سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت: این اولین بار نیست که در منطقه تنش وجود دارد. ما چالش های زیادی مثل مساله افغانستان و ... را داشته ایم. نمی گویم برای این ها هزینه پرداخت کرده ایم اما نقش زیادی ایفا کرده ایم.

پایگاه خبری جماران، کیاوش حافظی: تاکشی اوسوگا سخنگوی وزارت خارجه ژاپن در توضیح سفر نخست وزیر کشورش به تهران و دیدار با رئیس جمهور ایران گفت: هر دو رهبر این ملاقات را مثبت ارزیابی کردند. 

او در نشست خبری شب گذشته خود با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی روایت کرد که نخست وزیر کشورش گفته: بارها توسط روحانی به ایران دعوت شده ام و خوشحالم که این دیدار اتفاق می افتد. ایران کشور بزرگ خاور میانه است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ژاپن آبه به روحانی گفت: صلح و ثبات در خاور میانه نه تنها برای کشورهای درون منطقه یا ژاپن بلکه برای همه جهان مهم است. 

روحانی هم سفر آبه به تهران با هدف کاهش تنش استقبال و بر روابط بین دو کشور تاکید کرد. نخست وزیر ژاپن گفت: افتخار بزرگی است که برای اولین بار به عنوان نخست وزیر ژاپن بعد از 41 سال به ایران سفر میکنم. ایران و ژاپن دوستان سنتی هستتد.  توکیو بر تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ژاپن در گفت و گوها  درباره توافق هسته ای صحبت به میان آمد. آبه در این خلال گفتگو ها از پایبندی ایران به برجام قدردانی و مصرانه از برجام حمایت کرد. او همچنین از تهران که آن را قدرت منطقه دانست خواست نقش ثبات را ایقا کند. 

روحانی هم تاکید کرد که ایران هیچ گاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست. 

در ادامه این نشست خبری خبرنگاران سوالات خود را مطرح کردند. خبرنگار جماران پرسید: شما بر سنتی بودن روابط بین تهران و توکیو تاکید کردید. بعد از جنگ جهانی دوم که ایران در تحریم نفتی از سوی دولت بریتانیا به سرمی برد ژاپن با تحریم همراهی نکرد. نخست وزیر وقت دکتر محمد مصدق نیز به عنوان هدیه نفت ایران را با تخفیف بسیار زیاد به ژاپن فروخت. اما در حالی صحبت از روابط سنتی بین دو کشور مطرح میکنید که پیش از آمدن به تهران به خاطر تحریم های نفتی خرید نفت خود از تهران را متوقف کرده اید. 

این دیپلمات ژاپنی پاسخ داد: من قصد پاسخ دادن به این سوال را ندارم اما در طرف ژاپنی نگاهی که این روابط سنتی را نادیده بگیرد نمی بینم. 

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار جماران در ارتباط با اهداف اقتصادی سفر از جمله سرمایه گذاری یا خرید نفت پاسخ داد: این هدف اصلی این سفر نبوده است. 

اوسوگا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی از توصیه ترامپ به آبه قبل از سفر به تهران پرسید پاسخ داد:  ایران یکی از موضوعات بحث بین دو کشور بود.

وی همچنین گفت توکیو و واشنگتن نیز روابط سنتی و دوستانه ای با هم دارند سپس به سوال خبرنگار جماران اشاره کرد و گفت البته بعد از جنگ جهانی دوم!

خبرنگار دیگری نیز پرسید آیا نخست وزیر ژاپن از روحانی برای حضور در اجلاس جی 20 دعوت کرده است؟ 

اوسوگا پاسخ داد صادقانه بگویم نمی دانم اما فکر نمی کنم. جی 20 علاوه بر اعضای ثابت اعضایی دارد که دعوت می شوند. لیست اعضای جی 20 بسته شده است. 

خبرنگاری پرسید: آیا نخست وزیر ژاپن از سوی رئیس جمهور آمریکا پیغامی آورده است؟ سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: از جزئیات خبر ندارم.

او در ادامه گفت که سفر نخست وزیر کشورش به تهران بعد از 41 سال انجام می شوذ و توکیو قصد میانجی گری بین تهران و واشنگتن را ندارد.

وی در ارتباط با خرید نفت و انرژی از ایران نیز گفت نمی توانم آینده را پیش بینی کنم. 

این مقام وزارت خارجه ژاپن تاکید کرد که ایران تنها کشور جهان است که استفاده از سلاح هسته ای را برای خود منع کرده است. 

خبرنگار جماران نیز در سوال دیگری پرسید: در صحبت های خود تاکید کردید که خاورمیانه برای همه کشورها اهمیت دارد آیا توکیو نمی خواهد برای امنیت منطقه با ایران در پرداخت هزینه مشارکت کند؟ او پاسخ داد: این اولین بار نیست که در منطقه تنش وجود دارد. ما چالش های زیادی مثل مساله افغانستان و ... را داشته ایم. نمی گویم برای این ها هزینه پرداخت کرده ایم اما نقش زیادی ایفا کرده ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.