هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران: اخبار منتشرشده درباره وی در باور نمی گنجد و انتظار می رود مسئولان امر در این باره پاسخگو باشند و به افکار عمومی توضیح دهند.

انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن علوم سیاسی ایران روز گذشته با صدور اطلاعیه های جداگانه ضمن اعلام خبر درگذشت سید کاووس سید امامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) این واقعه را تسلیت گفتند. 

به گزارش جماران، درپی درگذشت این مدرس دانشگاه و عضو کمیته روابط بین الملل و گروه جامعه شناسی دین، انجمن جامعه شناسی ایران اطلاعیه ای صادر کرد. در اطلاعیه این انجمن آمده است:

خبر درگذشت استاد فرهیخته و گرانقدر دکتر کاووس سیدامانی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)،  همه دوستان، همکاران و دانشجویان این فرزانه بزرگوار را در بهت و حیرت و اندوه عمیق فروبرده است و اجتماع علمی علوم سیاسی و جامعه شناسی و فعالان محیط زیست را داغدار و ماتم زده کرده است. 

شادروان سیدامامی از کنشگران فعال انجمن جامعه شناسی ایران، عضو کمیته روابط بین الملل و گروه جامعه شناسی دین بود و به شهادت همه کسانی که با این بزرگمرد سروکار داشته اند، علاوه بر دانش عمیق، اخلاقی نیکو و آرامشی مثال زدنی داشت. به همین دلیل، اخبار منتشرشده درباره وی در باور نمی گنجد و انتظار می رود مسئولان امر درباره این ضایعه دردناک پاسخگو باشند و به افکار عمومی توضیح دهند. 

این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم سیدامامی، اجتماع علمی علوم سیاسی و جامعه شناسی  و فعالان محیط زیست عمیقا تسلیت می گوییم و برای این روح بزرگ آرامش و مغفرت و برای خانواده و دوستان و همکارانش شکیبایی مسئلت داریم.

کاووس سیدامامی

هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران

همچنین هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران نیز در اطلاعیه ای درگذشت عضو این انجمن را تسلیت گفت.

به گزارش جماران، در این اطلاعیه آمده است:

جامعه علوم سیاسی ایران در غم از دست دادن یکی از  اعضای برجسته و ارجمند خود داغدار است. دکتر سید کاووس سیدامامی، استاد نام آشنا و معتبر دانشگاه امام صادق (ع)، نه فقط دانشمندی کم نظیر و پژوهشگری کوشا در علم سیاست، که انسانی شریف و اخلاق گرا بود و رشد متوازن در ابعاد مختلف، از وی شخصیتی منحصر بفرد و کم نظیر ساخته بود. ایشان همواره مشارکتی فعال در فعالیت های علمی و پژوهشی انجمن علوم سیاسی ایران داشت و از حامیان مشفق انجمن بود. هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران این ضایعه دردناک را به خانواده داغدار آن مرحوم و تمامی اعضای خانواده بزرگ علوم سیاسی ایران تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم آرامش و آمرزش مسئلت دارد.

همچنین محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در حساب توئیتری خود نوشت:

از صبح که در جریان خبر ناگوار درگذشت دکتر سید امامی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق (ع) در زندان اوین قرار گرفتم،  علت را از مسئولان ذیربط جویا شدم؛ بعضی  پاسخ نمی‌دهند بعضی هم گفتند پیگیری کردیم اطلاعی بدست نیاوردیم!

وی در پست دیگری نوشت: آقای دادستان! لطفا درباره علت مرگ یکی از متهمان هم توضیح بدهید.

شمخانی : از جزئیات بازداشت ها خبری ندارم

علی شمخانی (دبیر شورای امنیت ملی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا و در پاسخ به این سوال که به راستی راه‌های برون‌رفت از مشکلات کشور آنهم ٤ دهه پس از انقلاب اسلامی چیست، بیان داشت: راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی به‌کارگیری جوانان است نه بزرگان. به نظر می‌رسد ما الگوی درستی برای این کار داریم. ما بر مشکلات جنگ و مسایل امنیتی غلبه کرده‌ایم در این فضا آیا حل مسائل اقتصادی سخت‌تر از مشکلات امنیتی و یا جنگ است؟

شمخانی افزود: باید تلاش مجاهدانه‌ای که در جنگ داشتیم را الگو قرار دهیم و به آن ادامه دهیم. ما در جنگ متعهد بودیم. باید اختلافات را کنار بگذاریم. ما در جنگ ساده و با مردم بودیم. باید این مساله را با نزدیکی به مردم به عنوان یک تجربه موفق تکرار کنیم.

وی در واکنش به بازداشت چند نفر از فعالان محیط زیست نیز بیان داشت: گویا این بازداشت‌ها در شب گذشته اتفاق افتاده است و هنوز اطلاع دقیقی از آن ندارم.

دبیر شورای امنیت ملی گفت: در پشت فعالیت‌های مأموران تخصصی برخی از Ngo‌ها در حوزه‌هایی مانند بهزیستی، زنان، محیط زیست و آب؛ هاله‌ای از ابهام در ارتباطات وجود دارد که در حال بررسی است.

 

دولت آبادی: فردی که خودکشی کرد اعتراف‌هایی علیه خود داشت

 

دادستان تهران،  در پاسخ به این سوال که آیا فرد بازداشتی که فعال محیط زیست بوده در زندان خودکشی کرده است و آیا ارتباطی با پرونده دستگیری جاسوسان دارد یا خیر؟ گفت: این فرد یکی از همان متهمان بوده است و با توجه به اینکه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته متاسفانه در زندان دست به خودکشی زده است.

 

به گزارش جماران، در بخش معرفی اعضای هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) وی این گونه معرفی شده است:

 «دکتر کاووس سید امامی                                                                   

سمت: عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)

مدرک تحصیلی: دکتری جامعه شناسی

کاووس سیدامامی

 

تحصیلات


 دکترای جامعه شناسی از دانشگاه اُرگان در آمریکا                            1370

فوق لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه اُرگان در آمریکا                     1367

فوق لیسانس امور بین المللی از دانشگاه اوهایو در آمریکا                  1355

لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه اوهایو در آمریکا                          1354

 

سوابق استخدامی و همکاری با مؤسسات آموزشی و پژوهشی

 

آثار

کتاب‌ها

• روش‌های مصاحبه برای پژوهش‌های سیاسی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، 1394.

• انفاق و کمک‌های بین‌المللی: رفتارهای حمایت‌گرانه در سیاست خارجی (گردآورنده)، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1391.انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1394.

• اخلاق و محیط‌زیست: رهیافتی اسلامی (گردآورنده)، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1389.

• پژوهش درعلوم سیاسی: رویکردهای اثبات‌گرا، تفسیری، و انتقادی (تألیف) تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی و انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ اول 1386، چاپ دوم 1387، چاپ سوم 1391.

• تحقیق در رسانه های جمعی ( ترجمه ) ، تهران : سروش ، 1384 .

• اسلام در اروپا : سیاست های دین و امت، (ترجمه)، تهران : انتشارات باز ، 1380 .

• عصرتبلیغات، (ترجمه)، تهران: انتشارات سروش، چاپ اول 1379، چاپ دوم 1380، چاپ سوم 1383 ، چاپ چهارم 1384، چاپ پنجم 1387، چاپ ششم 1389، چاپ هفتم 1390، چاپ هشتم 1394.

• دیدگاه هایی درباره دگرگونی اجتماعی، (ترجمه)، مرکز نشر دانشگاهی ، 1373 .

• دانشنامه بین‌المللی ارتباطات (جلد اول)، به ویراستاری ولفگانگ دنزباخ، (ترجمه مشترک)، ویراستاران ترجمه فارسی: حسن بشیر و مسعود کوثری، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1390.

مقاله‌ها

• "سیاست‌گذاری تنوع قومی در جمهوری اسلامی ایران: چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌های پیشنهادی،" مشترک با حمید هوشنگی، فصلنامه مطالعات ملی، سال 17، ش 2 (تابستان 1395).

• "دلایل مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری: مطالعه موردی انتخابات شهر خوی،" مشترک با رامین مددلو، جستارهای سیاسی معاصر، سال 6، ش 3 (پاییز 1394).

 

• "Relevance of Philosophy to Democracy: Comments on Intellectual Debates on Democracy in Iran," Islamic Perspective, Vol. 12 (Winter 2014)

• "شناسایی آینده‌های ممکن پیش روی اسلام‌گرایی با استفاده از روش تحلیل ریخت‌شناسی،" مشترک با ایمان رکوعی، رهیافت انقلاب اسلامی، سال 8، ش 26 (بهار 1393).

• "جنبش‌های ضدسیستمی والرستین: امیدی برای یک آینده‌ی بهتر؟" در انجمن جامعه‌شناسی ایران، ایمانوئل والرشتاین: علوم اجتماعی و بحران ساختاری نظام جهانی. (اسفند 1392).

• "گوناگونی فرهنگی و ضرورت پاسداری از آن،" مطالعات فرهنگ- ارتباطات. سال 13، ش مسلسل 52 (زمستان 1391).

• "نقش فرهنگ اعتماد و عملکرد نهادهای سیاسی در ایجاد اعتماد سیاسی: بررسی پیمایشی دانشجویان دانشگاه‌های تهران،" مشترک با رضا منتظری مقدم، پژوهشنامه علوم سیاسی،     سال 7، ش 4 (پاییز 1391).

• "هویت ایرانی در گفتار جوانان،" مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره دوازدهم، ش 1 و 2 (بهار و تابستان 1390).

• "زمینه‌های رشد اسلام‌هراسی ساختمند در بریتانیا،" مشترک با سیدمحمد مهدی حسینی فائق، دانش سیاسی، سال 7، ش 2 (پاییز و زمستان 1390).

• "جامعه‌شناسی دین،" در اصغر افتخاری (تدوین)، سیاست، دین، فرهنگ. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 1389.

• "جای خالی پژوهش‌های تجربی در ایران." پژوهشنامه علوم سیاسی. سال 5، ش 2 (بهار 1389).

• "جوانان و مشارکت در انتخابات" در کتاب جوانان و توسعه: درآمدی بر نسبت جوانان و توسعه پایدار (مجموعه مقالات). تهران: سازمان ملی جوانان و مرکز تحقیقات میان‌رشته‌ای علوم انسانی و اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)، 1388.

• "کشورهای چند ملیتی اتحادیه اروپا و سیاست چندفرهنگ‌گرایی" در کتاب اتحادیه اروپا :هویت، امنیت و سیاست (مجموعه مقالات). به اهتمام سید عبدالعلی قوام و داوود کیانی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1389.

• "عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس: مطالعه موردی شهر تهران" (مشترک با دکتر عبدالمطلب عبداله).   پژوهشنامه علوم سیاسی. سال 4، ش 4 (پاییز 1388).

• "تلویزیون و انتخابات ریاست جمهوری در ایران." پژوهش‌های ارتباطی،" سال 16، ش 1 (پیاپی 57) (بهار 1388).

•  “Youth, Politics, and Media Habits in Iran”                   

در کتاب      Mehdi Semati (ed.)Media, Culture, and Society in Iran: Living with Globalization and the Islamic State, London and New York: Routledge,  2008. 

• "انقلاب اسلامی ایران، تحول در ارزش‌های سیاسی و کارآمدی مفهوم فرهنگ سیاسی در جامعه‌شناسی سیاسی ایران." در کتاب گفتارهایی درباره انقلاب اسلامی ایران، به کوشش دکتر جلال درخشه، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، 1387.

• "پارادوکس‌های آموزش روش‌شناسی در علم سیاست." دانش سیاسی. سال 4، ش 1 (بهار و تابستان 1387).

• "ادراک گروه‌های قومی از تصاویر رسانه ای خود." تحقیقات فرهنگی. سال 1 ، ش 4 (زمستان 1387).

ی "هویت‌های قومی از کجا بر می‌خیزند: مروری بر نظریه‌های اصلی،" خط اول. سال 2، شماره 7 (زمستان 1387).

• "مشارکت سیاسی دانشجویان: ارزیابی برخی از پیش‌بینی‌کننده‌های مشارکت سیاسی." پژوهشنامه علوم سیاسی. سال 2، ش 6 (بهار 1386). 

• "قومیت از منظر سیاستهای هویت،" دانش سیاسی، سال دوم، شماره دوم، (بهار و تابستان 1385 ).

• "جهانی شدن پنتکاستالیسم و پیامدهای سیاسی آن." اطلاعات سیاسی-اقتصادی، سال 20، شماره 7 و 8 (فروردین و اردیبهشت 1385) .

• "گوناگونی روش‌شناختی در علوم اجتماعی و ضرورت عنایت به آن در طراحی و ارزیابی پروژه‌های پژوهشی،" اطلاعات سیاسی-اقتصادی، سال 20 ، شماره 5 و6 (بهمن و اسفند 1384) .

• "سهم دانشگاه در دگرگونی جامعه،" فرهنگ عمومی، شماره 42 ، سال 1384 .

• " کارگردانان دولت بوش چه گونه می‌اندیشند " ،  دانش سیاسی، جلد1 ، شماره 1، (بهار و تابستان 1384 ) .

