• کدخبر: 1268249
  • منبع: https://infinitygalaxy.org
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

آزمایشاتی که بر روی نمونه ی قیر صورت می گیرند تعیین کننده ی بخشی از انواع قیر از جمله penetration grade, viscosity grade و performance grade هستند. آزمایشات قیر شامل viscosity, penetration , spot test و ... هستند که قیر را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می دهند و تعیین می کنند که نمونه ی آزمایش شده برای چه منطقه ای و با چه هدفی کاربرد دارد.

به گزارش جماران به نقل از اینفینیتی گلکسی:  تا حالا به این فکر افتاده اید که چرا قیر 8 نوع مختلف دارد ؟ در جواب به این سوال باید گفت که هر کدام از آنها زیر مجموعه هایی دارند که همه براساس ویژگی ها و کاربرد تقسیم شده اند. هم چنین باید گفت که کیفیت و کارایی این فرآورده نفتی , قیر , به دو عامل مهم از جمله منبع نفت خام و مراحل پالایش آن بستگی دارد. تقسیم بندی قیر , شاید در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد به همین دلیل , شرکت اینفینیتی گلکسی اینفوگرافی کاملی از تمام دسته بندی های قیر آماده کرده است. 

لازم به ذکر است که برخی از این طبقه بندی ها براساس نتایج آزمایشات انجام شده روی قیر , و برخی دیگر براساس نوع پالایش و مراحل انجام شده بر روی قیر به صورت گرفته اند.

در این اینفوگرافی  به توضیح می پردازیم. پیشنهاد میکنیم برای پی بردن به مشخصات قیر, درجه ها و کاربرد , مطالب زیر را مطالعه فرمایید.

آزمایشاتی که بر روی نمونه ی قیر صورت می گیرند تعیین کننده ی بخشی از انواع قیر از جمله penetration grade, viscosity grade و performance grade هستند. آزمایشات قیر شامل viscosity, penetration , spot test و ... هستند که قیر را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می دهند و تعیین می کنند که نمونه ی آزمایش شده برای چه منطقه ای و با چه هدفی کاربرد دارد.

بخش دیگری از زیرمجموعه های قیر , از جمله oxidized , cutback و emulsion براساس مراحل تولید و نوع پالایش نفت خام دسته بندی شده اند.

طبقه بندی براساس گرانروی

یکی از شناخته شده ترین روش برای مشخص کردن viscosity grade bitumen است که طبق نتیجه ی آزمایش viscosity به دست آمده. در نتیجه ی انجام این آزمایش viscosity grades در چهار نوع 10 تا 40 به دست می آید. خوب است بدانید که هر چه عدد به دست آمده در این آزمایش کمتر باشد نمونه ی گرانروی کمتر و هرچه عدد بالاتر باشد گرانروی نمونه ی آزمایشی بیشتر خواهد بود . برای مثال , قیر هایی با گرانروی 10 یا 20 بیشتر برای تعمیرات , پیاده رو و راه سازی مناسب است.

قیر های AC یکی دیگر از زیرمجموعه هایی هستند که براساس آزمایش گرانروی نام گذاری و تقسیم شده اند. قیر های AC بیشتر در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. قیر AC 30 مانند قیر VG 30 است با این تفاوت که قیر VG 30 در هند بازار قوی تری دارد.

یکی دیگر از عواملی که براساس آن می توان قیر را دسته بندی کرد , میزان کارآیی یا performance است.

قیر های performance grade براساس آزمایش کارایی شناسایی می شوند. نکته ی مهم آن است که میزان کارآیی و عملکرد قیر در دماهای متفاوت , تعیین کننده است.

قیرهای این گروه مناسب ترین مصالح برای مهندسین راهسازی هستند چرا که استفاده ی درست از نوع مناسبِ قیر از کنده شدن , فرسودگی و یا مشکلات مشابه در جاده ها و راهسازی جلوگیری میکند.

قیر های نفوذی ( penetration grades ) همان طور که اسمشان پیداست , براساس آزمایش penetration گروه بندی شده اند. در این گروه , هر چه عدد به دست آمده بالاتر باشد به این معناست که میزان نفوذ سوزن آزمایشگاه در آن بیشتر بوده و به عبارتی قیر نرم تر است. برعکس , عدد پایین تر نشان دهنده ی سفت بودن نمونه است. به طور کلی قیر های نفوذی نرم برای مناطق سردسیر , و قیر های نفوذی سخت برای مناطق گرمسیری مناسب تر هستند. این نوع قیر , برای جاده سازی و راهسازی کاربرد بیشتری دارد.

قیر های Cutback

انواع دیگری از قیرها , قیرهای cutback هستند که نیازی به گرم شدن قبل از استفاده ندارند. این نوع قیر براساس مراحل پالایش نفت خام نام گذاری شده اند.

قیر های cutback از ترکیب قیر و حلال در پالایشگاه تولید می شوند. حلال خاصیت گرانروی قیر را کاهش می دهد. مناطق سردسیری مناسب ترین محل برای استفاده از قیر های cutback هستند.

قیر امولسیون ( Emulsion ) دوست محیط زیست و انسان ها

امولسیون ها برخلاف قیر های cutback آسیب زا نیستند و مواد سمی ندارند.

قیر امولسیون از ترکیب 60 % قیر با 40 % آب به دست می آید و هنگام استفاده آب موجود تبخیر می شود. برتری دیگری که این قیر نسبت به باقی قیرها  دارد آن است که نیاز به گرم شدن ندارند . ضد آب بودن قیر های امولسیون امتیازی است که در راهسازی و پوشش جاده ها , حمل و نقل راحت و راندمان اقتصادی و ایمنی نقش مهمی ایفا می کند.

قیر های oxidized , اصلاح شده و صنعتی و کاربرد آنها

نام گذاری قیر های دمیده براساس نوع پالایش آنها در پالایشگاه صورت گرفته. با دمیدن هوا به قیر , خاصیت خاصیت لاستیکی قیر زیاد می شود. از مشخصات قیر های oxidized میتوان به انعطاف , دوام و مقاومت در برابر آب اشاره کرد. وقتی فرآیند اکسیداسیون اتفاق می افتد , خاصیت فراریت و حساسیت به دمای قیر کاهش پیدا می کند. قیر های oxidized برای مصارف صنعتی از جمله عایق بندی سقف , کفپوش , پوشش لوله و رنگ کاربرد دارد.

قابل ذکر است که خوب یا بد در قیرها وجود ندارد و تنها موضوع مهم به کاربردن  مناسب ترین نوع با توجه به هدف پروژه و نوع شرایط آب و هوایی است.  هم چنین علاوه بر performance grade , viscosity grade هم برای استرالیا و آمریکا مورد مصرف قرار می گیرد.

از سوی دیگر بازار هند بیشتر خواهان قیر نفوذی 60/70 است. علاوه بر این , قیر 60/70 می تواند به عنوان جایگزینی برای قیر AC 10 قرار بگیرد.

در مورد قیمت انواع قیرهای توضیح داده شده هم باید گفت که قیمت ثابتی وجود ندارد و با توجه به شرایط بازار , نوع قیر و عوامل دیگر , قیمت ها متغیر است.

برای آگاهی از قیمت های دقیق و بروز , با ما تماس بگیرید.

https://infinitygalaxy.org

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
96 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1268249
  • منبع: https://infinitygalaxy.org
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.