جواد میرعرب روز  چهارشنبه در حاشیه کارگاه زراعت چوب در آستانه اشرفیه  در مصاحبه با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: همانگونه که رییس جمهوری گفتند طرح زراعت چوب در این سال ها  مغفول مانده است اما با تاکید رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزدرای  این طرح در کشور قوت بیشتری گرفته و در کل کشور به دنبال این هستیم که بین 50 تا 70میلیارد تومان تسهیلات به توسعه بخش زراعت چوب پرداخت شود .

وی افزود: برای توسعه زراعت چوب در کشور برای سال جاری حدود 18میلیون نهال هم مورد نیاز است که بخشی از آن فراهم  شده است و موسسه تحقیقات منابع طبیعی کشور نیز در این زمینه کمک خوبی کرده است .

مجری طرح توسعه زراعت چوب کشور گفت: در حال حاضر بین 5/5تا شش و نیم میلیون مترمکعب چوب مورد نیاز است و تا پایان برنامه ششم هم این نیاز به 13میلیون مترمکعب خواهد رسید و این فرصت خوبی ایجاد می کند که زراعت چوب همگام با صنعت توسعه پیدا کند که در صورت تولید آن در داخل  ، بخشی از واردات ارز جلوگیری خواهدشد.

وی یادآورشد:در حال حاضر 221هزار هکتار باغ های زراعت چوب در کشور وجود دارد که هر سال بر این سطح اضافه می شود و یکی از مقاصد مهم با توجه به ظرفیتی  که در این زمینه وجود دارد توسعه آن در  استان گیلان است که می تواند تاثیرگذاری داشته باشد زیرا بسیاری از صنایع چوب در این استان قراردارند .

میرعرب با اشاره به اینکه درختانی مانند صنوبر و اوکالیپتوس از گونه های پر رشد هستند که عمده ترین نهال کشت زراعت را تشکیل می دهند گفت:در استان هایی که شرایطی استان های شمالی را برای توزیع نهال ندارند برای توسعه زراعت چوب از آب های غیر متعارف استفاده خواهدشد .

وی ادامه داد: در استان تهران هیات وزیران مصوبه بسیار خوبی تحت عنوان طرح نکاشت را تصویب کرده است که بخشی از هزینه طرح نکاشت را دولت متقبل شده است که تولیت آن با عهده وزارت کشور است.

وی تصریح کرد:بخش دیگر آب های غیر متعارف در سایر استان ها بحث تصفیه خانه هاست که در قزوین عرصه بسیار خوبی در این زمینه مشخص شده است که دراین طرح آب آن از تصفیه خانه شهر قزوین تامین می شود.

وی با اشاره به طرح تنفس جنگل اظهار داشت: در گذشته نیز از خیلی  جنگل های کشور برداشت چوب انجام نمی شد و طبق آمار آخرین برداشت از جنگل کمتر از 10درصد بوده است و بیشترین نیاز صنعت چوب همواره از زراعت چوب و باغ ها تامین می شده است و طرح تنفس فرصت استثنایی را برای توسعه زراعت چوب بوجود آورده است .

وی گفت:در حال حاضر 221 هزار هکتار اراضی کشور زیرکشت زراعت چوب قرار دارند و هر سال هم به آن اضافه می شود و علاوه برتوسعه زراعت چوب در سه استان شمال کشور، استان های نظیرخوزستان که منابع آبی خوبی دارد ،ایلام ، چهارمحال بختیاری و لرستان که  اقلیم مناسبی برای توسعه زراعت چوب دارند در اولویت برنامه ها ریزی ها قرار دارند.

کارگاه زراعت چوب روز چهارشنبه با حضورمدیرکل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری گیلان، مجری طرح توسعه زراعت چوب کشور، دهیاران و شوراهای اسلامی و جمعی از صنوبرکاران بخش رودبنه لاهیجان در ناصرکیاده بالای این بخش برگزار شد.

استان گیلان 565هزارهکتار جنگل طبیعی دارد که از سال 1396طرح توقف قطع درختان جنگلی تحت عنوان طرح تنفس در این استان به مدت 10سال اجرا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.