دیپلمات‌های اروپایی نسبت به احتمال فروپاشی برجام هشدار داده و با بیان اینکه ایران و اروپا هر دو از نقض عهد آمریکا متضرر می‌شوند واشنگتن را به دلیل تخریب یک دهه تلاش‌های دیپلماتیک مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش جماران؛ «مارگوت والستروم» وزیر خارجه سوئد در جلسه‌ای در استکهلم خروج واشنگتن از برجام را «بسیار غیرسازنده» دانست و تصریح کرد که این اقدام «نه تنها خود توافق، بلکه اعتبار قدرت های جهانی در مذاکره با کره شمالی را نیز تهدید می‌کند».

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» سه شنبه گزارش داد، دیپلمات‌های اروپایی نسبت به احتمال فروپاشی برجام هشدار داده و با بیان اینکه ایران و اروپا هر دو از نقض عهد آمریکا متضرر می‌شوند واشنگتن را به دلیل تخریب یک دهه تلاش‌های دیپلماتیک مورد انتقاد قرار دادند.

به نوشته آسوشیتدپرس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز گفت که فروپاشی توافق هسته‌ای نه به نفع اروپاست و نه به نفع ایران.

اظهارات والستروم و ماس بعد از جلسه‌ای یک روزه درباره سلاح‌های هسته‌ای بیان شد. نمایندگانی از آرژانتین، کانادا، فنلاند، اتیوپی و چند کشور دیگر در این جلسه حضور داشتند.

اظهارات مقام‌ها اروپایی بعد از سفر اخیر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به تهران بیان می‌شود؛ سفری که به باور بسیاری از ناظران و ستون نویسان روزنامه‌های اروپایی مانند «ال موندو» چاپ مادرید، «برای برجسته کردن ساز و کار مالی اینستکس بود هرچند که ایران از آن راضی نیست زیرا این ابزار، فعلاً به ایران اجازه نمی‌دهد که نفت خود را به فروش برساند، افزون بر اینکه ترس شرکت‌های اروپایی از اقدام تنبیهی آمریکا را نیز برطرف نمی‌کند»، هر چند وزیر خارجه آلمان پس از بازگشت از سفر خود ابراز امیدواری کرد که نخستین تراکنش در چارچوب سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس) طی هفته‌های آینده انجام شود.

156387278

اعلام موضع تکراری دیپلمات‌های اروپایی همچنین در جریان سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن انجام می‌شود؛ سفری که به نوشته تارنمای خبری تحلیلی لوبلاگ این کشورها را (به دلیل بی عملی در قبال برجام) خجالت زده کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های علیه ایران را بازگرداند. اقدام وی با هشدار و مخالفت شدید جهانی روبرو شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.