیدا می‌کنند، دچار عجب و غرور شده و چون آگاهی و اطلاعات لازم را ندارند، ممکن است مرتکب رفتاری شوند که مناسب و مطلوب نباشد.

متاسفانه مردم نیز رفتارهای غلط این افراد را به پای دین می‌گذارند، درحالی که این افراد تحصیلات و تخصصشان نسبت به مبانی دین کم است. 

جلسات روضه را انحصاری کرده‌اند

این کارشناس ارشد فقه حقوق و مبانی اسلامی با بیان اینکه برخی از این مجلس‌گردان‌ها جلساتی را که در برخی مناطق جغرافیایی برگزار می‌شود، منحصر به خود می‌دانند، تصریح کرد: برخی از این افراد برای جلسات اهل بیت حق آب و گل برای خود قائل می‌شوند و اجازه ورود به هیچ مبلغ دیگری را در این مجالس نمی‌دهند و از آنجا که در تمام مناسبات‌ها و جلسات مذهبی حضور دارند و وقت‌شان پر است، ضرورتی‌ برای حضور در کلاس و آموزش بیشتر نمی‌بینند.

فرامرزی خاطرنشان کرد: وقتی از بانیان این مجالس خواسته می‌شود تا از افراد دیگری برای حضور در این مجالس استفاده کنند، معتقدند اخلاقا درست نیست و این خانم ناراحت می‌شود و گله می‌کند. 

او تاکید کرد: باید مبلغان از سوی سازمان تبلیغات سازماندهی شده و سپس به صاحبان این مجالس نیز ابلاغ شود، برای سخنران و مداح باید به این سازمان مراجعه کنند، این کار  باعث می‌شود تا این افراد که به نوعی به صورت آزاد عمل می‌کنند، جایگاه خود را متزلزل ببینند و این حرفه از صورت انحصاری در بیاید.

برخی خود را "نَظَر کرده" معرفی می‌کنند

این مبلغه با اشاره به راه‌های جذب مخاطب توسط این خانم‌جلسه‌ای‌ها یادآور شد: یکی از راهکارهای جذب مخاطب این است که برخی از آنها در جلسات‌شان نقل می‌کنند که یکی از مستعمین خواب مرا دیده و حاجت گرفته است، بقیه هم مشتاق می‌شوند که برای این خانم نذر کنند و بعضا هم برحسب اتفاق حوائج‌شان برآورده می‌شود و همین امر تبدیل به حجت می‌شود برای دیگران که این فرد مجلس‌گردان نَظَر کرده است و این ماجرا تداوم خواهد داشت. 

فرامرزی با بیان اینکه برخی برنامه‌های سازمان تبلیغات ضمانت اجرایی ندارد، گفت: با وجود اینکه در واحد فرهنگی سازمان تبلیغات جذب مبلغات صورت می‌گیرد و آموزش‌های لازم به این افراد ارائه می‌شود، اما اعزام مبلغ و معرفی مبلغات تحصیل‌کرده بسیار ضعیف است.

می توان از اعتبار اسم سازمان تبلیغات برای سامان‌دهی مبلغات استفاده کنند، اما این کار انجام نمی‌شود.

برخی مریدان خانم جلسه‌ای‌ها بسیار متعصبانه برخورد می کنند و اگر بانی مجلسی از خانم جلسه‌ای محل برای مراسمی دعوت نکند، از او گلایه و طردش می‌کنند.

از سوی دیگر خانم جلسه‌ای‌های محلی و سنتی اگرچه ممکن است؛ مبالغ کمی را دریافت کنند، اما در برخی موارد برای دعا در حق مستمعانشان و رفع حاجات آنها مبلغی را دریافت کرده و یا اینکه در فصل بهار و تابستان با برپایی اردوهای گردشگری مذهبی مبالغی را دریافت می‌کنند.

بانی به دلیل عدم حضورم، یکسال مجلس روضه برگزار نکرد

حاج خانم عسکری یکی از مبلغانی است که سالهاست به صورت سنتی در منطقه غرب تهران مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه زیر نظر موسسه مکتب‌الزهرا سالهاست که فعالیت می‌کند، گفت: شنیدم بعضی از مبلغان با تعریف خواب هایی از مستمعانشان برای خود دم و دستگاه ایجاد کرده و مریدانی دارند اگرچه ممکن است فردی رویای صادقه‌ای درباره شخصی ببیند اما بیان آن درست نیست و من این موضوع را تایید نمی‌کنم. 

این مبلغه با بیان اینکه برخی بانیان بعد از مدتی خانم جلسه‌ای خود را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: به عقیده من اگر گاهی اوقات بانی قصد دارد، سخنران خود را تغییر دهد، اصلا اشکالی ندارد، چراکه دوست دارد فردی را بیاورد که نوع دیگری سخن بگوید و برای مستمع متنوع باشد، اما گاهی اوقات میزبان تمایل دارد از یک سخنران استفاده کند. من 6 سال است که برای سخنرانی در مجلسی می‌روم و هر چقدر هم که می‌گویم راه دور است، اما باز هم اصرار دارند که من آنجا بروم، حتی یکسال هم نرفتم و بانی مجلس جلسه روضه را برگزار نکرده بود. 

حاج خانم عسکری درباره مبلغ پاکت مبلغان نیز گفت: من به عشق اهل بیت می‌روم و برایم اهمیت ندارد، قیمت مبلغ درون پاکت چقدر است، البته این موضوع هم بستگی به میزبان جلسه دارد برخی میزبانان من برایم تا 150 هزار تومان هم گذاشته‌اند، اما برخی از دوستان برای برخی مجالس در مناطق دور و بالای شهر می‌روند و متاسفانه بانی جلسه 20 هزار تومان در پاکت برایش بیشتر نمی‌گذارند، در حالی که این مبلغ کرایه آژانس او هم نمی شود و وقتی به بانی مجلس اعتراض می‌شود، می‌گوید صدایش خوب نبود.

بوسیدن دست خانم‌جلسه در شان مراسم اهل بیت نیست

حاج خانم عسکری با اشاره به اینکه برخی مبلغان مریدان زیادی در محله دارند، تصریح کرد: در محلات بومی‌‌نشین بیشتر از مبلغات سنتی استفاده می‌شود، در این مناطق نیز خانم‌های جلسه‌ای مریدان زیادی دارند که بسیار معتصبانه برخورد می کنند و رفتارهایی مانند بوسیدن دست خانم جلسه را انجام می‌دهند که در شان جلسات اهل بیت نیست.

 گاهی اوقات هم برای گرفتن حاجت مبلغی نذر خانم جلسه‌ای می‌کنند تا او برایشان دعا کند.

او درباره شرایط کاری مبلغه‌ها نیز گفت: افرادی که زیر نظر خانه مداحان یا سازمان تبلیغات هستند، می‌توانند از کلاس‌های آموزشی آنجا استفاده کنند و در مورد بیمه آنها نیز باید بگویم برخی موسسات مداحان و مبلغان خود را بیمه می‌کنند و من نیز زیر نظر موسسه مکتب‌الزهرا هستم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.