روش‌های کاهش هزینه‌های سفر

حامد الماسی، گردشگر و بک‌پکر ایرانی، در یادداشتی به چگونگی دست یافتن به سفر ارزان و روش‌های کاهش هزینه‌های سفر (چه داخلی و چه خارجی) پرداخته است. این یادداشت بسیار کاربردی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، خیلی‌ها همیشه این سوال‌ها را از مسافرها می‌پرسند که «چطور این همه سفر می‌روید؟»، «هزینه‌ها را از کجا تامین می‌کنید؟»، «دل‌تان برای خانه تنگ نمی‌شود؟»، «از سفرهای پی در پی و گشت و گذر خسته نمی‌شوید؟»، «به آینده فکر نمی‌کنید؟» و... این‌ها درواقع سوالاتی است که همان «خیلی‌ها» ابتدا از خود پرسیده‌اند.

بودن در لحظه حال

برای همه‌ این سوال‌ها جواب هست اما پیش از هر چیز می‌گویم که نوع نگاه یک سفردوست به این سوال‌ها متفاوت است. فلسفه‌ «بودن در لحظه‌ حال» میان کوله‌گردها بیشتر قابل لمس و اجراست. از این رو بسیاری از افکار و سوال‌های ذهن، مبنی بر ترس از اتفاقات و آینده و حرف مردم، برای کسانی که در سفر زنذگی می‌کنند یا غالبا در سفرند، بی اهمیت یا کم اهمیت است.

دل کندن از کار و زندگیِ امنِ روتین (دایره امن و آسایش و کم خطر)، دیدار هر روز خانواده و امثال این دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها نه در ابتدا و نه حتی در ادامه، کار آسانی نیست. فرایندی است که به تمرین مداوم نیاز دارد تا به رهایی حقیقی منجر شود.

راه و رسم و اصول به ظاهر ثابت زندگی شهرنشینی و به اصطلاح کارمندی، توجیه مناسبی است برای فردی که نمی‌خواهد با ماجراجویی زندگی کند و حاشیه امنیت زندگی را دوست دارد، اما به قول مولانا تنها اصل اساسی زندگیِ نوع بشر بی ثباتی است و با طلب این بی ثباتی و روبه‌رو شدن با آن می‌توان طعم زندگی جذاب و نایکنواخت را چشید.

جمله بی‌قراری‌ات از طلب قرار توست * طالب بی‌قرار شو تا که قرار آیدت!

باید بر طبق مختصات زندگی‌تان راهی باشد که از این امنیت نسبی دست بکشید و چند صباحی زندگی ماجراجویانه را تجربه کنید. امنیتی که بخشی از آن «وهم» می‌تواند باشد. در آن صورت بازگشت به زندگی روتین و یکجانشینی هم حتی طعم دیگری دارد.

دل کندن از کار و زندگیِ امنِ روتین (دایره امن و آسایش و کم خطر)، دیدار هر روز خانواده و امثال این دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها نه در ابتدا و نه حتی در ادامه، کار آسانی نیست. فرایندی است که به تمرین مداوم نیاز دارد تا به رهایی حقیقی منجر شودبرای مثال اگر فعالیت اقتصادی‌یی دارید که در سفر هم قابل اجراست، می‌توانید اصطلاحا دورکاری کنید و ضمن سفر مداوم درآمد هم داشته باشید و هزینه‌های سفر نسبتا طولانی‌تان هم تامین شود. یا اینکه به منظور داشتن سفر ارزان و نسبتا طولانی روزانه پس‌اندازی داشته باشید هرچند ناچیز. پس «پاتو از منطقه امن‌ِت فراتر بذار؛ تجربه کن»

مقدمات یک سفر ارزان؛ هرآنچه پیش از سفر لازم است

برای آنکه سفری ارزان داشته باشید تجهیزاتی لازم است که با یک هزینه‌ اولیه می‌توان آنها را تهیه کرد تا در طول مسیر و با استفاده از این تجهیزات (تجهیزات کمپینگ) هزینه‌های سفر را کاهش دهید. همچنین در نوعی از سفر ارزان که اصطلاحا سفر  با کوله پشتی نام دارد (backpacking) باید سعی کنید با کم‌ترین حجم ممکن و همراه داشتن وسائل کاربردی و چینش مناسب آن تجهیزات به بهترین نحو از سفرتان لذت ببرید.

در ادامه نکاتی کاربردی را برای خرید تجهیزات و همچنین تکنیک‌های بستن کوله بازگو می‌کنم

راهنمای خرید تجهیزات سفر

هرچقدر برای خرید وسایل و تجهیزات سفر پول بدهید و جنس اصلی و قابل اطمینان بخرید قطعا به جیب‌تان خدمت کرده‌اید چه رسد به سلامتی‌تان.

برای آنکه سفری ارزان داشته باشید تجهیزاتی لازم است که با یک هزینه‌ اولیه می‌توان آنها را تهیه کرد تا در طول مسیر و با استفاده از این تجهیزات (تجهیزات کمپینگ) هزینه‌های سفر را کاهش دهیدپیش از پرداختن به لوازم مهم، به نکته‌ای درباره لوازم غیر مهم اشاره می‌کنم. وقتی به خرید برای سفر می‌روید، ممکن است پس از تهیه‌ لوازمی چون کوله، کفش یا کیسه ‌خواب، از طرف فروشنده، مواردی تقریبا غیر لازم با عناوین مختلف هم پیشنهاد شود که عموما توجیه مناسبی نیز پشت کالا ارایه می‌شود، اما تجربه ثابت کرده وسیله‌ای مثل چراغ چادر یا پتوی نجات در عمل چندان به کار نمی‌آید. مگر در موارد خیلی تخصصی یا ضروری. اتفاقا در سفر یاد می‌گیریم چطور خلاق باشیم و با کمترین امکانات نیازهامان را برطرف کنیم.

تجهیزات ضروری

کوله‌پشتی؛ اگر کالای شماره یک نباشد، از مهم‌ترین وسایلی است که باید برای آن هزینه کرد. داشتن یک کوله‌پشتی مناسب استاندارد و به اصطلاح برندِ خوب، حیاتی‌ است. شاید هزینه اولیه خرید یک کوله‌پشتی اورجینال و اصطلاحا حرفه‌ای، بالا باشد اما به نوعی پس‌انداز محسوب می‌شود. طول عمر کوله‌های با کیفیت از هزینه‌کردن‌های پی‌درپی جلوگیری می‌کند و از آن مهم‌تر سلامتی بدن به‌ویژه کمر را تا حد بالایی ضمانت می‌کند.

کفش؛ موردی حیاتی که هرچقدر برای آن هزینه کنید ضرر نمی‌کنید. میزان پیاده‌روی، نوع برنامه‌ها، مانند کوهنوردی، جنگل‌نوردی سنگ‌نوردی و غیره که با توجه به علایق‌تان تعریف می‌شود از جمله موارد تعیین کننده برای خرید کفش مناسب هستند.

قالب پا و مسایل تخصصی‌تر مانند تنفس پا نیز روی انتخاب کفش موثر هستند. به نسبت استفاده و راحتی‌تان پوتین یا کفش بدون ساق باید انتخاب شود.

دقت داشته باشید که اگر کفش کوهنوردی (پوتین) انتخاب شماست، باید یک یا دو شماره ار کفش معمولی بزرگتر باشد. پوشیدن جوراب پشمی (که راحت این نوع کفش‌هاست) این مورد را تا حدی پوشش می‌دهد. هنگام پایین آمدن از کوه و فشار وارده به پا دلیل دیگری است که باید کفش بزرگتر از پای‌تان را بپوشید.

این کالا نیز مانند کوله‌پشتی، مستقیم با سلامت انسان سروکار دارد. به‌خصوص سلامت زانو و کمر. اگرچه مواردی همچون خار پاشنه نیز از کفش نامناسب بروز می‌کند.

کیسه‌خواب؛ برای کسانی که کمپ کردن و چادر زدن در طبیعت جز برنامه‌شان است، حتما یک کیسه خواب متناسب با آب و هوا، مهم و حیاتی است.

کیسه‌خواب‌ها دو دسته هستند، پر یا الیاف که بسته به آب‌وهوای مقصد باید انتخاب شوند. برخی کیسه‌خواب‌ها ۳ فصل و برخی زمستانه هستند که با توجه به برنامه سفرتان باید این تقسیم‌بندی‌ها را در خرید کیسه‌خواب مناسب اعمال کنید.

