مدیرعامل انجمن پیشگامان تندرستی شهرستان قاینات در این نشست گفت: نشاط اجتماعی یکی از دغدغه‌ها است که باید در روستاها بیشتر به آن توجه شود. 

رضا مهاجر یکی از مهمترین مشکلات حوزه روستایی را نبود نشاط و معضل اشتغال عنوان کرد و افزود: برای مبارزه با مواد مخدر نیز در روستاها باید اقداماتی انجام شود.

وی درآمد بالای حوزه مواد مخدر را دلیلی بر موفق نبودن طرح‌های اشتغالزایی در روستاها دانست و اظهار داشت: هرچقدر هم فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شود اما در حوزه درآمدهای جایگزین نمی‌تواند این مساله را پوشش دهد به همین دلیل از بنگاه‌های کارآفرینی و ایجاد اشتغال در روستاها استقبال نمی‌شود.

مدیرعامل انجمن پیشگامان تندرستی شهرستان قاینات با ابراز امیدواری از نگاه حمایتی مسئولان استان گفت: امید است که در بحث درآمدزایی و اشتغال پایدار روستاها اقدامی انجام شود تا معضل اعتیاد را پوشش دهد.

وی ادامه داد: معضل اعتیاد در مدارس قاینات به شدت غوغا می‌کند و قرص‌های روانگردان از طریق  دکه‌هایی در سطح شهر به راحتی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد که امیدواریم تشکل‌های مردمی با حمایت مسئولان بتواند محکم‌تر در این زمینه قدم بردارند. 
 
توسعه گردشگری و اقتصاد روستایی

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار در خراسان جنوبی نیز گفت: استان دارای بیش از ۸۳۰ اثر ثبت ملی بوده که چهار اثر در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. 

احمد کاشانی با بیان اینکه از آثار ثبت جهانی به جز باغ اکبریه سه اثر دیگر در دل روستاها هستند افزود: بیابان لوت در کنار روستای دهسلم قرار دارد که بیش از ۶۰ هزار نخل سربلند همچون زمردی در کویر مرکزی ایران می‌درخشد. 

وی قنات بلده در روستای باغستان علیا و هنر جهانی توبافی در روستای خراشاد را از دیگر ظرفیت‌های جهانی در استان برشمرد. 

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار در خراسان جنوبی با تاکید بر آموزش در حوزه گردشگری گفت: سازمان‌های مردم نهاد تخصصی در حوزه گردشگری می‌توانند در روند و توسعه گردشگری و اقتصاد روستایی نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته همگام با برنامه‌های توسعه‌ای دولت تدبیر و امید و همت روستاییان بیش از ۴۰ اقامتگاه بومگردی در روستاهای استان به بهره برداری رسیده است. 

کاشانی اظهار داشت: مدیران این اقامتگاه و مردم روستاها گرچه علاقه‌مند به گردشگری هستند اما نیاز به آموزش دارند تا با شیوه‌های صحیح مهمانداری آشنا شده که این امر در اقتصاد بوم‌گردی اثر گذار است. 

وی بازاریابی در عرصه‌های ملی و بین المللی برای صنایع دستی روستاییان و خدمات گردشگری را از اهداف مهم سمن‌های حامی گردشگری روستایی در استان عنوان کرد و گفت: شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی و خدمات گردشگری می‌توانند بازارهای هدف را در اختیار روستاییان قرار دهد. 

مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار در خراسان جنوبی افزود: برای ایجاد گردشگری پایدار روستایی لازم است جاذبه های گردشگری روستا به عنوان مواد اولیه صنعت گردشگری ماندگار شود. 

وی بیان کرد: گردشگری فرهنگی و لذت بردن از آداب و رسوم زندگی در روستاهای استان از موضوعات مهم گردشگری روستایی است که سمن‌های می توانند به این موضوع ورود پیدا کنند. 

کاشانی ادامه داد: توانمندسازی سازمان های مردم نهاد به خصوص در خراسان جنوبی که استانی در حالی توسعه است می تواند به ایجاد گردشگری پایدار در روستاها و توسعه اقتصادی کمک منحصر به فرد کند. 

وی عنوان کرد: بخش خصوصی توانمند در کنار دولت راه را برای درآمدزایی روستاها باز می کند.

مهاجرت معکوس به روستا با توبافی

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستای خراشاد نیز گفت : این شرکت با احیای توبافی نقش مهمی در ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس به روستا داشت. 

فاطمه ذاکریان افزود: توبافی از روستای خراشاد به روستاهای مجاور شهرستان‌ها و حتی استان‌های دیگر هم رسید. 

وی عنوان کرد: اگر همت مسئولان و نهادها نبود نمی‌توانستیم روستای خراشاد را ثبت ملی و بعد از آن ثبت جهانی کنیم. 

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستای خراشاد افزود: روستاهایی هستند که بیشتر از خراشاد حوله بافی می‌کنند ولی خراشاد چون شروع کننده احیای توبافی بود توانست این هنر را ملی و جهانی کند. 

وی بیان کرد: ۱۰ تا ۱۵ نفر ماهانه وارد اشتغال حوله بافی می‌شوند که اکثر آنها درآمد از متوسط به پایین دارند و به این هنر رو می‌آورد. 

ذاکریان خواستار تسریع در اعطای  وام مشاغل خانگی شد و اظهار داشت: وقتی هنرجویان ۸۰ ساعت آموزش را تمام می کنند نیاز به اعتباری دارند که با حداقل سرمایه این شغل را وارد خانه خود کنند. 

ورود خیریه‌ها به حوزه اشتغال

مدیر کارگاه حمایتی تولیدی دستان پر توان نیز در این نشست گفت: یکی از رویکرد جدید این کارگاه ایجاد اشتغال است. 

سارا راغبی افزود: امروز ۴۶ نفر دختر کم توان ذهنی و جسمی در این کارگاه مشغول به کار هستند و ۱۱ سرپرست خانوار هم در کارگاه خیاطی فعالیت می‌کنند. 

وی با اشاره به مشکلات فعالیت‌های اجتماعی به صورت کارگاهی از ورود کارگاه دستان پرتوان به حوزه اشتغال خانگی خبر داد و گفت: در شهرستان خوسف هم وارد حوزه پارچه بافی شدیم که در برخی روستاها با آموزش رایگان ۴۲ نفر مشغول به بافت انواع پارچه‌ها هستند. 

مدیر کارگاه حمایتی تولیدی دستان پر توان بیان کرد: مواد اولیه در اختیار بافندگان قرار می‌گیرد و تولیدات نیز به شکل تضمینی خریداری می‌شود. 

وی ادامه داد: در شهرستان زیرکوه نیز دفتری افتتاح شده و پارچه بافی در حال آموزش است که ۲۰  نفر تاکنون آموزش دیده‌اند. 

راغبی با بیان اینکه موسسات خیریه هم می‌توانند در حوزه اشتغال فعالیت چشمگیر داشته باشند اضافه کرد: خیرانی که تمایل دارند به اشتغال بپردازند از همکاری و همیاری این موسسات می‌توانند استفاده کنند. 

وی افزود: در حوزه اشتغال روستاها موازی کاری‌هایی بین سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های دولتی دیده می‌شود. 

مدیر کارگاه حمایتی تولیدی دستان پر توان بیان کرد: بودجه‌هایی که برای ایجاد اشتغال خانگی در روستاها برای نگهداشتن روستاییان اعطا می‌شود آنقدر زیاد است که می توان یک روستا را نابود کرد و از ابتدا دوباره ساخت.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال به جای ایجاد شغل باید روی فکر افراد کار کند گفت: دولت شبیه یک لکه روغن است که می تواند امور را تسهیل کند اما گاهی در برخی زمینه ها سرعتگیر را داشته است.  
 
مراکز نیکوکاری برای توسعه روستاها می‌توانند همکاری کنند

نماینده مراکز نیکوکاری استان وابسته به کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز گفت: برخی روستاها دارای منابع استراتژیک و خاص هستند که باید مورد توجه قرار گیرد. 

خسروی زاده با اشاره به نقش حمایتی و تسهیلگر مراکز نیکوکاری افزود: این حمایت‌ها در حوزه شکل‌گیری تعاونی‌های روستایی می‌تواند نمود پیدا کند. 

وی افزود: با توجه به اینکه روستاها از بافت اجتماعی حساس برخوردار هستند در خصوص گردشگری اهمیت قابل توجهی در درآمد اقتصادی می‌توانند داشته باشند.

نماینده مراکز نیکوکاری استان ادامه داد: از همین رو اجتماع‌های محلی تضعیف نمی‌شوند و کارآفرینان محلی فرصت بیشتری برای فعالیت پیدا می‌کنند که در این خصوص هم مراکز نیکوکاری برای توسعه روستاها می‌توانند همکاری کنند. 

وی با اشاره به ورود مراکز نیکوکاری استان به ایجاد اشتغال در روستاها افزود: با توجه به تقاضای زیاد صنعت فرش  برای گسترش فعالیت‌ها با تسهیل وام های قرض الحسنه می‌توان حمایت و  پشتیبانی انجام داد. 

خسروی زاده نقش مشاوره‌ای مراکز نیکوکاری را یادآور شد و گفت: این مراکز می‌توانند سرمایه‌گذاران  را هم هدایت کنند. 

روند فعالیت سمن در روستاها نیاز به تخصصی‌ سازی دارد

نماینده مردم سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: با شناسایی سازمان‌های مردم نهاد فعال در روستاهای استان از تمام ظرفیت ها می‌توان استفاده کرد. 

سید مصطفی حسینی افزود: اگر این سازمان‌ها به روستاها ورود پیدا کنند افزایش مشارکت جوانان و ماندگاری آنها در روستاها اتفاق می‌افتد. 

وی با تاکید بر لزوم اهمیت دادن به سازمان‌های مردم نهاد اضافه کرد: روند فعالیت سمن در روستاها نیاز به تخصصی سازی دارد و هرچه هزینه شود کمک کننده است. 

نماینده مردم سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی گفت: برنامه‌های شاد و نشاط اجتماعی یکی از اهداف سمن‌ها است. 

وی با اشاره به نحوه مشارکت در سمن روستایی اظهار داشت: مردم خراسان جنوبی اتحاد خوبی دارند و هر برنامه‌ای که یک سمن در روستاها اجرا می‌کند مردم در کنار آنها هستند. 

حسینی با اشاره به مشکلات سازمان‌های مردم نهاد در روستاها اضافه کرد: تجربه ناموفق سمن‌های قبلی ، ایجاد دید منفی، نبود فهم کامل مردم از فعالیت های سمن ها، وجود فقر فرهنگی، عدم ریسک پذیری و کمبود بودجه  از مشکلات موجود است. 

وی بیان کرد:  توانمندسازی زنان یکی از موضوعات مهم در دستور کار سازمان‌های مردم نهاد است  که در پیشگیری تجرد قطعی اثرگذار بوده است. 

نماینده مردم سازمان‌های مردم نهاد خراسان جنوبی با این پیشنهاد که سازمان‌های مردم نهاد به عنوان تسهیل‌گران مناطق روستایی شناخته شوند  به موفقت برخی سمن‌ها در ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: افزایش اشتغال روستایی و کارآفرینی اجتماعی نیز از دیگر اهداف سمن‌ها است که نیاز به حمایت دارد. 

وی خواستار تخصیص اعتبار ویژه سمن در حوزه روستایی شد و افزود: این اعتبار باید خارج از همه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها باشد. 

حسینی تسهیل در اعطای وام‌های کارآفرینی، شبکه سازی سازمان‌های مردم نهاد،  ایجاد تشکل‌های مردمی روستایی و هیات اندیشه ورز در قالب سمن  را از دیگر درخواست‌ها عنوان کرد. 

وی افزود: خانه سازمان‌های مردم نهاد نیز نیازمند در نظر گفتن اعتبار است که باید برنامه‌ای برای آن تدوین شود. 

اشتغال در نقطه صفر مرزی

مدیرعامل شرکت تعاونی الغدیر و تسهیلگر توسعه روستایی نیز در این نشست گفت: یکی از اقدامات مهم این شرکت برای اشتغال در روستاها  احداث نانوایی در نقطه صفر مرزی بوده است. 

آمنه سیاری افزود: در بخش خرید محصولات روستاییان نیز این شرکت ورود پیدا کرده اما واحد بسته‌بندی محصولات خشکبار با پیشرفت ۹۵ درصد در بخش سرمایه در گردش دچار مشکل شده است. 

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری این مشکل حل شود و به بتوان با اشتغال ۱۹ نفر در منطقه محصولات روستایی را خریداری بسته بندی کرد. 

پیگیری بیمه فعالان صنایع دستی، تسهیلات با بهره کم، توجه به صنعت فرش دستباف استان، بررسی مشکلات بومگردی، رفع مانع تسهیلات و توجه به بازاریابی از دیگر درخواست‌های مطرح شده در این نشست بود. 

 ۹۸۹۳* ۶۰۵۴
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.