به گزارش ایرنا، با اختصاص مجتمع فرهنگی هنری مهر به تئاتر چهارمحال و بختیاری و تبدیل این مجموعه به تماشاخانه نمایش شهرکرد ،اکنون این استان نیز در کنار چهار استان تهران، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و بوشهر به یکی از استانها مهم در اجرای هفتگی نمایش تبدیل شده است.
پیش از این تنها در این 4 استان به صورت هفتگی هنر تئاتر اجرای عمومی داشت که با اجرای عموم هفتگی از ابتدای مهرماه امسال چهارمحال و بختیاری نیز به رتبه های برتری کشور در اجرای عمومی دست یافته است.
سالهای گذشته تئاتر چهارمحال و بختیاری تنها به جشنواره های استانی یا در نهایت به جشنواره منطقه ای ختم می شد و خبری از اجرای عمومی نبود که اکنون این رخداد فرهنگی هنری در شهرکرد به یک رویداد تبدیل شده است.
علاوه بر اجرای عموم که یکی از زیرساخت های مهم بخش فرهنگی و هنری محسوب می شود اما تئاتر یک بعلاوه دو به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور دهکردی به بخش اصلی جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافت و حتی نامزد دریافت سه جایزه در بخش های مختلف شد.
برگزاری بخش استانی جشنواره تئاتر بین المللی فجر هر چند با انتقاداتی نسبت به کیفیت کارها همراه بود اما یکی از اتفاقات مهم تئاتری در این سالها بوده است.
انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری امسال با یک برنامه مدون توانست نقش مهمی در اثربخشی تئاتر استان پس از سالها ایفاد کند و ایجاد کانون منتقدان تئاتر استان یکی دیگر از گامهای اصلی این هنر در استان بود.
در پاییز و زمستان امسال حدود 8 اثر از هنرمندان چهارمحال و بختیاری به اجرای عمومی رفت که یک رکورد برای استان محسوب می شود و این روند در سالهای آتی می تواند این استان را به اندازه مشهد در جذب مخاطب عام تئاتر مطرح کند.
سید اکبر دانیالی از تئاترهای با سابقه چهارمحال و بختیاری امسال با نمایش 'یک حکایت از چندین حکایت کدخدا' ، حسن مجیدی با نمایش' پشت کلانتری کوچه اول کنار تیر چراغ برق' ، ثریا امینیان دهکردی با نمایش ' یکی باید بخوونه تا هیچکی خواب نمونه' ، ملیحه سلیمانی با نمایش 'مونس ' و 'آن سوی دریا'،
علیرضا کوشک جلالی با نمایش ' رابینسون و کرووز' ، مریم مرادیان فارسانی با 'دالو مروارید و مهدی جعفری با نمایش ' کاردین' ، امیر بهارو اکبرپور با نمایش ' یک به علاوه دو ' و کاظم حیدری با نمایش ' یک افغانی مرده است' چراغ اجرای عمومی در این استان را روشن نگهداشتند.
علاوه بر این ،امسال جشنواره تئاتر تک نفره برای نخستین بار از سوی بخش خصوصی به عنوان (ژانر)گونه ای شناخته شده از هنر نمایش های 'مونولوگ' از سوی اموزشگاه تئاتر آرام به دبیر رضا ولی پور دهکردی از با سابقه های این هنر در شهرکرد اجرا شد.
علاوه بر شهرکرد هنر نمایش در شهرهای بروجن و فارسان نیز امسال رونق خاصی داشت و اجراهای عمومی شکل تازه ای از این هنر را در شهرستان ها رقم زد و حالا شهرستانهای 9 گانه استان باید به دنبال ایجاد زمینه سازی برای تئاتر عمومی و اجراهای همگامی باشد.
بیشتر مضامین این تئاتر ها به اثرات جنگ تحمیلی، دفاع مقدس، فرهنگ بومی و منطقه ای بوده است که در قالب هنر تئاتر به مخاطب ارائه شد.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان چهار محال و بختیاری می گوید: با آغاز به کار تماشاخانه مهر انجمن هنرهای نمایشی استان در شهرکرد اجرا های عموم رونق گرفت.
فرشید بزرگ نیا در گفت وگو با ایرنا افزود: تولید و اجراهای عموم به طور مستمر و ساماندهی گروه‌ها و حمایت از گروه‌های تئاتر از جمله الویت های انجمن هنرهای نمایشی استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز درخصوص فعالیت‌های تئاتری استان در سال جاری گفت: امسال تئاتر استان نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است زیرا اجرا‌های عموم رونق گرفت که استقبال پرشور مردم‌ و هنرمندان از این نمایش‌ها مواجه شد.
جواد کارگران در گفت وگو با ایرنا افزود: امسال جشنواره استانی فجر برای نخستین بار به میزبانی شهرکرد برگزار شد‌ و امسال فعال‌ترین سال تئاتر در استان چهارمحال و بختیاری بود که برگزاری این جشنواره‌ها نیز انگیزه را در افراد هنرمند استان افزایش داد.
وی گفت: اثر یک بعلاوه دو به کارگردانی امیر بهاور اکبرپور به جشنواره تئاتر فجر تهران راه‌ پیدا کرد و اثر بادبان و دربا را باد برده است به کارگردانی مشترک مصطفی محمدی و هوشنگ عزیز پور به جشنواره فجر استانی راه یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارتقای سطح کیفی فعالیتهای تئاتر در استان، تصریح کرد: تا پایان سال نیز اجراهای دیگری توسط هنرمندان تئاتر استان برگزار خواهد شد.
وی در پایان برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تشکیل کانون منتقدین، اجراهای عمومی و برگزاری جشنواره ها را از جمله اقدامات انجمن هنرهای نمایشی استان در حوزه تئاتر برشمرد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری اکنون بیش از 200 هنرمند در رشته تئاتر دارد که به صورت حرفه ای در این هنر مشغول فعالیت هستند.
گزارش از محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.