گزارش جی پلاس/ با تکیه بر فناوری سلول های خورشیدی؛

لباس هوشمند ی که گوشی را شارژ و سلامت بدن را کنترل می کند!

پارچه‌های هوشمندی که در حال حاضر در دسترس هستند، برای لباس‌هایی طراحی شده‌اند که پوشیدن آنها خیلی راحت نیست. یک فرآیند جدید برای تولید پارچه ابداع شده که نسخه اصلاح شده‌ای از فرآیند الکتروریسی سنتی است و می‌تواند رسانای حرارتی باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ چند دهه قبل، عصر ظهور گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و خانه‌های هوشمند بود. در حال حاضر، محققان به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند پوشاک هوشمند طراحی و تولید کنند. برای این منظور، آنها به پارچه‌ای هوشمند نیاز دارند که بتواند رسانای الکتریسیته باشد اما چنین الیافی به درستی هوا را از خود عبور نمی‌دهند و سخت هستند، اغلب افراد داخل آنها احساس راحتی نمی‌کنند و برای استفاده روزانه مناسب نیستند.
گروهی از محققان بین‌المللی راهی برای تولید الیاف رسانا پیدا کرده‌اند که می‌توان از آن در تولید پوشاک استفاده کرد. آنها در این روش، موفق به تولید موادی بی‌بافت شده‌اند که بدون ایجاد ناراحتی هنگام پوشش، رسانای جریان الکتریسیته نیز هست.
برخلاف روش‌هایی که برای تولید بیشتر پارچه‌های هوشمند استفاده می‌شود، محققان سیم‌های فلزی را بعد از تولید داخل بافت پارچه وارد نمی‌کنند. در عوض، آنها از فرآیند تغییریافته‌ای از الکتروریسی استفاده کردند.
سال‌ها از این فرآیند در تولید الیافت بی‌بافت در ترکیب با پارچه‌های پلیمری الکتروریسی شده به همراه سیم‌های نقره‌ای کوچک داخل مایع استفاده می‌شد. محققان، سپس این ترکیب را به منظور تولید پارچه هوشمند تصفیه، خشک کردند و حرارت برای مدتی کوتاه دادند.
موادی که محققان تولید کرده‌اند کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال، در تکه‌ای از لباس می‌توان سلول‌های خورشیدی به کار برد که نور خورشید را به حرارت و گرما تبدیل کند و از این طریق، لباس را در روزهای سرد، گرم کند.
حسگرهایی که می‌توان در این لباس‌های هوشمند تعبیه کرد قادرند سلامت افراد را ارزیابی و کنترل کند. یک جفت شلوار هوشمند می‌تواند گوشی هوشمندی را که داخل جیب شلوار قرار می‌گیرد، شارژ کند.
قابلیت‌های این پارچه هوشمند به لباس محدود نمی‌شود. از این مواد می‌توان در پوشش صندلی هواپیما یا خودرو استفاده کرد. در این نمونه‌ها، مسافران قادرند وسایل الکترونیک خود را بدون بلند از صندلی خود شارژ کنند.

دیدگاه تان را بنویسید