گزارش جی پلاس؛

نوآوری های جدید در خانه های آینده چگونه است؟ + تصاویر

تغییرات آب و هوایی شدید موجب شده که مهندسان و دانشمندان توجه خود را به ساخت خانه های جدید با قابلیت های متفاوت معطوف کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ فیوچریسم نوشت: سیل، خشکسالی، طوفان، آتش سوزی جنگل ها، همگی رخدادهایی است که به دلیل تغییرات آب و هوایی پدید می آیند و شدیدتر و گسترده تر می شوند. این رخدادها به تهدیدی برای جوامع انسانی تبدیل شده است. از طرفی دیگر، افزایش مهاجرت افراد به شهرها در سراسر جهان، جمعیت شهری را بیشتر در معرض خطرات ناشی از پدیده گرمایش جهانی قرار می دهد.

توسعه شهرها به معنی نابودی طبیعت و انتشار بیشتر کربن است. به دلیل وجود چنین تهدیدهایی، جوامع انسانی باید به دنبال راه حل های باثبات و پایدار در رفع چنین مشکلاتی باشند. معماران و مهندسان در این زمینه بسیار تلاش کرده و خانه هایی را طراحی می کنند که منطبق با شرایط آب و هوایی کره زمین در آینده باشد و هیچ گونه آسیبی را به محیط زیست وارد نکند. در این مقاله به معرفی برخی از این نوآوری ها می پردازیم.

Seasteading

مفهوم seasteading عبارت است از اقدام به ایجاد و ساخت سکونتگاه های دائمی روی آب هایی که خارج از محدود قضایی کشورهاست. این اقدام، در سال های اخیر به رویکردی مهم تبدیل شده است. باید متذکر شد این کلمه در آوریل 2017 رسما به فرهنگ لغت انگلیسی آکسفور اضافه شد.

به دلیل ذوب شدن سریع  یخ ها و بالا آمدن آب اقیانوس ها، در سال های آینده شاهد از دست دادن بسیاری از زمین های خشک خواهیم بود و بسیاری از مناطق به زیر آب خواهد رفت، بنابراین شرکت های خصوصی، دولت ها و محققان توجه و تمرکز خود را به ساختن خانه های جدید در اقیانوس ها تغییر داده اند.

بسیاری از اینگونه پروژه ها در دست ساخت بوده و یا تکمیل شده اند. از جمله این پروژه ها می توان به مجمع جزایر نخل جمیرا در دبی اشاره کرد که با افزودن خاک، این سازه را به سطح آب رساندند.

اما افزودن خاک بیشتر، راه حل مناسبی برای حل مشکل افزایش سطح دریاها نیست و دانشمندان طرح ساخت جزایر شناور را پیشنهاد دادند.

floatingcity-1200x675

جزیره شناور

البته ایده اسکان روی آب، خیلی جدید به نظر نمی رسد. قوم اوروس در پرو صدها سال پیش روستاهای شناور خود را روی دریاچه تیتیکا ساختند.

اخیرا هم موسسه Seasteading که متشکل از یک تیم جهانی از زیست شناسان، مهندسان و سرمایه گزاران هستند، با دولت پولینزی فرانسه قراددای جهت احداث جزیره ای شناور بسته اند.

طرح های اولیه این جزیره بلندپروازانه به نظر می رسد اما موسسه Seasteading  معتقد است شهرهای نیمه مستقل مکانی ایده آل برای آزمایش شیوه های جدید مدیریت دولتی و کشاورزی هستند.

این شهر شناور برای آزمایش ایده های جدید مانند درمان بیماری ها، پاک کردن جو زمین و ثروتمند کردن فقرا به کار گرفته می شود.  نخستین شهر شناور جهان روی شبکه ای از ۱۱ پایه مستطیل ساخته می شود. بنابراین می توان شهرها را با توجه به نیاز ساکنان کنار هم قرار داد.

بستری که این جزیره روی آن ساخته می شود از سیمان تقویت شده ساخته می شود که قدرت تحمل زیادی دارد. این شهر روی دریا شناور است اما قدرت استقلال قابل توجهی خواهد داشت.

maxresdefault-3-1200x675

خانه های قایقی دوگانه زیست

شرکت دیزاین Arkup  طرح" قایق های لوکس قابل سکونت" مجهز به انرژی خورشیدی را ارایه داد. این قایق های مستطیلی دارای چهار اتاق خواب و مساحتی حدود 371 متر مربع دارند. 4 پایه هیدرولیکی 12 متری در هر چهار گوشه قایق طراحی شده است که در عمق 6 متری از سطح دریا پایین می رود و به زمین متصل می شود، جمع می شوند و بالا می آید.

این شرکت از فناوری های پیشرفته در زمینه انرژی خورشیدی و پاک در این خانه ها استفاده می کند و خانه های قایقی طراحی می کند که کاملا با محیط سازگاری دارند که شامل سیستم های تصفیه آب مستقل و مدیریت زباله هستند. این خانه ها در زمان طوفان کاملا مانند یک قایق عمل کرده و با سرعت 251 کیلومتر روی آب حرکت می کنند.

نخستین نمونه اولیه در سال 2018 در میامی به نمایش گذاشته می شود.   

deltec-1200x803

خانه های مناسب با هوای طوفانی

تغییرات آب و هوایی، طوفان ها را شدیدتر کرده است. بازسازی مناطقی که بر اثر طوفان تخریب شده اند بسیار گران و به کندی صورت می گیرد. در ماه آگوست طوفان هاروی، 180 میلیارد دلار خسارت به بار آورد و به عنوان سنگین ترین خسارت در طول تاریخ آمریکا شناخته شد. بنابراین واضح است که خانه هایی باید ساخته شود که در برابر طوفان بادوام تر باشند.

شرکت دلتک هوومز، نوعی خانه های مسکونی ایجاد کرده که در برابر طوفان های عظیم بسیار مقاوم هستند. شکل خانه ها کاملا دایره ای است و نیروی باد را به اطراف ساختمان هدایت می کند. داربست های داخلی که از طبقه بالا آویخته شده اند، به سمت بیرون ساختمان حرکت می کنند و مانند دندانه های یک چرخ عملکرده و ساختار خانه را تقویت می کنند.

الوار خانه های دلتک می تواند وزن یک هزار و 800 کیلوگرم را تحمل کند. پنجره ها نیز در برابر بادهای با سرعت 320 کیلومتر برساعت مقاوم هستند.

front2-1200x840

مسکن کم تاثیر

ساختن خانه های معمولی مستلزم انرژی و متریالی است که تغییرات اقلیمی را تشدید می کنند. یکی دیگر از راهکارهای مقابله با تغییرات آب و هوایی، ساختن خانه ها با مواد تجدیدپذیر یا مواد بازیافتی مانند کاه، چوب،  است.

space-science-art-naturedownload-fantasy-futuristicscifi-artwork-rivers-artistic-backgrounds-backgrounds-1200x717

 

اقامتگاه های لوله ای در ماه

با افزایش جمعیت و تغییرات شدید آب و هوایی، شرایط محیطی روی زمین کمتر قابل پیش بینی می شود. بنابراین انسان ها به دنبال پناهگاه در جاهایی دیگر می گردند. سال هاست دانشمندان کرات دیگر را به جهت یافتن آب و نشانه هایی از حیات بررسی می کنند. به نظر می رسد قدم بعدی، رفتن به ماه و سکونت در آن باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید