رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاههای آذربایجان غربی گفت: مبانی و اصول اخلاقی در ساختار فکری حضرت امام (ره)  برخاسته از نظام اخلاقی اسلام بوده و از طریق تاثیرگذاری در گرایشات انسان درآیین شهروندی  تاثیر می گذارد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی حجت الاسلام اسم حسینی در سومین دوره همایش ملی تبیین حقوق شهروندی که روز گذشته  به همت جهاد دانشگاهی در ارومیه برگزار شد اظهار کرد: مبانی اخلاقی امام خمینی (ره) نقش بسیار اساسی در تنظیم و تحکیم و اجرای حقوق شهروندی دارد.

وی اظهار کرد: اخلاق الهی، با هدف رسیدن به «قرب الهی» حضور مسولانه و متعهدانه شهروندان در نظام اسلامی را در پی دارد  بطوریکه تاثیر بسزایی در زندگی عمومی و سیاسی واجتماعی افراد و گروههای احتماعی می گذارد.

وی ادامه داد: اخلاق الهی، ق ابلیتهای مربوط به نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر ولایت فقیه را در زمینه توسعه سیاسی، عقلانیت، قانون مندی، انعطاف پذیری و تشخیص شرایط و حقوق فردی و جمعی و مفاسد و مصالح را افزایش و در نهایت موجب رشد فضایل، تعالی، پیشرفت و پویایی جامعه اسلامی می گردد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاههای آذربایجان غربی گفت: اخلاق اسلامی نقش بسزائی در تعیین و نوع روابط حاکم بر دولت و ملت و احسـاس مسئولیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی آحـاد شهروندان، مشارکت و رقابت سیاسی، تامین آزادی و رعایت حقوق اجتماعی بین زمامداران وآحاد مردم، نهادها، رسانه ها، احزاب، گروه ها، مطبوعات و مراکز آموزشی در نظام شهروندی نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر ولایت فقیه داشته و تعالی، سعادت دنیا و آخـرت و قـرب الهی را در بر دارد.

حجت الاسلام اسم حسینی با اشاره به اینکه نگاه امام به حوزه توسعه نظام سیاسی و اجتماعی در بستر اندیشه دینی مبتنی بر مشرب فکری صدرائی است و تحول گرائی و تعالی را فراتر از اخلاق فردی و نظری می داند افزود: وضع و رعایت حقوق و قوانین و هنجارهای اجتماعی در نظام شهروندی از سوی شهروندان اعم از حاکمیت و آحاد مردم و روابط حاکم بر سازمان ها و ارگان ها مبتنی بر یک نگاه جامع به دین مبین اسلام بوده و با حضور متعهدانه و مسؤلانه در راستای رسیدن به قرب الهی خود را به نمایش می گذارد که ضمانت اجراء آن در تأمین آزادی های اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی به استناد و آموزه های دینی و معرفت شناسی دین مبتنی بر فهم و انجام تکالیف الهی در قالب شریعت و اصول اخلاق اسلامی است.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاههای آذربایجان غربی گفت:حضرت امام ، ضرورت وجودی اخلاق سیاسی، حقوق، توسعه و تعالی را صرفاً برخاسته از ضرورت های اجتماعی و خواسته های نوع بشر نمی داند بلکه اراده و شایستگی و حقوق منزلت افراد و در سطح کلان، جامعه را در طول اراده خدا دانسته و آن را با انجام تکالیف الهی می آمیزد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.