کوله‌پشتی؛ اگر کالای شماره یک نباشد، از مهم‌ترین وسایلی است که باید برای آن هزینه کرد. داشتن یک کوله‌پشتی مناسب استاندارد و به اصطلاح برندِ خوب، حیاتی‌ استدوام کیسه‌خواب‌های پر بیشتر است اما اگر قصد سفر به منطقه‌ای مرطوب دارید، کیسه‌خواب الیاف گزینه بهتری است؛ چرا که در صورت خیس و مرطوب شدن، الیاف زودتر خشک می‌شود.

کیسه‌خواب پر زودتر گرم می‌کند، گران‌تر است و برای برنامه‌های کوهنوردی مناسب‌تر است. هوای کوهستان معمولا مرطوب نیست. به جیب خود و مقصد سفر و نکات بالا دقت کنید و کیسه‌ خواب مناسب را برای سفر تهیه کنید.

چادر؛ یکی دیگر از وسایل مهم سفر با کوله‌پشتی و کمپ‌کردن در طبیعت، خانه سیارتان، چادر است.

در این محصول نیز مانند دیگر لوازم سفر تنوع زیادی وجود دارد. باید بودجه موردنظر این بخش را نیز تعیین کنید و بهترین انتخاب را خریداری کنید.

یکی از نکات مهم در انتخاب چادر این است که، اگر یک نم باران زد، آب نازل شده از آسمان را مستقیم به داخل انتقال ندهد و مقاوم در برابر آب باشد.

برخی چادرهای حرفه‌ای با قابلیت ضدآب بودن بسیار مناسب انواع سفر هستند اما قیمت این محصولات بسیار بالاست. گزینه‌های متوسط با مقاومت نسبی در برابر باران و البته عایق دمایی، گزینه‌های مناسبی برای سفرهای کمپینگ به شمار می‌روند.

چادر (به اصطلاح) کله گاوی و نمونه‌های مشابه آن مانند LFO، در میان بک‌پکرها (کوله‌گردها)ی ایرانی طی سال‌های اخیر مورد اقبال خوبی قرار گرفته است و تا حد مطلوبی با توجه به قیمت، در شرایط مختلف جواب پس داده است. قیمت این چادرها معمولا حدود ۷۰ تا ۸۰ دلار است.

زیرانداز؛ هم برای چادر و هم برای کیسه ‌خواب زیرانداز وسیله‌ای مهم است که در جهت سلامتی و لذت خواب شبانه باید در نظر گرفته شود.

زیرانداز، عایق رطوبت و دماست و به دلیل اینکه چندان پر هزینه نیست، بهتر است بهترین‌ها را داشته باشید. به ویژه زیرانداز کیسه خواب، چراکه هرچقدر هم کیسه‌خواب مناسبی داشته باشید، برای گرمای مطلوب هنگام خواب، به مکملِ زیرانداز نیاز دارید.

در خرید گازپیکنیک، کتری، قابلمه، لیوان، قاشق، بشقاب، هدلایت، نیز با دقت و خرید ازبرندهای مناسب از هزینه چندباره جلوگیری کنید. نکته اینکه لیوان و بشقاب‌تان را فلزی یا پلاستیکی مرغوب انتخاب کنید.

و اما...

مهم‌ترین لوازم برای سفر/ چگونه کوله ببندیم!

وسایلی که داخل کوله‌پشتی می‌گذاریم به نسبت مدت سفر کم و زیاد می‌شود. در این بخش مهمترین وسایل را برمی‌شمرم که راحت بتوانید با حجم مناسب سفرتان جابه‌جا شوید.

اگر قصد سفر چند روزه دارید که احتمال دارد یک برنامه ریز کوهنوردی هم بروید و شاید بعضی شب‌ها در هاستلی یا جای دیگر بمانید و بعضی شب‌ها هم در دل طبیعت کمپ کنید؛ موارد زیر مهم‌ترین‌ها محسوب می‌شوند:

۱. کوله پشتی، چادر، کیسه خواب و زیر انداز

۲. لباس فصل، لباس‌های راحتی و کفش مناسب، دمپایی و جوراب اضافه

۳. کبریت، چاقو، وسایل چای یا دمنوش یا قهوه و مواد قندی مانند خرما

۴. گاز پیکنیک، کتری و قابلمه، لیوان، قاشق و بشقاب

۵. مسواک، حوله، ملحفه، دستمال کاغذی، سایر لوازم بهداشتی و نخ سوزن، شارژر و ناخن‌گیر

۶. چراغ قوه، هدلایت، عینک آفتابی و کلاه

۷. داروهای ضروری، پاسپورت، کارت شناسایی و بیمه

اما به‌طبع با تغییر فصل و تغییر تعداد روزهای سفر برخی از این لوازم کم و زیاد می‌شوند. برای مثال در یک سفر ۲ روزه که غالبا با دوستان میزبان به شهرگردی و بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی اختصاص دارد نیازی به کوله‌پشتی با حجم بالا و محتویاتی چون موارد ۱ و ۴ ندارید.

انتخاب کوله‌ی مناسب و همراه داشتن وسایل ضروری، سفر را لذت‌بخش‌تر می‌کند. مثلا نیازی نیست برای پیاده‌روی در شهر کوله سنگین‌تان را جایی بسپارید یا آن را به‌سختی حمل کنید.

چادر (به اصطلاح) کله گاوی و نمونه‌های مشابه آن مانند LFO، در میان بک‌پکرها (کوله‌گردها)ی ایرانی طی سال‌های اخیر مورد اقبال خوبی قرار گرفته است و تا حد مطلوبی با توجه به قیمت، در شرایط مختلف جواب پس داده است. قیمت این چادرها معمولا حدود ۷۰ تا ۸۰ دلار استیک جمله کلیدی هست: «همیشه نصف لباس‌ها و دوبرابر پولی که فکر می‌کنی برای سفرت لازم است؛ بردار.»

همراه داشتن یک یا دو کتاب کم حجم و سبک داخل کوله‌تان پیشنهاد می‌شود. لابه‌لای مشاهده‌ها، تجربه‌ها و لذت‌های سفر، خواندن چند صفحه کتاب با قهوه یا چای، میان‌برنامه‌ی خوبی محسوب می‌شود.

یک نکته هم درباره سفرهای طولانی که ممکن است به تغییر فصل بینجامد یا به دلیل جابه‌جایی‌های فراوان با تغییرات آب و هوایی روبه‌رو شوید، این است که تغییر شرایط را بررسی کنید لباس و لوازم متناسب با آن را بردارید. البته حواستان باشد که کوله‌پشتی‌تان را زیاد سنگین نکنید. تجربه ثابت کرده کوله ۳ ماهه را می‌شود زیر ۱۵ کیلوگرم بست و همه ضروریات را نیز در آن گنجاند.

سنگینی کوله‌تان را ضرب در تعداد روزهای سفرتان کنید تا معلوم شود کوله سبک چقدر به ادامه سفر انگیزه می‌بخشد و چقدر لذت گشت و گذار را بیشتر می‌کند.

پس از پایان هر سفر که مشغول باز کردن کوله خود هستید، با در آوردن هر وسیله، از خود بپرسید که چقدر در سفر به دردتان خورده است. به‌ این صورت بخشی از وسایل غیر لازم  برای سفر بعدی حذف می‌شوند.

چینش وسایل

در آخر؛ نحوه چیدن وسایل را هم اشاره می‌کنم. اگر کوله‌پشتی را به ۳ بخش اصلی تقسیم کنیم، قسمت پایینی شامل وسائل سبک مانند لباس یا کیسه خواب باید باشد. قسمت بالایی وسایل ضروری و پرکاربرد برای اینکه دم دست باشد.

قسمت میانی نیز به دو بخش عمودی تقسیم می‌شود؛ بهتر است وسایل سنگین مانند ظروف و چادر را به کمر نزدیکتر و وسایل سبک‌تر را در ناحیه‌ی بیرونی بچینیم. رعایت این نکات برای تقسیم وزن کوله‌پشتی روی بدن و سلامت کمر بسیار مهم است.

 

دیدگاه تان را بنویسید