آماده‌سازی خیابان "سی تیر" برای معلولان

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موضوع "مناسب‌سازی" و "گردشگری دسترس‌پذیر" به عنوان تکلیف و مسئولیت اجتماعی؛ پیوست کلیه طرح‌ها و سیاست‌های در دست اقدام و آتی حوزه گردشگری قرار گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ولی تیموری (معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در چهارمین نشست کارگروه گردشگری معلولین و جانبازان معزز و  اعضای "دبیرخانه ستاد هماهنگی و مناسب‌سازی کشور" در محل معاونت گردشگری، گفت: با عنایت به طرح موضوع گردشگری دسترس‌پذیر و تشکیل کارگروه مربوطه در این وزارتخانه و به تبع آن ضرورت بررسی و پیگیری بندهای اجرایی مصوبات جلسات پیشین در معاونت گردشگری؛ این جلسه تشکیل شده است.  

وی افزود: در حال حاضر موضوع مناسب‌سازی به عنوان تکلیف و مسئولیت اجتماعی معاونت گردشگری در دستور کار و اقدام قرار دارد. ما به این موضوع به عنوان یک اولویت مهم نگاه می‌کنیم؛ اولویتی که به صورت رسمی بر اساس شعار سال و توصیه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است.

تیموری با بیان اینکه این موضوع به دلیل نوع و ماهیت آن در کمیته اخلاق سازمان جهانی گردشگری پیگیری شده است؛ گفت: ما در برنامه‌ها و شعارهای سال‌های آینده نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داده‌ایم؛ به گونه‌ای که شعار سال جاری صنعت گردشگری بین‌المللی نیز بازتابی از این موضوع است. عنوانی که در سال گردشگری یعنی از ۵ مهر امسال تا ۵ مهر سال آینده به عنوان شعار جهانی در سطح دنیا مطرح است؛ "گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه"به شمار می‌آید. وقتی لغت "همه" مطرح می‌شود؛ یعنی تاکید روی دسترسی وارائه خدمات گردشگری برای کلیه اقشار جامعه است.

معاون گردشگری با اشاره به اینکه اقدامات مورد نیاز در این زمینه باید به تدریج محقق شود؛ تصریح کرد: منظور تحقق بخش‌های زیرساختی است اما قسمت‌هایی که مربوط به مباحث آموزش و نرم‌افزاری به شمار می‌آید؛ طبیعتاً باید با سرعت پیش رود. شاید به نظر می‌رسد اگر ما در این زمینه‌ها موثرتر وارد شویم شاید بخش‌های سخت‌افزاری نیز با شتاب بیشتری به موضوع ملحق شود.

 تیموری در ادامه به اهم اقدامات صورت گرفته با موضوع مناسب‌سازی و گردشگری دسترس‌پذیر اشاره کرد و گفت: در سرفصل‌های جدید که در چارچوب نظام جامع آموزش گردشگری کشور آماده کرده‌ایم؛ مباحثی مربوط به موضوع گردشگری دسترس‌پذیر و معلولین و جانبازان معزز مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در سایر برنامه‌ها و طرح‌های در دست اقدام معاونت گردشگری نیز موضوع مناسب‌سازی لحاظ شده است؛ یادآور شد: اقدام به رتبه‌بندی شهرها یکی از موارد قابل اشاره در این زمینه است که موضوع مناسب‌سازی و رعایت شاخص‌های گردشگری دسترس‌پذیر در آن دیده شده است؛ به گونه‌ای که توجه به این موضوع یکی از مباحثی است که نمره نهایی آن شهر را از منظر گردشگری مشخص می‌کند. اینکه چقدر شهر مربوطه توانسته است مسائل مربوط به گردشگرانی که از لحاظ فیزیکی و یا روانی دچار اختلال هستند را پیش‌بینی و ارائه راهکار داشته باشد سبب ارتقای نمره ارزیابی و نیز پیدا کردن جایگاه شایسته در هرم هفت طبقه‌ای ارزش‌یابی شهر گردشگری خواهد شد.

معاون گردشگری با تاکید بر اینکه در همه برنامه‌ها وسیاست‌های حوزه گردشگری دو موضوع گردشگری پایدار و دسترس‌پذیری اعمال و رعایت می‌شود؛ افزود: به همین استناد اخیرا ضوابط اقامتگاه‌های بوم‌گردی ابلاغ شده است و بخشی از آن  به شاخص‌های مورد نیاز گردشگری معلولان و جانبازان معزز  اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، موضوع دسترس‌پذیری پیوست ضوابط شش مصداق و مجموعه جدید از تاسیسات گردشگری در حال تدوین نیز شده است. مجتمع‌های گردشگری، مراکز سرگرمی – تفریحی و مراکز گردشگری سلامت  نمونه‌ای از مصادیق جدیدی است که با همکاری جامعه دانشگاهی و مشاخصاً دانشگاه علامه طباطبایی در حال انجام است.

تیموری ادامه داد: موضوع مناسب‌سازی به طور کامل برای خانواده گردشگری تبیین شده است و قطعا هیچ برنامه‌ای اعم از سیاست‌گذاری و اجرایی بدون لحاظ کردن شاخص‌های مربوط به این بخش پیش نخواهد رفت.

معاون گردشگری گفت: با توجه به مصوبه ستاد مناسب‌سازی کشور و تاکید آنها بر اقدامات مشترک سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی، موضوعات در دست اقدام وجه قانونی به خود گرفته است و ما به عنوان یک تکلیف باید به وظایف مربوطه جامه عمل بپوشانیم.

معاون گردشگری با تاکید بر اینکه با امضای سند همکاری با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در اسفند ماه سال گذشته؛ مبحث مناسب‌سازی مورد پذیرش و توافق دو طرف قرار گرفت و به امضای وزیر محترم و دبیر کل سازمان جهانی گردشگری رسید؛ گفت: بنابراین در این زمینه می‌توانیم از تجارب بین‌المللی، حمایت‌ها و پشتیبانی آنها در قالب مشاوره‌های فنی بهره‌مند شویم.

تیموری اظهار کرد: هم تعهد بین‌المللی برای موضوع گردشگری دسترس‌پذیر ایجاد شده است و هم تعهد ملی پیرو مصوبه ستاد ملی مناسب‌سازی کشور وجود دارد و علاوه بر اینها به عنوان تعهد اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در صنعت گردشگری کشور مورد توجه است؛ از این رو در حال پیگیری هر سه رویکرد هستیم.

این مقام مسئول با توجه به اینکه طی مصوبه جلسات پیشین محور خیابان "سی تیر" به عنوان پایلوت مشخص شده است؛ افزود: انتخاب صورت گرفته باید به صورت یک طرح به سازمان جهانی گردشگری ارائه شود و در جزییات آن مباحث فنی و تخصصی در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی؛ گردشگری و صنایع‌دستی لحاظ گردد. بر این اساس نیاز است رعایت شاخص‌ها علاوه بر بناهای تاریخی به صورت مشخص در محیط و مسیر دسترسی خیابان "سی تیر" نیز لحاظ شود؛ از این رو برای دستیابی به این مهم باید علاوه بر بخش‌های تخصصی وزارت، سایر نهادها و ارگان‌های فرابخشی نیز مشارکتی فعال داشته باشند.

معاون گردشگری در پایان به انتخاب مشاوری از گروه معلولان و جانبازان معزز اشاره کرد تا با توجه به اهمیت موضوع، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با نگاه تخصصی جامه عمل پوشانده شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید