گزارش جی پلاس؛

از جایگاه بی رقیب ریاست تا تنور داغ رقابت دبیرکلی/ جدال 30 کاندیدا در انتخابات کمیته ملی المپیک

انتخابات کمیته ملی المپیک کمتر از ده روز دیگر در حالی برگزار می شود که با پایان ثبت نام نامزدها و بررسی فضای موجود، تکلیف برخی پست ها از همین حالا مشخص است. با این حال باید دید در روز انتخاباتی که نیمی از اعضای مجمع آن در پست های مختلف نامزد شده اند، چه اتفاقاتی خواهد افتاد و چه کسانی در راس این کمیته قرار خواهند گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ثبت نام نامزدهای انتخابات کمیته ملی المپیک در حالی به پایان رسید که در نهایت سی نفر از اعضای مجمع عمومی این کمیته (حدود پنجاه درصد) کاندیدا شدند. با این حال با وجود تمام شلوغی ها و تکثر اسامی، نام هایی که در بین ثبت نام کننده ها دیده نمی شود، بیشتر جلب توجه می کند.

  • هاشمی برای دبیرکلی هم شانسی نداشت

مهمتر از همه کیومرث هاشمی - رئیس کنونی این کمیته بود که حرف و حدیث های زیادی درباره حضورش در رقابت دبیرکلی به گوش می رسید و نزدیک به واقعیت هم شده بود اما در نهایت اتفاق نیافتاد. هاشمی که با آمدن صالحی امیری عملا از رقابت ریاست خارج شده بود، گفته می شد یکی از شانس های دبیرکلی است اما گویا این شانس را برای خودش قائل نبود و نیامد.

  • نامناسب بودن فضا برای آمدن خادم و پولادگر

از دیگر نیامدن های مهم و جالب توجه در انتخابات کمیته، ثبت نام نکردن محمد پولادگر و رسول خادم برای هیئت اجرایی بود. دونفری که در دوره گذشته هم عضو این هیئت بودند و به نظر نمی رسید حداقل یکی از آنها (خادم) برای رای آوردن مشکلی داشته باشد. با این حال این طور که شنیده می شود، هر دویشان فضا را برای آمدن مساعد ندیده اند و عطای حضور در کمیته را به لقایش بخشیده اند. فضایی که بخشی از آن به رقابت بی هیجان و سرد برای ریاست و تلاش های بسیار زیاد و بیش از حد شور شده برای رقابت دبیرکلی بر می گردد که البته به طور قطع به بخش های دیگر هم سرایت کرده و کاری کرد که دو عضو اصلی هیئت اجرایی در دوره گذشته برای ثبت نام هم به سئول نروند!

  • دگرگونی هیئت اجرایی

در دوره اخیر کمیته ملی المپیک، به غیر از پولادگر و خادم، محمود مشحون، علی کفاشیان، فضل الله باقرزاده و محمد علیپور شش عضو هیئت اجرایی بودند. شش عضوی که چهار نفر از آنها دیگر اصلا ثبت نام نکردند. از میان این چهار نفر تنها مشحون در انتخابات ثبت نام کرده که آن هم برای نایب رئیسی است. پس همین حالا و پیش از برگزاری انتخابات، بیش از شصت درصد هیئت اجرایی دچار تغییر شده و اگر دو نفر دیگر هم برای حضور دوباره رای لازم را نیاورند، شاهد تغییر صد در صدی در هیئت اجرایی خواهیم بود!

  • چرا صالحی امیری از حالا برنده است؟

به گزارش جی پلاس؛ جواب این سوال حالا که ثبت نام ها به پایان رسیده ساده است و می بینیم که به جزء محمود خسروی وفا اصلا فرد دیگری برای رقابت با او اعلام آمادگی نکرده. چرای اصلی به پیش از ثبت نام ها و حتی زمان اعلام اسامی خبره های ورزشی بر می گردد.

تنها رؤسای فدراسیون ها، کمیته ورزشکاران و خبره های ورزشی حق حضور در انتخابات کمیته را داشتند. همین عامل باعث شده بود تا چهره های شناخته شده ای مانند نصرالله سجادی، سیدمصطفی هاشمی طبا، محمد دادکان و... که نه رئیس فدراسیون بودند و نه ورزشکار، چشم امیدشان به هیئت اجرایی و انتخاب پنج خبره ورزشی بود.

رضا صالحی امیری هم شرایطی شبیه به افرادی نظیر هاشمی طبا داشت. او هم راهی برای حضور در انتخابات نداشت جز اینکه به عنوان خبره ورزشی انتخاب شود؛ با این حال اتفاق جالب این بود که نام او اعلام شد و نام افراد دیگری که بسیار ورزشی تر ( و شاید چالش بر انگیزتر) اعلام نشد. هر چند افراد زیادی هم معتقدند چون راس امور اجرایی کمیته المپیک عملا دبیرکل است و جایگاه ریاست کمیته المپیک عنوانی تشریفاتی اما دارای نفوذ برای جذب اعتبارات و نظارت بر امور است، نیازمند ورود چهره هایی اینچنینی هستیم.

محمود مشحونی هم خبره شد که به علت بازنشستگی تنها می توانست برای نایب رئیسی کاندید شود و میترا نوری که به خزانه داری بسنده کرد و طاهره طاهریان که او هم رفت برای رقابت از قبل مشخص شده اش یعنی نایب رئیسی. در این میان تنها علی کفاشیان بود که ممکن بود اندک میلی برای حضور در پست دبیر کلی داشته باشد و آن هم خطری برای صالحی امیری نبود. در نهایت البته کفاشیان هم در زمره همان هایی قرار گرفت که با مشاهده فضا ترجیح داد کنار بایستد!

البته تنها عاملی که می تواند به یکباره تمام پیش بینی ها را تغییر داده و حداقل گرمای رقابت برای کرسی ریاست را داغ کند، عدم انصراف محتمل محمود خسروی وفا است که مقبولیت بالایی نزد مجمع کمیته داشته و با تجربه ترین مدیر ورزشی کاندیدا شده در این دوره از انتخابات است. او اگرچه برای نایب رئیسی کاندیدا شده اما تاکنون صحبتی بر سر انصراف احتمالی از نامزدی پست ریاست نکرده است!

 

  • تکلیف دبیرکل چرا مشخص نشد؟

به گزارش جی پلاس؛ یکی از علامت سوال های جالب در این انتخابات، زنده ماندن انتخابات دبیرکلی است، چرا؟ همان دست هایی که ریاست را از مدت ها پیش برای صالحی کنار گذاشته نمی توانست تکلیف دبیرکلی را هم مشخص کند؟

پاسخ محکمی نمی توان به این سوال داد اما می توان این گمان را برد که امتیازگیری و امتیازدهی ها اینطور ایجاب کرده که دبیرکلی سهم بخش دیگری از بدنه قدرت حاکم بر ورزش ایران باشد.

از میان افرادی که برای دبیرکلی ثبت نام کرده اند، نام مهدی علی نژاد بیش از همه شنیده می شود. چرایی این موضوع هم به این بر می گردد که او را گزینه نزدیک به وزارت ورزش دانسته و یکی از شانس های اصلی برای دبیرکلی.

با این حال نیامدن کیومرث هاشمی (که خودش چرای بزرگی دارد) و کفاشیان برای انتخابات دبیرکلی کار را برای علی نژاد ساده کرد و نشانه ای بود برای تلاش های دیگر جناح قدرتی که قرار است دبیرکلی را از آن خود کند. آن ها هم این سیاست را در پیش گرفتند که اجازه حضور رقبای اصلی در انتخابات را ندهند و با خیال راحت به مجمع بیایند.

در این میان اما ثبت نام شهنازی - دبیرکل فعلی و علی مرادی هم پیچیدگی های اندکی به ماجرا داده که باید دید چقدر جدی خواهد شد و آیا چالشی برای علی نژاد و حامیانش به وجود خواهد آورد یا خیر.

  • نگاه اعضای مجمع به نماینده وزارت ورزش

در انتخابات اخیر فدراسیون ها، یک دوگانگی جالب دیده شد؛ دو گانگی در رای دادن به نامزد نزدیک به وزارت ورزش. اینکه این نامزد یا به طور کلی با اقبال مواجه شد و یا هیچ رایی در انخابات نیاورد. قطعا برای علی نژاد ماجرا به این شکل صفر و صدی نخواهد شد چون انتخابات کمیته فضای بسیار متفاوتی دارد اما باید دید نگاه غالب مجمع به نماینده وزارت ورزش چگونه است؟ آیا پس از ماه ها رایزنی و لابی، طیف حامی او توانسته اند آرای لازم را جمع کنند و یا اتفاق غیر منتظره ای در انخابات دبیرکلی خواهد افتاد؟!

  • دو ورزشکار در هیئت اجرایی

طبق اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک، یکی از اعضای کمیسیون ورزشکاران به هیئت اجرایی راه پیدا خواهد کرد که به احتمال فراوان رئیس آن یعنی حمید سوریان خواهد بود. از طرف دیگر می بینیم که هادی ساعی برای انتخابات ثبت نام کرده؛ هم برای نایب رئیسی و هم خزانه داری. ساعی شاید برای نایب رئیسی شانس آنچنانی نداشته باشد اما اگر علی نژاد را کنار بگذاریم، رقیب جدی برای گرفتن خزانه داری ندارد. به این ترتیب با انتخاب او، کمیسیون ورزشکاران در هیئت اجرایی دو نماینده خواهد داشت که می تواند کمک امتیاز خوب و بزرگی برایشان به حساب بیاید.

به گزارش جی پلاس؛ انتخابات کمیته ملی المپیک از بحث های اساسنامه قدیم و جدید، بحث انتخاب خبره و در آخر هم ثبت نام ها، با حواشی بسیاری گذر کرده و حالا تنها انتخابات باقی مانده است. انتخاباتی که 25 همین ماه برگزار می شود و مسئولان این کمیته را برای چهار سال آینده انتخاب می کند. چهار سالی که بازی های آسیایی 2018 در اندونزی و همچنین المپیک 2020 توکیو را در خود دارد.

 

** لیست تمام کاندیداهای انتخابات کمیته ملی المپیک:

- ریاست:

رضا صالحی امیری خبره ورزشی

محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی پارا المپیک

- کاندیدای دبیرکلی:

علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری

مهدی علی نژاد رییس فدراسیون ووشو

صادق فرجی رییس فدراسیو کاراته

محمد درخشان رییس فدراسیون جودو

شاهرخ شهنازی دبیرکل فعلی کمیته ملی المپیک

- کاندیدای نایب رییسی:

علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری

غلامرضا نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی

حسین بابوئی رییس فدراسیون ورزشهای دانش آموزی

محمود مشحون خبره ورزشی

طاهره طاهریان خبره ورزشی

فضل الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیر بازی

هاشم اسکندری رییس فدراسیون بولینگ و بیلیارد

هادی ساعی نماینده کمیسیون ورزشکاران

رباب شهریان نایب رییس فعلی کمیته ملی المپیک

محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی پارا المپیک

مجید شایسته رییس فدراسیون تنیس

- خزانه داری:

مهدی علی نژاد رییس فدراسیون ووشو

میترا نوری خبره ورزشی

کیکاوس سعیدی رییس فدراسیون گلف

هادی ساعی نماینده کمیسیون ورزشکاران

- کاندیدای هیات اجرایی:

محسن رضوانی رییس فدراسیون شنا

محمد علیپور رییس فدراسیون انجمن های ورزشی

مجید شایسته رییس فدراسیون تنیس

احمد ضیایی رییس فدراسیو والیبال

مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوار کاری

صادق فرجی رییس فدراسیون کاراته

زهرا اینچه درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک

فضل الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیر بازی

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال

محمد درخشان رییس فدراسیون جودو

محمدعلی صبور رییس فدراسیون سه گانه

سید عبدی افتخاری رییس فدراسیون اسکی

مجید کیهانی رییس فدراسیون دوومیدانی

علیرضا رحیمی رییس فدراسیون هندبال

خسرو قمری رییس فدراسیون دوچرخه سواری

علی دادگر رییس فدراسیون تیراندازی

دیدگاه تان را بنویسید