جی پلاس/ محققان دریافتند:

راهی برای مسدود کردن جذب پروتئین عامل دیابت و چاقی وجود دارد

مطالعه جدید نشان می دهد راه هایی وجود دارد که از می توان از جذب پروتئین عامل چاقی و دیابت که با استرس تشدید می شود نیز جلوگیری کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ اطلس نوشت: بعضی اوقات افرادی که دچار استرس می شوند، تمایل بیشتری به مصرف تنقلات و غذاهای چرب دارند و از این طریق اضطراب خود را کاهش می دهند. مطالعه جدید در دانشکده روانپزشکی مکس پلانک نشان می دهد که پروتئین مرتبط با استرس و اضطراب می تواند احتمال ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش دهد. اما اگر این پروتئین مسدود شود، باعث جلوگیری از این بیماری ها نیز می شود.

پروتئین مورد نظر FKBP51 نامیده می شود و به تنظیم سیستم تنش و استرس بدن کمک می کند. هنگامی که بدن شما تنش را تشخیص می دهد، کورتیزول آزاد می کند. کورتیزول، یک هورمون استروئیدی است که در "پاسخ جنگ و گریز" به شدت موثر است.

مشکل در اینجاست که جهش های خاص در ژن  FKBP5 می تواند منجر به تغییراتی در بدن هنگام واکنش به استرس شود و در تشکیل بعضی اختلالات روانشناختی مانند اختلال  PTSD، افسردگی و اضطراب نقش مهمی دارد.

دانشمندان مکس پلانک متوجه شده اند که پروتئین ذکر شده به عنوان یک رابط بین سیستم نظارتی استرس و متابولیسم عمل می کند. ترشح زیاد این پروتئین، توانایی بدن را در جذب گلوکز کاهش می دهد و منجر به دیابت و چاقی مفرط می شود.

یافته های این تحقیق درهای جدیدی را به درمان دیابت می گشاید. محققان نشان دادند از طریق مسدود کردن این پروتئین، می توان از دیابت جلوگیری کرد، حتی اگر فرد رژیم غذایی چرب را همچنان ادامه دهد.

ترکیبات آنتاگونیستی که می توانند FKBP51 را از لحاظ دارویی متوقف کنند، در موسسه مکس پلانک توسعه یافته شده است و محققان همچنان به انجام آزمایشات بالینی بیشتر در این زمینه ادامه می دهند

دیدگاه تان را بنویسید