• " یکپارچگی ملی و رشد هویت های قومی" ، فصلنامه مطالعات راهبردی، جلد 1 ، شماره 1 ( بهار 1377 ) .

• " ملی گرایی قومی: در جست وجوی درک بیشتر" ، فصلنامه مطالعات خاورمیانه، جلد4 ، شماره 2 و 3 ( تابستان و پاییز 1376 ) .

• " نگاهی به جامعه شناسی دین " ، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، جلد1 ، شماره 4 ، (تابستان 1376 ) . 

• " فرهنگ و یکپارچگی جوامع ملی" سیاست خارجی، جلد 8 ، شماره 4 ، ( زمستان 1374 ) .

• " روش های تاریخی_تطبیقی در آثار اسکاچپل و تیلی " ، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) ، جلد 1 ، شماره 1 ، ( پاییز 1374 ) .

 

طرح های پژوهشی

• "نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره آلودگی هوا،" معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق‌(ع)، تیر 1390.

• "مهمترین موضوعات انتخاباتی و ویژگی‌های مطلوب کاندیداها در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دید شهروندان تهرانی،" برای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، فروردین 1388.

• "نظرسنجی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در میان دانشجویان دانشگاه های تهران." برای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، اسفند 1386.

• "قومیت و هویت در دانشگاه: پیماش دانشجویان کرد و آذری دانشگاه های تهران." برای معاونت پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، 1386.

• "ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتار سیاسی جوانان."  برای سازمان ملی جوانان  .1386

• "سنجش اشکال وسطوح مشارکت سیاسی جوانان" برای سازمان ملی جوانان، بهار1384 .

• " نحوه استفاده دانشجویان از رسانه های جمعی برای دریافت اخبارسیاسی " برای سازمان ملی جوانان ، تابستان 1384 .

• پژوهش گروهی پروژه مشترک سازمان محیط زیست، بانک جهانی و دفتر عمران ملل متحد 1372 با عنوان:

.Sustainable Development Education and Public Awareness

 

سایر موارد

• "The Lion and the Gazelle," (book review) Iranian Studies 35, 4 (Fall 2002).

• مقاله برآمده از مصاحبه " نقش ادبیات در شکل گیری هویت ملی " در کتاب گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران . تهران : مؤسسه مطالعات ملی ، پاییز 1383 .

• مقاله برآمده از مصاحبه " خشونت و هویت سازی " در کالبدشکافی خشونت . به اهتمام مسعود سفیری، تهران: نشرنی ، 1379 .

‌ "قرارداد طبیعی و توسعه در قرن بیست و یکم،" (ترجمه) از ژروم بنده در کتاب آینده ارزش‌ها، به کوشش دکتر محمدرضا احمدی طباطبایی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1390.

• "آینده‌ی تنوع زیستی،" (ترجمه) از توماس اُدیامبو در کتاب آینده ارزش‌ها، به کوشش دکتر محمدرضا احمدی طباطبایی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1390.

• "محیط زیست و توسعه در گذار به دهه‌ی 2020،" (ترجمه) از مصطفی تولبا در کتاب آینده ارزش‌ها، به کوشش دکتر محمدرضا احمدی طباطبایی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1390.

• "در دفاع از یک قرارداد فرهنگی،" (ترجمه) از آلن تورن در کتاب آینده ارزش‌ها، به کوشش دکتر محمدرضا احمدی طباطبایی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1390.

• ""آینده‌ی تکثرگرایی فرهنگی چیست؟" (ترجمه) از هله بژی در کتاب آینده ارزش‌ها، به کوشش دکتر محمدرضا احمدی طباطبایی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1390.

• "فرهنگ در قرن بیست و یکم: مشابه‌سازی یا دورگه سازی؟" (ترجمه)  از ادواردو پورته‌یا   در کتاب آینده ارزش‌ها، به کوشش دکتر محمدرضا احمدی طباطبایی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، 1390.

• معرفی کتاب "اسلام جهانی شده: جست و جو برای یک امت نو." رهیافت انقلاب اسلامی (خط اول)، سال 3، ش 11 (زمستان 1388).

• طراحی، مشاوره، و مشارکت دراجرای پروژه های تحقیقاتی مؤسسه بازارپژوهی بازارنگر از سال  1374.

عضویت در انجمن های تخصصی

انجمن جامعه شناسی ایران

انجمن علوم سیاسی ایران

انجمن ایرانی روابط بین‌الملل

انجمن مطالعات جهان

انجمن جامعه‌شناسی سیاسی»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.