چند روش ساده برای تمیز کردن وسایل خانه

در روزهای پایانی سال همه در حال خانه تکانی و آماده شدن برای سال نو هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، برای از بین بردن آهک و رسوب داخل کتری و یا تمیز کردن اتو و پاکیزه کرده اجاق گازها روش های مختلفی را امتحان کرده اید و جواب نگرفته اید؟ در این مطلب سعی کرده ایم که بهترین روش را برای تمیز کردن برخی از وسایل خانه به شما آموزش بدهیم

کتری برقی
روزی یک بار روی آن پارچه‌ی مرطوب بکشید و با حوله‌ی نرم خشک کنید. هنگام انجام این کار حتما دو شاخه‌ی آن را از پریز بیرون بکشید. در این کتری‌ها معمولا پس از مدتی آهک ته‌نشین می‌شود. برای از بین بردن آن بایستی گاه و بی‌گاه مخلوط سرکه و آب را، به مقدارهای مساوی در کتری بریزید و مدت نیم ساعت بجوشانید. سپس بشوئید و خشک کنید.

اگر ضخامت آهک داخل کتری زیاد باشد، می‌توانید با ضربه زدن روی کتری آنها را جدا کنید. جهت این کار به یک انتهای میله‌ی چوبی چند دور پارچه‌ی نرم بپیچید و با آن ضربه بزنید، تا روی کتری اثر نکند و نیز هنگامی که کتری کاملا داغ است، درون آن آب یخ بریزید، جرم داخل کتری با صدای مخصوص ترکیده و جدا خواهد شد که با یک تیغه‌ی چوبی می‌توانید قسمت بیشتر آنها را از کتری بیرون بیاورید.

سفارش می‌شود، هر بار پس از استفاده، آب کتری برقی را خالی کنید و آن را همیشه خشک نگه دارید. این کار تا حد زیادی مانع جرم‌گرفتگی داخل آن می‌شود و نیز رسیدگی مداوم به بند کتری برقی که سیم‌های رابط برق را دارد و تعویض به موقع آن در صورت لزوم، بسیار ضروری است.

پاکیزه کردن اتو
اگر نایلون ذوب شده به ته اتو چسبیده است، آن را خاموش کنید و قبل از اینکه سرد شود، با یک تخته‌ی کوچک یا کاردک چوبی از ته آن جدا سازید. بقایای آن و لکه‌‌های دیگری را که به مرور زمان حاصل شده است، هنگام سرد بودن اتو، با پشم فلزی مالش دهید. حتی می‌توانید یک صفحه سنباده با دانه‌های خیلی ریز به کار ببرید و نیز می‌توانید یک قطعه پنبه را در سرکه کمی خیس کرده و رویش یک قاشق نمک آشپزخانه بریزید و با آن ته اتو را مالش دهید.

اگر از اتوی بخاردار استفاده می‌کنید، حتما آب مقطر در آن بریزید و نیز سوراخ‌های ته اتو را مرتبا با سنجاق ته‌گرد باز کنید و از گرفتگی آنها جلوگیری کنید. توصیه می‌شود هرگز و به هیچ عنوان اتو را در آب فرو نبرید و زیر شیر آب نگیرید و برای پاکیزه کردن آن فقط از پارچه مرطوب استفاده کنید. بند اتو را نیز مرتبا بررسی نمائید و قبل از پوسیدگی و یا اره شدن، که معمولا با خطرات غیرقابل جبران همراه است، آن را عوض کنید.

رسیدگی به فریزر
از فریزر باید هر 20 روز یک بار برفک‌زدائی کنید. جهت این کار یک جعبه‌ی بزرگ چوبی یا مقوائی فراهم سازید و مواد غذائی یخ‌زده‌ی مختلف داخل فریزر را با کاغذ روزنامه بسته‌بندی کرده و درون جعبه قرار دهید و در آن را ببندید و رویش پتو انداخته و تا حد مقدور از تبادل حرارتی بین داخل و خارج جعبه جلوگیری کنید.

اگر در فریزر شما تجهیزات لازم برای آب کردن یخ‌ها پیش‌بینی نشده است، خودتان فورا دست به کار شوید و برفک‌ها را آب کنید و آن‌گاه دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیتر آب حل کرده و داخل فریزر را با آن تمیز کنید. سپس یک دستمال بزرگ و تمیز را مرتبا در آب خیس کنید و به کمک آن آثار جوش‌شیرین را از داخل فریزر حذف نمائید و بعد دیواره‌ها را خوب خشک کرده لاستیک دور درب فریزر را نیز با آب گرم و مایع ظرفشوئی خوب تمیز کنید.

قسمت خارجی فریزر را هم با آب و صابون بشوئید و خشک کنید و حالا فریزر خالی را روشن کنید و چند دقیقه صبر نمائید، تا کمی خنک شود. آنگاه مواد غذائی مربوط به فریزر را به سرعت داخل آن بچینید و چند ساعت درجه‌ی فریزر را روی حداکثر تنظیم کنید و سپس روی درجه‌ی عادی قرار دهید.

پاکیزه کردن ظرفشوئی فلزی
امروزه معمولا ظرفشوئی‌ها از ورق استیل ساخته می‌شوند. به این دلیل زنگ نمی‌زنند و خراش برنمی‌دارند و تازگی و لطافت خود را سالیان سال حفظ می‌کنند. فقط باید بعد از هر بار استفاده آنها را با حوله‌ی نرم خشک کنید. خصوصا اگر از دور و بر شیرهای آب مواظبت نشود، در طی چند ماه ورقه‌ای از آهک بر آن می‌نشیند و منظره‌ی نامناسبی پیدا می‌کند.

در همچو موارد هرگز با کارد آشپزخانه به سراغ آنها نروید و دور و بر شیرها را خراش ندهید. بلکه ابتدا با محلول جوش‌شیرین یا سرکه و یا آمونیاک آنها را خیس کنید. برای این منظور یک دستمال را، که در یکی از این محلول‌ها خیس ‌کرده‌اید، روی این قسمت‌ها قرار دهید و مرتبا با ریختن یکی دو قاشق از همان محلول روی دستمال آنها را خیس نگه دارید. سپس با اسکاچ نرم آنها را بزدائید. توصیه می‌شود هرگز سیم ظرفشوئی خشن روی آنها نکشید و اسیدهای قوی را برای پاکیزه کردن آنها به کار نبرید.

اجاق گاز و اجاق برقی
در حالت کلی هر روز یک بار آنها را با آب گرم و پودر یا مایع ظرفشوئی بشوئید و با حوله نرم پاک کنید. مطلب مهم اینکه وقتی روی اجاق هر نوع غذا سر رفت فورا باید شعله‌ی مربوط به آن را خاموش کرده و از شعله‌ی دیگر استفاده نمائید؛ در صورتی که از این کار غفلت کردید و دیدید که لکه کاملا سوخته و روی اجاق ماندگار شده، باید ابتدا مدتی دستمال خیس رویش قرار دهید تا نرم شود، آن گاه با اسکاچ نرم و مستعمل قسمت‌های روئی آن را پاک کنید، سپس پودر خشک ظرفشوئی رویش بریزید و با پارچه خیس مالش دهید.

از به کار بردن کارد آشپزخانه و سیم ظرفشوئی خشن برای حذف فوری آن خودداری کنید و در صورت لزوم از جوش‌شیرین و آب لیمو و نظایر آنها در چند نوبت استفاده نمائید و سرانجام سفارش می‌شود قبل از شروع به لکه‌زدائی از روی اجاق، حتما شیر را ببندید و جریان برق را قطع کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید