تازه ترین اخبار از جشنواره سینما حقیقت

جشنواره‌ی سینما حقیقت درحالی به نیمه‌ی برگزاری‌اش رسید که تنها دو روز دیگر علاقه‌مندان سینمای مستند فرصت دارند تا به تماشای مستندهای حاضر در این رویداد در پردیس سینمایی «چارسو» بنشینند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، جشنواره‌ی سینما حقیقت در دو روز باقی مانده از این رویداد، فردا و پس فردا جمعه و شنبه (24 و 25 آذر ماه) میزبان بیش از 100 فیلم مستند کوتاه و بلند خواهد بود.

بحث درباره‌ی کیفیت مستندهای به نمایش درآمده و پیش‌بینی سال پیش‌روی سینمای مستند را به بعد از جشنواره موکول خواهیم کرد اما برخی مستندسازان قدیمی و باسابقه حاضر در این رویداد که امسال فقط تماشاگر هستند و فیلمی هم ندارند،معتقدند که فیلم مستند با سوژه‌ جسورانه و چالش‌برانگیز امسال بر پرده سینما حقیقت کمتر شاهد بودیم که این روند قطعا دلایل مختلفی دارد که بحث مفصل‌تری را می‌طلبد.

                                         همه‌ی طیف‌ها و سلیقه‌ها را درگیر این حوزه کنید

این در حالی است که محمد آفریده مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم در گفت‌وگویی مطرح کرد: برای پیشرفت در زمینه مستند باید همه طیف‌ها و سلیقه‌ها را درگیر این حوزه کنیم. هر چقدر تنوع نگاه در تولید و ساخت مستند بیشتر باشد امکان رسیدن به موفقیت هم بیشتر می‌شود.

این تهیه‌کننده، سینمای مستند را به لحاظ متصل بودن به ذات حقیقت، سینمای تاثیرگذاری دانست که باید از چارچوب سلیقه‌هایی که اعمال می‌شود، آزاد شود تا بتواند خودش را به مراکز ملتهب جامعه نزدیک و آن‌ها را به تصویر بکشد. ترس از این سینما، ترس از آگاهی و شناخت است.

مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان این مطلب که سینمای مستندی جذاب و دیدنی برای مردم است که در آن مسایل اجتماعی و موثر به تصویر کشیده شده باشد و این امکان را به مردم بدهد که خودشان را در آن فیلم ها پیدا کنند گفت:امروز شاهد برکات زیادی در این عرصه هستیم که بی تاثیر با جشنواره سینما حقیقت نیست.

دبیر دوره‌های اول تا سوم جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با اشاره به اهداف اصلی جشنواره سینما حقیقت، که ایجاد مرکزیت  مقتدر در منطقه و جهان بود، اظهار کرد: امیدوارم این جشنواره در دهه‌های بعدی فعالیتش جایگاه مقبول‌تری در جهان و در میان جشنواره‌هایی که به طور اختصاصی در زمینه مستند کار می‌کنند بدست بیاورد تا بتواند تکیه‌گاهی محکم برای مستندسازان ایران و جهان بوجود بیاورد.

او با اظهار امیدواری از به روز شدن جشنواره و فراهم شدن شرایط بهتری برای مستندسازان درباره اهمیت این سینما و تاثیرگذاری‌اش در سینمای داستانی گفت: حدود 15 سال پیش که برای حضور در جشنواره‌ای به فرانسه رفته بودم دیداری با وزیر فرهنگ فرانسه داشتم و ایشان به ما گفتند، بودجه حمایت از فیلم کوتاه و مستند را دو برابر بودجه فیلمهای سینمای تجاری در نظر گرفتهاند چرا که این باور را داشتند که اگر میخواهند در سینمای داستانی به نتیجه مطلوب برسند باید بذر آن را در این حوزهها بکارند.

محمد آفریده با اظهار امیدواری از اینکه، ان شاالله نگاه حاشیه‌ای از روی این سینما برداشته شود، سینمای مستند را مرتبط با روح جامعه و به شدت حیات بخش دانست و گفت: هرچقدر که به حوزه مستند توجه شود باز هم کم است چرا که بسیاری از مستندسازان ما تنها و مظلومانه در حال نقش متعهدانه خود در ثبت و ضبط احوالات جامعه هستند.

او در پایان گفت: هروقت ما در هر حوزهای که قرار داریم اگر به داشته‌هایمان رضایت بدهیم و از شرایط مان راضی باشیم، مطمئن باشید از غافله خلاقیت و توانایی دور شده‌ایم.

نامه‌ی یک مستندساز خطاب به وزیر ارشاد

در حالی که جشنواره‌ی سینما حقیقت به نیمه نزدیک می‌شود که به تازگی مرتضی جذاب فیلم ساز داستانی و مستند هم که آثاری چون «پدر بودن»، «علی نامه» ،«مامان» را دارد خطاب به وزیر ارشاد سید عباس صالحی، نامه‌ای منتشر کرد که در متن آن آمده است:« چندی که جنابعالی سکان هدایت وزارتخانه‌ای را به عهده گرفتید که سلف‌های پیشین شما نیز با وعده‌های بهتر کردن حال هنرمندان و وضعیت فرهنگ این مرز و بوم در پشت‌ همان میز وزارت که اکنون جنابعالی نشسته‌اید، نشسته‌اند اما در پایان کارشان چیز چشمگیری دستگیر هنرمندان نشده است، آقای وزیر بسیار کوتاه عرض می‌کنم حال اهالی فرهنگ و هنر خوش نیست و متاسفانه گرفتار همان مشکلات سالهای پیش هستند و هنوز توان سرپا ایستادن ندارند.

جامعه سینمای امروز بسیار گسترده است و امیدوارم در دوران تصدی شما همه این جامعه یکسان دیده شوند و همانطور که شعار دولت محترم شما اعتدال است ما نیز شاهد اجرای آن در همه بخش‌های هنر و فرهنگ باشیم به خصوص فیلمسازانی که متاسفانه صدایشان به جایی نمی‌رسد و در زیر چرخ‌های وحشتناک فساد و رانتخواری له می‌شوند، آقای وزیر چرا باید در جایی که سازمان سینمایی دارای بازوان قدرتمندی نظیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فارابی، انجمن سینمای جوانان و غیره دارد فیلمسازان باید در پی شغل دوم و سوم راهی خیابان‌ها شوند و از طرفی راه کار کردن با بخش خصوصی و بین‌الملل نیز بسته است.

آقای وزیر بدون تعارف عرض می‌کنم امروز جایی مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در جهت معکوس عمل می‌کند و برخلاف وظایف ذاتی خود بسیار سلیقه‌ای و به یک شبکه خصوصی در ینگه دنیا شبیه‌تر است تا یک نهاد حمایتی در سازمان سینمایی. جناب آقای صالحی این عدم شفافیت‌هاست که کمر مستندسازان زحمتکش که کمترین میزان دستمزد را در بین کارگردانان سینما دارند را شکسته است، آقای وزیر خواهش می‌کنم صدای فیلمسازان سینمای مستند و فیلمسازان فیلم کوتاه و هنرمندان مستقل هنر و تجربه و فیلم اولی‌ها را بشنوید و جلوی این برنامه حذف سیستماتیک و خطرناک را بگیرید.»

مهمانی بین‌المللی‌ها در هتل لاله

در خبری دیگر از جشنواره‌ی سینما حقیقت هم خبر رسید که میهمانی بین‌الملل یازدهمین جشنواره سینماحقیقت در هتل «لاله» برگزار شد.

در این مراسم جمعی از مسئولان، داوران، فیلمسازان و میهمانان بخش‌های مختلف بین‌المللی، نمایندگان سفارت‌های کشورهای خارجی، مستندسازان آذربایجان شرقی و... حضور داشتند.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان بین‌الملل، به اهمیت رسانه‌ای سینمای مستند در پیشرفت جوامع امروز اشاره کرد و ضرورت تولید مشترک فیلم مستند نزد کشورهای مختلف را برشمرد.

محمدرضا اصلانی هم دیگرسخنران این مراسم بود که اظهار داشت: سینما در ایران هم مثل جهان با فیلم مستند آغاز شد.

وی وجود موضوعات و سوژه‌های بسیار در ایران را یادآور شد و بر اهمیت ساخت فیلم‌های تولید مشترک برای اشاعه فرهنگ و رونق اقتصاد این گونه‌ی سینما تاکید کرد.

در این مراسم، جان‌فرانکو رُزی، داریل الس، کارین برناسکنی، ویکتور فورنیس، اریکا روسی، سفیر ایتالیا، نیکو مارزانو، آساکو فوجیوکا، ماتئو داراس، محمد آفریده، دکتر رضا پورحسین، علیرضا تابش، ابراهیم داروغه‌زاده، حبیب ایل‌بیگی، سلیم غفوری، مصطفی و مرتضی رزاق‌کریمی، مهدی مسعودشاهی، احمد محیط‌طباطبایی، امیر تاجیک، علیرضا قاسم‌خان، مرتضی سرهنگی، عایرضا زرین‌دست، رامین حیدری‌فاروقی، امیر اسفندیاری، رضا برجی، سعید رشتیان، اعضای هیات‌های انتخاب مسابقه ملی و... حضور داشتند.

 

دیدگاه تان را بنویسید